Medaljefonden kårer 21 dygtige østjyske lærlinge: Mød blandt andre 12-tals pigen fra Ukraine

Medaljefonden har fundet frem til ikke færre end 21 blandt de dygtigste lærlinge i Østjylland. Onsdag den 20. april kan du møde dem alle i Aarhus Rådhus, hvor de får overrakt medaljer og diplom.

Sidste år viste en rundspørge fra DI – Dansk Industri, at næsten hver tredje virksomhed i Østjyllands kommuner forgæves har søgt efter en ny medarbejder over det seneste års tid. Og især er det faglærte, virksomhederne savner. Derfor er det vigtigt, at vi får flere af de unge til at vælge en erhvervsfaglig uddannelse. Derfor er det vigtigt at hædre dem, der har taget den vej og har gjort det godt. Og det gør vi i Medaljefonden.

Onsdag den 20. april 2022 kl. 17 på Aarhus Rådhus i byrådssalen vil 21 blandt de dygtigste østjyske lærlinge modtage medaljer og diplom af Medaljefonden overrakt af blandt andre borgmester Jacob Bundsgaard fra Aarhus Kommune. Pressen er velkommen til at deltage.

Udover medaljer og diplomer til de 21 lærlinge vil der også blive uddelt diplom særligt til Årets Lærling, og der vil blive uddelt til Årets Æreshåndværker, der som i de tidligere år er kendte personer som sangeren Birthe Kjær, tidligere borgmester Thorkild Simonsen, Troels Kløvedal og Simon Kvamm.

Udover Årets Lærling vil der også blandt de 21 lærlinge være en særdeles dygtig lærling fra Randers, som kommer fra Ukraine, og som kan pryde sig med en lang række 12-taller senest fra sin svendeprøve.

Fakta om Medaljefonden:

Bag Medaljefondens medaljeuddeling til Østjyllands bedste lærlinge står Aarhus Haandværkerforening, DI Østjylland, DI Silkeborg-Viborg og DI Randers-Norddjurs.

Fonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer, og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Yderligere oplysninger fås hos:
Medaljefondens sekretariat ved direktør Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf: 2949 4606 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf: 2236 3138.

Sekretær Nadia Bartoft Lind
Mail: nabl@di.dk