Medaljefonden har kåret: Korrespondent med stort K

Han har sit ophav her fra Smilets By – Aarhus. Men meget af det, han har beskæftiget sig med i sit særlige håndværk, trækker ikke altid på smilebåndet. For med sit job som korrespondent for TV 2 har han været tæt på krig og ødelæggelse oftest i et af verdens mange brændpunkter. Årets æreshåndværker er Rasmus Tantholdt, som 16. maj blev kåret på Medaljefondens dag som Årets Æreshåndværker 2019.

Flere gange har Rasmus Tantholdt været helt tæt på bombesprængninger, og hans arbejde kan som få andre beskrives som et af den slags, hvor kuglerne bogstaveligt talt flyver om ørerne på ham. Tidligere har han blandt andet været i Irak og i Kabul i Afghanistan. I Egypten oplevede han og hans fotograf, at deres bil blev overfaldet af en flok vrede egyptere med knive og køller.

Han modtog derfor æresbevisningen i forbindelse med medaljeuddeling til Østjyllands 25 bedste lærlinge, som Aarhus Haandværkerforening, DI Østjylland, DI Silkeborg og DI Randers-Norddjurs står for, og som fandt sted torsdag den 16. maj på Aarhus Rådhus.

Prisen som ”Årets Æreshåndværker 2019” blev overrakt af Hans Kongelig Højhed Prins Joachim.

- Rasmus Tantholdt må i den grad siges at kunne sit håndværk som formidler - ikke bare om krige og konflikter men i langt højere grad om de mange frygtelige skæbner, som lider, når krudt og kugler er blevet talerør mellem to eller flere parter i en konflikt, siger medlem af Medaljefondens bestyrelse, smedemester Niels Chr. Christensen.

Rasmus Tantholdt har også skrevet en bog sammen med en anden journalist, Andreas Fugl Thøgersen. En bog, der blandt andet handler om skismaet mellem det at være den professionelle korrespondent og det at være et ganske almindeligt menneske. Og om hvordan man lægger de voldsomme oplevelser bag sig, når man kommer hjem.

Til daglig bor vores æreshåndværker i København. Men han har ikke glemt sit ophav, og der hvor han er vokset op; nemlig her i Aarhus. Han kommer troligt til AGF’s kampe og tager også gerne sønnen med.

Torsdag den 16. maj blev manden bag hele denne succes kåret på Aarhus Rådhus.

Fonden arbejder for at tiltrække interesserede og kvalificerede unge til erhvervsfaglige, tekniske og håndværksmæssige uddannelser samt at højne det faglige uddannelsesniveau blandt lærlinge inden for industri og håndværk.

Til det formål belønner Medaljefonden hvert år særligt veludførte svendeprøver og afsluttede skoleopgaver med medaljer, og i helt særlige tilfælde legater. Mere på www.medaljefonden.dk

Yderligere oplysninger fås hos Medaljefondens sekretariat ved Betina Halvorsen, Aarhus Håndværkerforening på tlf.: 2144 8612, regionalforeningskonsulent Gordon Trier Holm, DI på tlf: 2949 4606 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov på tlf: 2236 3138.

Rasmus Tantholdt flankeret af Aarhus’ borgmester, Jacob Bundsgaard (tv), HKH Prins Joachim og Søren Dyhr, Medaljeforeningens formand (th).