Med finansloven tager vi det første vigtige skridt mod bedre uddannelser

Regeringen og dens støttepartier har i deres første finanslovsaftale fundet penge til at videreføre det taxameterløft, der har holdt sammen på økonomien på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser de seneste år, og til at afskaffe det forhadte uddannelsesloft. Derudover var det allerede kendt, at den nye regering ville sætte en stopper for omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet.

Det vækker stor glæde hos Akademikerne (AC), der repræsenterer mere end 425.000 medlemmer fra landets videregående uddannelser. Formand Lars Qvistgaard udtaler:

”Jeg er enormt glad og lettet over, at der både er fundet penge til at videreføre taxameterløftet, samt til at afskaffe uddannelsesloftet. Der skal lyde en stor tak både til regeringen, støttepartierne og til alle dem der de seneste år, har arbejdet for en bedre uddannelsespolitik. Med denne finanslov tager vi faktisk det første store skridt mod bedre uddannelser”.

Samtidig påpeger Lars Qvistgaard, at der de næste år kommer til at være brug for investeringer i uddannelse, som kan gøre op for de seneste års nedskæringer:

”Det er utroligt vigtigt, at vi på denne finanslov får sat en stopper for nedskæringerne. På næste års finanslov er der brug for reelle investeringer, så vi kan begynde at genopbygge kvaliteten efter de seneste års nedskæringer”.

Det siger Lars Qvistgaard og uddyber:

”Vi har brug for at prioritere uddannelserne bredt, så alle unge kan få lov til at dygtiggøre sig. Det kræver investeringer, hvis vi igen skal kunne bryste os af uddannelser i verdensklasse”

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 425.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.