Med banebrydende blockchain-samarbejde vil BESTSELLER spore 25 millioner stykker tøj

Nu bliver det muligt at få dybdegående kendskab til både oprindelse og bevægelse på en anseelig del af produkterne hos brands som JACK & JONES, ONLY, VERO MODA og NAME IT – og derved sikre, at forbrugere får præcis det produkt, de betaler for.
Efter et tæt samarbejde på flere succesfulde pilotprojekter, udvides partnerskabet mellem TextileGenesis og BESTSELLER nu til en implementeringsfase på mange millioner produkter.
Helt konkret vil BESTSELLER i løbet af 2022 spore omtrent 25 millioner stykker tøj fra råmateriale til slutprodukt. Det dækker allerede syv procent af virksomhedens totale volumen – og vil stige støt de kommende år.
”Gennem samarbejdet med TextileGenesis sikrer vi gennemsigtighed og validering på en betydelig del af vores fibre og produkter. Det taler lige ind i vores Fashion FWD strategi, og kommer ikke kun til at påvirke BESTSELLER, men kan føre hele modeindustrien i en mere transparent og bæredygtig retning,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos BESTSELLER Sustainability.
Fra 2024 forventes det, at EU indfører krav om et digitalt produktpas, som skal indeholde obligatorisk information om et givent produkt og samtidig bidrage til tydeligere information om tekstiler. Her kan sporbarhed via TextileGenesis’ løsning bliver et stort fremskridt for BESTSELLER – og modebranchen helt generelt.
”På nogle områder er vi helt sikkert ikke kommet langt nok i modeindustrien i forhold til at kunne spore alle vores produkter, hvilket bliver et fremtidigt krav. Det er vi heller ikke i BESTSELLER. Men med dette samarbejde kommer vi et langt skridt foran, ved at vi allerede fra i år har mulighed for at kunne spore flere millioner produkter fra start til slut,” fortæller Danique Lodewijks.
Implementering i leverandørkæden
Sammen med en udvalgt gruppe af vigtige leverandører påbegynder BESTSELLER nu første del af platformens implementeringsfase. Projektet vil kræve en betydelig indsats fra leverandørerne, som nu skal bruge TextileGenesis’ nye platform. Håbet er, at teknologien vil sprede sig til hele branchen.
”Vi indsamler løbende feedback fra leverandørerne, og med deres input er vores mål at skabe et system, der både fungerer og kan skaleres til hele vores leverandørkæde på tværs af alle niveauer. Såfremt teknologien virker efter hensigten, bliver det et markant skridt fremad, når det gælder transparens i forsyningskæden,” siger Pernille Bruun, Materials Manager hos BESTSELLER Global Sourcing.
"Via platformen kan vi spore hvert trin i produktionsprocessen, hvilket giver os adgang til information, vi ikke har haft tidligere. Det gør os i stand til at levere større gennemsigtighed til vores virksomhed og kunder," tilføjer hun.
Sporbarhed i stor skala
Implementeringen af TextileGenesis’ teknologi har krævet et tæt samarbejde, hvor alle involverede arbejder som ét globalt team med indkøring og træning af hundredvis af leverandører på tværs af mere end 10 lande.
"BESTSELLER har et ekstremt åbent, pragmatisk og alligevel modigt syn på at skabe et nyt sporingssystem i sin forsyningskæde. Samarbejdet har udfordret os til at vedblive med at innovere og skabe et af de mest banebrydende sporbarhedssystemer i branchen,” siger Amit Gautam, TextileGenesis' grundlægger og CEO.
Totalt set forventer TextileGenesis, at deres løsning skal rulles ud til 400-500 leverandører på tværs af alle niveauer fra råmateriale til fremstilling.
"Ved at udbrede fiber-til-retail sporbarhed i så stor en skala, kommer BESTSELLER på forkant i branchen. Det er samtidigt et væsentligt skridt fremad for modeindustrien, og partnerskaber som dette baner virkelig vejen for hele branchen til at tænke og handle modigt, når det kommer til sporbarhed og transparens i hele forsyningskæden,” afslutter Amit Gautam.
Hvordan foregår det?
- TextileGenesis er en webbaseret cloud-løsning skræddersyet til tøjbranchens komplekse økosystem til at spore fibre i bevægelse gennem hele forsyningskæden.
- Sporbarhed er evnen til at spore alle processer fra indkøb af råvarer til produktion, forbrug og bortskaffelse for at afklare hvornår, hvor og af hvem produktet er produceret.
- Alle produkter starter på fiberniveau og skal igennem forskellige forarbejdningstrin såsom spinding, vævning, farvning og endelig fremstilling. TextileGenesis’ system registrerer og verificerer transaktionerne mellem alle de forskellige niveauer, hvilket sker via en såkaldt digital tvilling (’Fibercoin’).
- Systemet kræver ikke et stort energiforbrug – som man eksempelvis har oplevet ved forskellige platforme dedikeret til kryptovaluta – da der ikke er behov for samme serverkapacitet ved denne teknologi.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil10.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
Erfaren finansprofil til BESTSELLER18.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Line Andrea Fandrup tiltræder som ny CFO i BESTSELLER. Hun kommer med solid erfaring fra bl.a. A.P. Møller-Mærsk, ROCKWOOL, Novozymes og senest NKT, hvor hun siden 2020 har været Group CFO. I BESTSELLER får Line Andrea Fandrup ansvaret for at styrke og udvikle modevirksomhedens finansielle fundament i en tid med store investeringer og ambitiøse vækstmål.
CFO-skifte i BESTSELLER efter otte år med vækst og forandring12.8.2025 16:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter otte år fratræder CFO Thomas Børglum Jensen sin stilling i BESTSELLER.
BESTSELLER investerer i avanceret, automatiseret tøjproduktion11.8.2025 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Amerikanske Softwear Automation, der har udviklet teknologi til automatiseret tøjproduktion, sikrer 20 millioner dollars i ny investeringsrunde ledet af den familieejede modevirksomhed BESTSELLER.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum