ONLY lancerer målrettet t-shirt-program af genanvendt tekstil
Som endnu et led i at integrere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester i sin leverandørkæde har et af BESTSELLERs største brands omdannet et program af basistoppe til genanvendt polyester fra tekstilaffald. De første styles er allerede i butikkerne.

Uden materialer – ingen klæder. Mens materialevalg er afgørende for hvert et stykke tøjs funktionalitet og fornemmelse, udgør det samtidig en væsentlig del af tøjets samlede klimaaftryk. Derfor er det nødvendigt at vælge materialer med blik for både form, funktion og påvirkning – og samtidig udvikle og integrere nye innovative og genanvendte løsninger.
Dette initiativ fra ONLY markerer BESTSELLERs strategiske satsning på at reducere behovet for konventionelle materialer, herunder polyester, og er etableret i samarbejde mellem ONLY, virksomheden RE&UP, der specialiserer sig i at omdanne tekstilaffald til nye fibre, samt den tyrkiske leverandør Deniz, der producerer tøjet.
Flere af BESTSELLERs største brands arbejder aktivt på at integrere genanvendte materialer i deres eksisterende kollektioner, herunder "Never Out Of Stock" (NOOS), som typisk er klassiske, tidløse basisvarer, der rækker udover sæsoner og trends.
Ideelt kommer den genanvendte polyester fra tekstil-til-tekstil genanvendelse. Derfor investerer og samarbejder BESTSELLER med flere innovative teknologivirksomheder inden for området for at sikre, at der arbejdes både på innovation og skalering.
RE&UP har specialiseret sig i denne form for genanvendelse, gennem en kombination af avancerede mekaniske og termo-kemiske teknologier, der kan adskille polyester og bomuld i eksisterende tekstil og genanvende det i ’nye’ fibre.
Innovation og kvalitet
"RE&UP deler vores fokus på innovation og kvalitet, og deres genanvendte tekstil-til-tekstil polyester lever op til de høje krav, vi stiller til vores produkter. Det giver os mulighed for at skabe tøj, lavet af andet udtjent tøj og tekstilaffald fra fabrikker, men som tilbyder samme ydeevne og holdbarhed, som hvis det var lavet af helt ny polyester,” siger Pernille Tøttrup, Sourcing Process Manager i ONLY.
I den første produktionsrunde konverteres 11 styles fra konventionel polyester til RE&UP next-gen genanvendt polyester. Sammenlagt udgør det mere end 100.000 t-shirts. RE&UP har sit fokus rettet mod at udbrede teknologien og skalere kapaciteten i de kommende år.
"Dette projekt er et bevis på, at skalering af tekstil-til-tekstil genanvendt polyester fra tekstilaffald ikke blot er en fjern ambition. Omstillingen af industrien er uden tvivl både en kompleks og langstrakt proces, men gennem samarbejde med partnere som ONLY, demonstrerer vi, hvordan genanvendt polyester fra tekstilaffald kan være et reelt og skalerbart alternativ til konventionelle materialer," siger Ozgur Atsan, CCO hos RE&UP.
150.000 jakker
Også JACK & JONES har tidligere i år haft succes med at omdanne en NOOS-jakke til genanvendt polyester lavet af tekstilaffald. Det drejer sig om deres bedst-sælgende style ’Rush’, hvilket svarer til 150.000 stykker tøj.
”Vi har en ambition om at omstille vores brug af materialer. Det betyder blandt andet, at vi eksempelvis går fra konventionel til økologisk bomuld og fra konventionel polyester til genanvendt polyester,” fortæller bæredygtighedschef i BESTSELLER, Dorte Rye Olsen, og fortsætter:
”I en ideel verden kunne alle tekstiler indgå i en cirkulær produktion, når de til sidst var blevet til affald, og her ser vi nogle eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre. Samtidig er vi bevidste om, at der er lang vej igen. Og indtil genanvendelsessystemer og teknologi er på plads i større skala, prioriterer vi samtidig andre former for genanvendte råmaterialer. Det gælder også for genanvendt polyester.”
Materialemål på polyester
BESTSELLER har en overordnet målsætning på tværs af alle brands om, at 50 procent af virksomhedens polyester skal komme fra genanvendte kilder inden udgangen af 2025. I seneste finansår, som sluttede 31. juli i år, er tallet steget fra 20 til 32 procent.
For at nå målet har BESTSELLER implementeret en række tiltag. Disse omfatter et styrket samarbejde med leverandører for at sikre en mere stabil tilførsel af genanvendt polyester samt øget transparens i forsyningskæden for tæt monitorering af fremskridt. Samtidig indgår materialemål i en bonus, som alle BESTSELLERs medarbejdere er omfattet, såfremt modevirksomheden når en række fastsatte bæredygtighedsmålsætninger.
I forbindelse med en kommende revision af sin Fashion FWD-strategi, fastsætter BESTSELLER et nyt mål for 2030 for genanvendt polyester. Dette nye mål fokuserer både på andelen af genanvendt polyester såvel som på at integrere yderligere tekstil-til-tekstil genanvendt polyester og innovative materialer i produktionen.
Nøgleord
Billeder
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
BESTSELLER markerer 50 år med solidt resultat10.10.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens modebranchen fortsat oplever svære betingelser, har BESTSELLER i det seneste regnskabsår 2024-2025 formået at levere et resultat, der peger fremad og skaber forudsætninger for at accelerere virksomhedens udvikling og omstilling. Det sker i året, hvor BESTSELLER også fejrer sit 50-års jubilæum.
BESTSELLERs svar på anklager om børnearbejde24.9.2025 07:50:00 CEST | Pressemeddelelse
I TV 2-programmet ’Bestseller på vrangen’ udgivet den 24. september 2025 fremgår det, at der skulle være mindreårige, som arbejder i BESTSELLERs forsyningskæde – og at børnearbejde er et forhold, som vi ser igennem fingre med. Vi tager skarpt afstand fra disse påstande, og vi mener, at det er kritisabelt, at TV 2 tillader så grove anklager på sendefladen, uden at disse er dokumenteret. TV 2 har modtaget flere beviser for, at de pågældende beskrivelser i udsendelsen ikke kan være korrekte. Alligevel har TV 2 ikke ønsket at ændre udsendelsens indhold. Det mener vi er uacceptabelt både over for seerne, for de berørte virksomheder i Bangladesh og for BESTSELLER. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningsli
BESTSELLERs svar på tv-udsendelsen ’Bestseller på vrangen’17.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I BESTSELLER er vi uenige i påstande, der hen over to episoder på TV 2 og TV 2 Play bliver fremsat om vores virksomhed, vores arbejdsmetoder og vores ambitioner. Vi tager skarpt afstand fra det billede, som udsendelsen på et delvist udokumenteret grundlag forsøger at tegne – og fra de journalistiske metoder, som er anvendt i programmets tilblivelse. Det er vores oplevelse, at udsendelsen er skabt med en ensidig intention, og derfor er beskrivelser, som præsenteres for seerne, tilsvarende unuancerede og mangelfulde. Vi har løbende og fyldestgørende orienteret TV 2’s redaktionelle ledelse om vores bekymring for udsendelsens indhold samt overtrædelser af ’TV 2’s etiske retningslinjer’.
Tysk teknologi får støtte fra BESTSELLER til at avancere genanvendelse af polyester20.8.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Investeringen fra BESTSELLER følger en omfattende bevilling fra EU, som sikrer, at tyske matterr nu er et stort skridt nærmere deres kommende fabrik, der skal skalere genanvendelsesmulighederne for polyester. Det strategiske partnerskab med matterr sker som led i BESTSELLERs løbende investeringer i udviklingen af fremtidens materialer.
Erfaren finansprofil til BESTSELLER18.8.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Line Andrea Fandrup tiltræder som ny CFO i BESTSELLER. Hun kommer med solid erfaring fra bl.a. A.P. Møller-Mærsk, ROCKWOOL, Novozymes og senest NKT, hvor hun siden 2020 har været Group CFO. I BESTSELLER får Line Andrea Fandrup ansvaret for at styrke og udvikle modevirksomhedens finansielle fundament i en tid med store investeringer og ambitiøse vækstmål.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum




