Matas.

Matas scorer topkarakter for sikkerhed med håndkøbsmedicin

Nye tal fra Lægemiddelstyrelsens kontrol af handlen med håndkøbsmedicin til mennesker viser, at 56 procent overtræder sikkerhedsregler. 84 procent af materialisterne overholdt samtlige regler.
Lægemiddelstyrelsens uanmeldte kontrol af handlen med håndkøbsmedicin viser, at over halvdelen af de detailbutikker, der sælger håndkøbsmedicin til mennesker, ikke overholder lovkravene til sikkerheden. Foto: PR.

Allergipiller, produkter til rygeafvænning og hovedpinepiller er blot et lille udpluk af den håndkøbsmedicin, der hver dag sælges i en lang række detailbutikker landet over. Lægemiddelstyrelsens netop offentliggjorte rapport om sikkerheden i forbindelse med salget afslører, at kun 44 procent af butikkerne overholder alle reglerne for salg af håndkøbsmedicin til mennesker. Blandt dem, der i 2016 fik uanmeldt besøg af myndighederne, var 56 Matas-butikker, hvoraf 84 procent overholdt samtlige regler til punkt og prikke.

– Det glæder os, at styrelsens kontrol bekræfter, at vores medarbejdere udviser stor ansvarlighed i håndtering af medicin. Sikkerhed ved salg af lægemidler er et område, vi i ledelsen prioriterer højt, og vi uddanner og efteruddanner derfor kontinuerligt personalet. Samtidig følger vi op med støtte og vejledning til de enkelte butikker, hvor der er plads til forbedring, fortæller Henrik E. Johannsen, informations- og miljøchef i Matas.

I 2013 levede 70,6 procent af Matas-butikkerne op til samtlige regler, og siden da er dette tal kun blevet endnu bedre i den landsdækkende kæde.

– Jeg er overbevist om, at den positive udvikling skyldes vores løbende opfølgning på området. Vi roser vores mange medarbejdere, der håndterer medicinen fejlfrit, så ingen i vores butikker er i tvivl om, at indsatsen værdsættes. Vi er bevidste om ikke at hvile på laurbærrene, da årets flotte resultat hurtigt glemmes, hvis næste års kontrol viser uansvarlighed, så vi har konstant fokus på området, forklarer Henrik E. Johannsen.

Stor forskel i sikkerheden

Lægemiddelstyrelsens kontroller indebærer en grundig gennemgang af opbevaring, sortiment, egenkontrol, dokumentation og personale. De groveste overtrædelser – som for eksempel overskridelse af sidste salgsdato med mere end et halvt år eller brudte lægemiddelpakker – kan føre til politianmeldelse, hvilket er sket i 10 procent af de i alt 767 kontrollerede butikker, der sælger håndkøbsmedicin til mennesker.

Lægemiddelstyrelsen kalder det utilfredsstillende, at over halvdelen af detailvirksomhederne fik anmærkninger for sikkerheden. Styrelsen holder derfor møder med ledelsen i samtlige af de kæder, hvor der er udfordringer med at overholde reglerne. Det gælder blandt andet for apotekernes håndkøbsudsalg, hvor kun tre ud af de 40 kontrollerede adresser – svarende til 7,5 procent – overholdt samtlige regler. På apotekerhåndkøbsudsalg er det apotekere, der har ansvaret for, at sikkerhedsreglerne overholdes.

Lægemiddelstyrelsen har fokus på disse kontroller, da overtrædelser har betydning for forbrugersikkerheden. Hvis lægemidler overskrider sidste anvendelsesdato, kan effekten i bedste fald aftage, mens der også er risiko for uforudsete bivirkninger eller sundhedsfarlig bakterievækst.

Olav Arnkjær
PR Consultant
oar@epicent.dk

Billeder

Information om Matas.

Matas.
Rørmosevej 1
3450 Allerød

48 16 55 55http://www.matas.dk

Matas består af 287 butikker i Danmark, hvoraf langt størstedelen er ejet Matas A/S, der er børsnoteret. I alt er der ansat omkring 2.500 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød.

Følg pressemeddelelser fra Matas.

Flere pressemeddelelser fra Matas.