Matas.

Matas giver skyggetelte og træer til daginstitutioner

Den 15. maj er der ansøgningsfrist ved Matas Miljøfond. Her kan institutioner, skoler og dagplejeordninger ansøge om penge til skyggetelte, buske og træer, der kan beskytte børnene i solen.
Daginstitutioner, skoler og dagplejeordninger kan ansøge Matas Miljøfond om midler til solafskærmning til at beskytte børn mod solens stråler indtil den 15. maj 2017. Foto: PR.

90 procent af alle hudkræfttilfælde kan forebygges med en fornuftig soladfærd, og for børn, hvis hud stadig er i udvikling, er det især slemt at blive skoldet af solen. Hos Matas Miljøfond kan alle institutioner søge midler til anskaffelse af solafskærmning. Mere end 2100 legepladser har allerede fået en håndsrækning af fonden.

– Vi er glade for at kunne bidrage til børns sundhed og trivsel med skyggefulde legeområder. Risikoen for solskoldning mindskes, og samtidig stortrives børnene med for eksempel at spise fra frugttræer eller bygge huler, som buske giver mulighed for, siger Henrik Engberg Johannsen, informations- og miljøchef ved Matas, og pointerer:

– Alle kan søge Matas miljøfond på børns vegne, så hvis du har et barn eller barnebarn, der går i daginstitution, skole, SFO, fritidshjem eller dagpleje, er det bare om at søge fonden inden fristen den 15 maj. Bevillingsprocenten har hidtil været over 50, så chancen for støtte er stor.

90 procent hudkræfttilfælde kan forebygges

I løbet af det seneste årti har der været en markant stigning i antallet af daginstitutioner med en solpolitik, og hos Kræftens Bekæmpelse er der ingen tvivl om vigtigheden af aktive forebyggelsesindsatser i institutionerne.

– En fornuftig soladfærd kan forebygge op til 90 procent af alle hudkræfttilfælde, og vi ved, at skoldning i barndommen især har effekt på risikoen for at få modermærkekræft. Børns hud er særlig følsom, da den endnu ikke er fuldt udviklet. Derfor er det også vigtigt, at områder, hvor børn opholder sig meget – for eksempel sandkasser – er godt beskyttede mod solen, siger Peter Dalum, projektchef i TrygFonden og Kræftens Bekæmpelses Solkampagne.

Genanvendelige indkøbsposer sikrer solbeskyttelse

Siden Matas Miljøfond blev etableret i 1995, er der bevilget for mere end fem millioner kroner til mere end 2100 institutioner. Pengene kommer fra salg af genanvendelige indkøbsbæreposer i Matas, der koster ti kroner stykket, hvoraf halvdelen går ubeskåret til fonden.

– Vi bidrager til et ansvarligt forbrug ved at give vores kunder muligheden for at bære varerne hjem i genanvendelige indkøbsbæreposer frem for engangsbæreposer, der i høj grad belaster miljøet. Samtidig gør salget af de miljørigtige poser, at vi kan hjælpe til med gode legeområder til børnene, udtaler Henrik Engberg Johannsen.

Alle ansøgninger til Matas Miljøfond vurderes af en naturvejleder, Danmarks Naturfredningsforening og Matas. Der er ansøgningsfrist den 15. maj 2017. Se, hvordan du ansøger på www.matas.dk/ansoegning-og-bevilling.

Henrik Engberg Johannsen
Informations- og miljøchef, Matas
hej@matas.dk

Peter Dalum
Projektchef, Trygfonden og Kræftens Bekæmpelses Solkampagne
pd@cancer.dk

Billeder

Download
Pengene, der bliver bevilget til solafskærmning på legepladser, stammer fra salget af Matas’ genanvendelige indkøbsposer. Foto: PR.
Download

Information om Matas.

Matas.
Rørmosevej 1
3450 Allerød

48 16 55 55http://www.matas.dk

Matas Miljøfond blev etableret i 1995 og administreres af Matas i samråd med naturvejledere og Danmarks Naturfredningsforening. Fondens indtægter kommer fra salget af Matas’ genanvendelige miljøfondsposer.

Følg pressemeddelelser fra Matas.

Flere pressemeddelelser fra Matas.