Markant stigning i salget af berøringsfri vandhaner

De berøringsfri armaturer sælger som aldrig før. Risikoen for smittespredning i en coronatid har gjort produkterne attraktive, og særligt skoler og andre offentlige instanser byder teknologien velkommen.
Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det seneste halve år er salget af berøringsfri produkter sendt på himmelflugt, og grossister og producenter melder om både fordobling og tredobling af salget – og især landets skoler og institutioner er i høj grad gået over til håndfri betjening af vandhanerne.

Det mærker man bl.a. hos en af landets største grossister indenfor el og vvs, AO. Her har man således haft travlt med at undgå, at varelageret løb tør for berøringsfri armaturer, som det faktisk skete i foråret.

”Salget af berøringsfri armaturer er i løbet af i år tredoblet. For nogle af produkterne er det endda en seksdobling. Vi kunne have solgt endnu mere i foråret, hvis vi ikke var løbet tør. Leverandørerne kunne nemlig heller ikke følge med, da efterspørgslen samtidig steg i udlandet også," siger Ian Schlottmann, der er indkøbschef hos AO.

Der er ifølge brancheorganisationen, TEKNIQ Arbejdsgiverne, næppe nogen tvivl om, at markedet vil bevæge sig i retning af mere automatik og en større grad af digitalisering de kommende år. En udvikling, som coronapandemien har sat ekstra skub i.

”Mindre smittespredning og mindre forbrug går hånd i hånd her, og det gavner både klimaet og husholdningsregnskabet. Berøringsfri armaturer har stort set samme pris som traditionelle armaturer, så der er tale om lavthængende frugter som batter,” siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Coronavirussen har givet berøringsfri produkter et boost, men det kræver en vedvarende indsats fra installationsvirksomhederne at få kundernes øjne op for de mange fordele, som de berøringsfri produkter besidder,” siger Simon O. Rasmussen.

Lykkes den øvelse, er der gevinst på stort set alle parametre. Samfundet mindsker smittespredningen og sparer sygedage, klimaet får gavn af et lavere vandforbrug, mens den enkelte husstand sparer penge på vandregningen.

Hos producenten FM Mattsson Mora Group er der også stor optimisme i forhold til den håndfrie fremtid. Selvom alle helst ville have været pandemien foruden, er der ingen tvivl om, at den har givet stort skub til udbredelsen af berøringsfri armaturer.

”For hele FM Mattsson Mora Group i alle lande er der solgt det dobbelte i år, i forhold til sidste år, af berøringsfri armaturer. Det er nogenlunde den samme udvikling, vi har set i Danmark,” siger produktchef Søren Braae.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.