Markant patientnedgang hos kiropraktorerne i januar 2021

Nedlukning fik folk til at aflyse kiropraktorbehandling. Det bekymrer Dansk Kiropraktor Forening.

I januar 2021 besøgte 87.158 personer med dansk sundhedskort en kiropraktor – det er næsten 10.000 færre end i januar 2020 og dermed et fald, der virkelig kan mærkes i landets kiropraktorklinikker. Det viser nye tal fra Danske Regioner. Årsagen er først og fremmest usikkerhed pga Covid-19.

- Vi havde i januar flere end nogensinde før der aflyste deres kiropraktorbesøg med kort varsel. Mange fortalte, at de var bekymrede over smitterisikoen og at de ville se tiden an, siger Lone Kousgaard Jørgensen, formand i Dansk Kiropraktor Forening.

I Dansk Kiropraktor Forening er man bekymrede over udviklingen og frygter, at der med de mange aflysninger er ved at blive skabt en patientpukkel, der før eller siden vil ramme sundhedsvæsenet på en uhensigtsmæssig måde.

- Problemet når patienter aflyser deres behandling selv om de har smerter, er at smerterne risikerer at blive varige. Det betyder, at det der til at begynde med kan klares med konservativ behandling, fx hos kiropraktoren, kræver enten en operation eller sætter sig som en kronisk lidelse senere, siger Lone Kousgaard Jørgensen.

I Dansk Kiropraktor Forening håber man, at forårets genåbning og de generelt set positive smittetal vil betyde, at de smerteplagede danskere atter vil søge behandling så tidligt, at de ikke får svære og langvarige smerter.

Information om Dansk Kiropraktor Forening

Peter Bangs Vej 30