Markant ja til ny overenskomst i finanssektoren

Med 94 pct. af stemmerne har Finansforbundets medlemmer sagt markant ja til ny overenskomst ved den netop afsluttede urafstemning, hvor lige under 71 pct. af de stemmeberettigede benyttede sig af muligheden for at stemme. Dermed er overenskomsten på plads i finanssektoren pr. 1. april. ’Jeg er meget glad for, at så mange har bakket op om resultatet og givet deres mening til kende i en helt ekstraordinær tid’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Urafstemningen om det overenskomstresultat, som Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening blev enige om tidligt om morgenen mandag d. 17. februar, er nu afsluttet. 94,0 procent stemte ja til resultatet, 5,5 pct. stemte nej og 0,5 pct. stemte blankt. I alt 70,8 pct. af de stemmeberettigede medlemmer afgav deres stemme.

’Jeg er meget glad for, at medlemmerne bakker meget klart op om overenskomstresultatet, men også at så mange har taget stilling til deres overenskomst – ikke mindst set i lyset af den ekstraordinære situation, vi alle er i lige nu som følge af CoVid19, hvor der er masser af andre ting, der fylder i hverdagen. Overenskomsten er blevet til for medlemmerne og for at skabe nogle fornuftige rammer om arbejdslivet i den finansielle sektor, og derfor er jeg meget tilfreds med, at dem, det hele drejer sig om, også har engageret sig i afstemningen og sagt solidt ja’ siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Overenskomsten træder dermed i kraft allerede 1. april, mens de aftalte lønstigninger slår igennem 1. juli. Den nye overenskomst rummer udover en lønstigning på op til 6 pct., hvoraf en del er i puljer til lokal forhandling, og en stigning i det arbejdsgiverbetalte pensionsbidrag på 0,65 pct., også bl.a. en række tiltag til at styrke trivslen, flere midler til kompetenceudvikling og en modernisering af dele af løn- og arbejdstidssystemet.

’Vi gik til forhandlingerne med et klart signal fra medlemmer og bagland om, at trivsel var noget, der fyldte i hverdagen og derfor også var nødvendigt at tage fat på ved forhandlingsbordet. Det synes jeg også kommer klart til udtryk i den nye overenskomst, og det er jeg er glad for, at medlemmerne også har kvitteret for. Trivsel er nemlig tænkt ind mange steder – også f.eks. ift. nogle af de justeringer omkring løn og arbejdstid, som nu også indeholder mere selvstændig arbejdstilrettelæggelse. Det er en overenskomst, der både giver noget nu og her, men også peger fornuftigt og konstruktivt fremad. Nu skal den ud og leve i den konkrete hverdag, og det glæder vi os nu til at hjælpe på vej ’, siger Kent Petersen