Markant fornyelse i Eniigs repræsentantskab

Eniigs repræsentantskabsvalg er afgjort. Med en valgdeltagelse på 15 procent ligger det nu fast, hvilke 385 andelshavere der fremover skal udgøre Eniigs repræsentantskab. Hele 41 procent af de valgte er nye repræsentantskabsmedlemmer, og det nye repræsentantskab indtræder den 25. april, hvor de skal vælge Eniigs nye bestyrelse.

Afstemningen til Eniigs repræsentantskabsvalg sluttede den 18. marts, og i dag er alle de valgte kandidater blevet offentliggjort på eniig.dk/valg. Listen tæller hele 41 procent nyvalgte repræsentantskabsmedlemmer.

- Vi får en markant fornyelse i repræsentantskabet, og andelen af kvinder stiger fra 10 til 15 procent. Vi er alt i alt godt tilfredse med valgets udfald. Både i forhold til fornyelsen i repræsentantskabet og stemmeprocenten. Vi har hele tiden haft et engageret repræsentantskab, og jeg er overbevist om, at mixet af de nyvalgte og de genvalgte vil skabe et stærkt og mere mangfoldigt repræsentantskab, siger Christian Greve, som er formand for Eniigs valgledelse.

Eniigs ambitioner for valget var netop at sikre åbenhed og demokrati samt at øge mangfoldigheden i repræsentantskabet med flere kvinder og en lavere gennemsnitsalder.

- Det er lykkedes os at skabe interesse omkring valget, og på den måde har vi fået pustet lidt liv i andelsdemokratiet. Vi har selvfølgelig ingen indflydelse på, hvem der bliver valgt, men det er positivt, at andelshaverne også ser en styrke i en bredere repræsentation, siger Christian Greve videre.

Et digitalt valg og en stemmeprocent på 15
Det er ikke kun på kandidatsiden, valget har budt på fornyelse for energi- og telekoncernen. Det er også første gang, at Eniig, der blev til i en fusion mellem EnergiMidt og HEF i 2016, gennemfører et elektronisk valg.

- Vi har været spændte på, hvordan det ville blive modtaget. Især blandt den lidt mindre digitale del af vores andelshavere. Det er gået godt, og vi har været godt forberedt med en supportfunktion, der har stået klar til at hjælpe. I et enkelt tilfælde har vi endda været ude hos en andelshaver med en iPad, så han kunne stemme. Det var vigtigt for os, at vi kunne gennemføre et digitalt valg uden at dømme nogen ude på forhånd, fortæller Bent Kristensen, sekretariatschef i Eniig.

Når man kigger på branchen generelt er Eniigs stemmeprocent i den høje ende. Målet var en stemmeprocent på 15, og det lykkedes lige præcis.

- Vi troede faktisk, det var et lidt for ambitiøst mål, når vi ser på stemmeprocenterne i flere af vores kollegaselskaber. Især i betragtning af, at mange måske ikke er bevidste om, at de er andelshavere i Eniig. Vi er rigtig glade for den interesse, der har været både for at stille op og for at stemme, og vi har helt sikkert ambitioner om at slå et endnu større slag for andelstankegangen i fremtiden, slutter Bent Kristensen.

Det nye repræsentantskab indtræder på et repræsentantskabsmøde den 25. april, hvor de skal vælge 11 medlemmer til Eniigs nye bestyrelse – ét medlem pr. valgområde.