Mangolæder sender fem Aarhusstuderende i DM-finalen

Fem studerende fra Erhvervsakademi Aarhus blev onsdag regionale mestre i entreprenørskab med deres idé om bæredygtigt mangolæder.

Tonsvis at mangoer går hvert år til spilde og rådner op. Men sådan bør det ikke være, og derfor har en gruppe studerende fra Aarhus Erhvervsakademi i løbet af skoleåret arbejdet med en idé om at genbruge mangoer til computercovers og kortholdere.

To sydamerikanske gruppemedlemmer bragte erfaringer fra barndommen ind i konceptudviklingen under deres undervisningsforløb "Start Up Programme". Sammen med tre andre videreudviklede de idéen, der blev så god, at dommerne ved Regionalfinale Vest i Start Up Programme onsdag belønnede dem med sejren.

Førstepladsen var samtidig en adgangsbillet til finalen den 2. juni i København, og det vakte glæde i gruppen, der kalder sig Leathere.

- Det er jo helt vildt! Vi ved næsten ikke, hvad vi skal sige. Vi prøver bare at tage det hele ind, sagde Roc Jimenez Colomer efter sejren.

Feedback fra dommerne
I alt deltog 28 teams, da det jyske regionalmesterskab i entreprenørskab for korte og mellemlange videregående uddannelser blev afviklet i Erhverv Randers’ lokaler ved Randers FC’s stadion. Her blev der dystet på opfindsomhed, markedsforståelse og mod. Konkurrencen er en del af Start Up Programme, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

I løbet af formiddagen blev der pitchet, mens der efter frokost var tid til one-to-one feedback samtaler, hvor dommerne kunne spørge mere ind til ideerne og komme med råd og vejledning.

- Vi fik noget feedback, som vi helt sikkert kan bruge, og vi er mere klar på, hvad vi skal arbejde videre med efter i dag. Men vi er også blevet meget inspireret af at høre de andre teams pitches og ideer, siger Eva Sophia Valencia.

Fem nationaliteter
Teamet består desuden af Maj Jensen, Martin Nad og Joseph Anzalone Mola og tilsammen repræsenterer de fem forskellige nationaliteter (Slovakiet, Columbia, Venezuela, Spanien og Vietnam).

Ideen er inspireret af, at de to sydamerikanske teammedlemmer fra barnsben har været vidne til, hvordan tusindvis af tons af mangoer hvert år går til spilde og rådner op. Samtidig er arbejdsløsheden tårnhøj, og teamet satte sig derfor for at udvikle en idé, der kunne forbinde og sammenkoble disse to forhold til noget værdiskabende.

Foruden titlen og en billet videre til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab den 2. juni vandt Leathere en check på 10.000 kr. til at videreudvikle deres idé. Konsulentformaet EY er sponsor for den del.

Udover Leathere gik 11 andre teams fra både UCN, Erhvervsakademi Aarhus og VIA University College videre til finalen i juni.

Projektassistent Kirstine Laursen-Keldorff, kirstine@ffefonden.dk og tlf. 28434164