Manglen på uddannede lærere er størst på Sjælland
Hvor det i 2012 blot var hver tiende, er det i dag hver sjette underviser i den danske folkeskole, som ikke har en læreruddannelse. Det skyldes dels, at antallet af læreruddannede undervisere i folkeskolen falder, og dels at antallet af undervisere uden en læreruddannelse stiger. Fremskrivninger viser samtidig, at der i 2030 kommer til at mangle omkring 13.000 lærere i folkeskolen. Et nyt notat fra EVA viser, at andelen af undervisere uden en læreruddannelse er omkring dobbelt så stor på de sjællandske folkeskoler sammenlignet med Fyn og Jylland.
Unge og uerfarne undervisere
Den faldende andel undervisere med en læreruddannelse skal ses i lyset af, at søgningen til læreruddannelsen i en længere årrække har været faldende, og at institutionerne har svært ved at udfylde alle uddannelsespladserne. Manglen på læreruddannede undervisere ser derfor ud til at forblive en udfordring i de kommende år.
Kigger man nærmere på, hvad der karakteriserer underviserne uden en læreuddannelse, er det tydeligt, at en stor del af dem er vikarer under 25 år, som ikke er uddannede inden for pædagogik og didaktik, og som har begrænset eller ingen erfaring med undervisning.
”Det er et problem, fordi vi ved, at det har betydning for elevernes læring, at underviserne har de rette kompetencer og forudsætninger for at varetage undervisningen,” fortæller Yakup Bas, som er seniorkonsulent hos EVA og projektleder bag undersøgelsen.
Foruden de yngre vikarer, er en del af underviserne uden en læreruddannelse personer med en anden videregående uddannelse, som kan have flere års erfaring som undervisere i folkeskolen.
Store kommunale forskelle
EVA’s notat viser samtidig, at der på tværs af landet er store forskelle i, hvor stor en andel af folkeskolens undervisere, der ikke har en læreruddannelse. I de ti kommuner, hvor andelen er størst, er det i gennemsnit 27 procent af underviserne, som ikke har en læreruddannelse. I enkelte kommuner er andelen endnu større. Det gælder bl.a. Frederiksund, Gribskov og Halsnæs Kommuner, hvor knap hver tredje underviser ikke har læst på en af landets mange læreruddannelser.
I de ti kommuner hvor andelen er lavest, er det i gennemsnit kun 7 procent af underviserne, som ikke har en læreruddannelse. Særligt kommuner som Hjørring og Silkeborg skiller sig positivt ud. Her er det blot hhv. 4 og 5 procent af underviserne folkeskolen, som ikke har en læreruddannelse.
”Der ser ud til at være en klar sammenhæng mellem, hvilken kommune du bor i, og i hvilket omfang dine børn undervises af en uddannet lærer. Og ser man nærmere på resultaterne, er det tydeligt, at manglen på læreruddannede undervisere er markant større på Sjælland og i hovedstadsområdet sammenlignet med resten af landet,” siger Yakup Bas.
Om undersøgelsen
Analyserne er baseret på registerdata fra Danmarks Statistik og Børne- og Undervisningsministeriet om undervisere i kommunale folkeskoler i perioden 2012/13-2019/20. Undervisere på friskoler eller kommunale specialskoler samt undervisere på børnehaveklasse-niveau i folkeskolen indgår således ikke i analyserne.
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse kan opgøres på flere måder. I dette notat er undervisersammensætningen opgjort på baggrund af en månedlig timenorm på 90 timer svarende til den gennemsnitlige undervisningstid for en fuldtidsansat underviser i folkeskolen. Det er således en indikator for, i hvilket omfang elever i folkeskolen undervises af en underviser uden en læreruddannelse.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum