Mange vigtige opgaver venter Peter Hummelgaard som ny ligestillingsminister

Lederne ser frem til samarbejdet med Peter Hummelgaard som ligestillingsminister. Ministeren skal være et vigtigt fyrtårn for arbejdet med en kulturændring, så vi får et chikanefrit arbejdsmiljø. Og der venter også et afgørende arbejde med at sikre en bedre fordeling af barselsorloven mellem forældrene.
Svend Askær, formand for Lederne

- Der venter en utrolig spændende og afgørende tid for Peter Hummelgaard på posten som ny ligestillingsminister. I de seneste måneder har mange modige kvinder stillet sig frem og fortalt triste historier om personlige erfaringer med sexchikane. Og ministeren har en vigtig rolle i forhold til den kulturændring, som skal sikre, at vi får gjort op med sexchikane på det danske arbejdsmarked.

Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, som byder velkommen til Peter Hummelgaard som ny ligestillingsminister og glæder sig til samarbejdet om blandt andet indsatsen mod sexchikane. Her er Lederne gået foran med blandt andet et løfte om nultolerance over for sexchikane, som flere tusinde ledere har skrevet under på. Derudover har vi udsendt nyhedsbrev til alle medlemmer med blandt andet konkrete råd til at forebygge og håndtere sexchikane, ligesom vi inden nytår tilbyder et gratis online-kursus om emnet til alle ledere.

Men kampen mod sexchikane er langt fra den eneste vigtige opgave, som venter den nye minister. Peter Hummelgaard kommer som både beskæftigelses- og ligestillingsminister også til at spille en vigtig rolle i forhold til den fremtidige fordeling af barselsorlov mellem forældrene. Her er Danmark forpligtet til at implementere et nyt EU-direktiv, hvor otte ugers orlov mere end i dag reserveres til fædrene. Men Lederne håber på en mere ambitiøs implementering med afsæt i Ledernes forslag om, at de 32 uger med forældreorlov på barselsdagpenge fordeles ligeligt mellem forældrene, så hver forælder får 16 ugers orlov på offentligt betalte barselsdagpenge.

- Det er helt afgørende for dansk erhvervsliv, at vi bliver bedre til at udnytte talentmassen. Det er vi slet ikke gode nok til i dag, hvor alt for få kvinder bliver ledere. Her spiller mødrenes lange fravær under barselsorlov desværre en væsentlig rolle, og derfor skal vi anspore familierne til at fordele barselsorloven langt mere ligeligt imellem sig. Og det kræver ambitiøs lovgivning fra Folketinget, som den nye ligestillingsminister forhåbentlig vil arbejde aktivt for, siger Svend Askær.

Svend Askær, formand for Lederne