Mange husejere er ikke klar til de store regnmængder

Hvert år skal vores tagrender tage imod 100 tons vand og sne, derfor er det vigtigt at vandet kan løbe frit hen til afløbet. Det er mange husejere slet ikke klar over. Man skal sørge for for at tagrenderne er renset for blade, snavs og andre genstande der kan være i vejen for vandet.

Hvis vandet begynder at flyde ud over tagrenderne kan vandet ramme husets facade og sokkel og forårsage store vandskader. Fugt på facader og sokkel kan give skimmelsvamp og råd, der kan være dyrt at udbedre. Udover tagrenderne skal nedløb samt brønden også tjekkes. Hvis disse er stoppede kan det også forårsage at vandet flyder over tagrenderne og ned af vægge og facader.

Typiske problemer med tagrender:

• Tagrenden er lavet med et bagfald, så regnvandet ledes væk fra nedløbet.
  • Der er huller, revner eller utætheder i tagrenden eller nedløbet.
  • Tagrenderne er fyldt op med blade, jord eller genstande, der spærrer vandets vej.
  • Overgangen mellem nedløb og brønd er ikke fastgjort.
  • Nedløbet er defekt eller stoppet.

Rensning af tagrender og nedløb er altså en forudsætning for at dit hus er klar til de store mængder af regn, der årligt rammer Danmark.