Mange er villige til at lade sig overvåge i kampen mod COVID-19
Ville du være villig til at bytte mundbind, forsamlingsforbud og øvrige COVID-19-restriktioner ud med øget overvågning og adgang til dine personfølsomme data? Ja, siger en anseelig del af befolkning mellem 18-75, ifølge ny undersøgelse fra Deloitte.
Deloittes årlige analyse af digitale forbrugertendenser - 2020 Digital Consumer Trends - viser at:
- 39 procent ville give myndighederne lov til at overvåge, hvor de bevægede sig, og hvem de var i kontakt med, hvis det betød, at COVID-19-restriktionerne blev ophævet hurtigere.
- 36 procent støtter myndighedernes brug af teknologi og øget overvågning med det formål at fastslå den enkeltes smitterisiko og begrænse borgernes bevægelsesmuligheder i overensstemmelse hermed.
- 25 procent mener, at myndighederne, selv uden borgernes samtykke, må overvåge sundhedsoplysninger, hvis det betød, at COVID-19-restriktionerne hurtigere blev rullet tilbage.
- 40 procent ville billige installeringen af varmefølsomme kameraer i velbefolkede områder for at identificere borgere med feber og sikre, at karantæneregler overholdes.
Ifølge Frederik Behnk, som er partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, er det en overraskende stor del af befolkningen som er parat til at tilsidesætte deres ret til privatliv i kampen mod COVID-19:
”Tidligere undersøgelser fra Deloitte viser, at danskerne generelt er tilbageholdende med at udlevere deres persondata og er bekymret for misbrug. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at så mange viser sig klar til at bekæmpe pandemien med midler, som ikke sikrer privatlivets fred.”
Hvor går grænsen?
Frederik Behnk påpeger, at respondenternes svar blotlægger et dilemma, som vil blive stadig mere centralt, efterhånden som de teknologiske muligheder øges. For nok er der et stort potentiale i, at borgerne udveksler mere data med myndighederne, men hvor går grænsen?
”Brugen af visse persondata udgør et stort potentiale for den offentlige sektor – også i kampen mod COVID-19. Men et samfund som beskrevet i George Orwells roman ’1984’ er for de fleste ikke ønskværdigt, og det er derfor afgørende, at brugen rodfæstes i frivillighed og lever op til en streng regulering, herunder GDPR, for at undgå misbrug,” siger han.
Øvrige nye tendenser
2020 Digital Consumer Trends byder på en lang række nye tendenser blandt mobile forbrugere. Eksempelvis at:
- 36 procent af de danske respondenter har følt sig mindre isolerede under pandemien på grund af deres smartphone.
- 28 procent af de danske respondenter har arbejdet mere, mens de arbejdede hjemmefra under pandemien.
- 67 procent af de danske respondenter har brugt deres bankers kontaktløse betalingsmetode til at betale for produkter i butikker.
Om undersøgelsen:
Hvert år udgiver Deloitte en global undersøgelse af den mobile forbrugers digitale færden. Undersøgelsen har før heddet Global Mobile Consumer Survey, men har nu ændret navn til Digital Consumer Trends. Undersøgelsen er baseret på et repræsentativt udsnit blandt forbrugere i alderen 18-75 år. I alt har 1.000 danske respondenter deltaget, 5.000 på tværs af Norden.
NB: Digital Consumer Trends 2020 er vedhæftet
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk, partner og leder af Deloittes afdeling for teknologi, medier og telekommunikation, 30 93 44 26 / fbehnk@deloitte.dk
Johannes Nørgaard, presseansvarlig i Deloitte, 60 86 34 44 / jonoergaard@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Links
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum