BazoomBazoom

Måltidskasser kan være en stor hjælp for ældre i egen bolig

Mange forbinder måltidskasser med travle børnefamilier, men tendensen er også ved at vinde indpas blandt samfundets ældre.
Måltidskasser til døren kan gøre livet lettere for ældre

For mange mennesker har et liv fyldt med madlavning givet køkkenet en stor symbolsk betydning. På et tidspunkt kan det dog blive svært at overkomme dagens fysiske gøremål, her kan en måltidskasse med levering af råvarer eller færdiglavet mad være til stor hjælp for ældre i egen bolig.

For nylig afsatte Sundheds- og Ældreministeriet 5 mio. kroner til et projekt, der skal udvikle og afprøve måltidskasser til ældre borgere i deres eget hjem. Denne forsøgsordning omfatter i første omgang blot ældre borgere, som visiteres til at modtage måltidskasser med færdiglavet mad i Vallensbæk-, Albertslund- og Silkeborg Kommune.

Ældre tager sagen i egen hånd

Mens kommuner langsomt er ved at få øjnene op for måltidskasser, så har mange ældre af eget initiativ valgt en måltidskasse til. En TNS Gallupundersøgelse har vist, at det fortrinsvist er ældre mennesker, der får leveret dagligvarer til døren i Region Hovedstaden.

Det kan eliminere en stor byrde at få leveret ingredienser i hjemmet, på den måde kan de ældre bevare madlavningsglæden og friheden til at tilberede deres egne måltider. Ældre kan have nedsat appetit, derfor skal måltiderne være velsmagende og sunde, så de styrker de ældre og holder dem velernærede.

Organisationen Ældre Sagen, der arbejder for at forbedre forholdene for ældre, har etableret et samarbejde med en leverandør, der sikrer deres medlemmer rabat på måltidskasser med færdiglavet økologisk mad. Med dette samarbejde får Ældre Sagens medlemmer nemme færdigretter, som de blot skal varme i en ovn eller mikroovn, helt uden at gå på kompromis med sundhed, værdi og smag.

Måltidskasse markedet vokser og udvider

I dag findes der i omegnen af 20 firmaer, der konkurrerer om måltidskasse-markedet. Nogle forsøger at skille sig ud fra mængden ved at have fokus på økologi, frisk fisk, vegetar-muligheder eller kaloriefattige retter. Nogle leverandører benytter kosteksperter til at sammensætte ugens menu, mens andre lader kunden vælge sin egen menu på hjemmesiden.

- Vi ser i disse år en spændende strøm af nye abonnementsbaserede madmuligheder lige fra suppe til hjemmeleveret dej på abonnement, så du eksempelvis nemt kan lave friskbagt brød, siger Mark Andersen fra måltidskasse-universet www.findmåltidskasse.dk.

Det er efterhånden 20 år siden Danmarks første kommercielle måltidskasse-virksomhed med fokus på sund kost blev etableret og kombinationen af sund kost og nemme, velsmagende måltider er kun blevet mere populær siden da.

Måltidskasser til døren kan gøre livet lettere for ældre

Information om Bazoom