home a/s

Måling: Lokale dagligvarebutikker topper på boligjagten

Del

MILLIONPULJE: En købmand vejer tungt for nye tilflyttere, viser stor flyttemåling fra YouGov blandt 2000 danskere – ny pulje kan give nyt liv til landsbyer uden indkøbsmuligheder, mener mæglerkæde

En lokal dagligvarebutik har stor betydning, når danskerne skal finde et sted at bo, viser spørgeundersøgelse. Arkivfoto: Colourbox - kilde skal angives og foto må kun bruges ifbm. omtale af nyheden
En lokal dagligvarebutik har stor betydning, når danskerne skal finde et sted at bo, viser spørgeundersøgelse. Arkivfoto: Colourbox - kilde skal angives og foto må kun bruges ifbm. omtale af nyheden

En ny million-pulje fra staten skal skabe flere lokale dagligvare-butikker med lokalt engagement og lokale kroner.

Ejendomsmæglerkæden Home forudser, at landsbyer uden købmand i dag kan stå med et lille guldæg i hånden, hvis det lykkedes dem at få liv i en dagligvare-butik i byen.


Kan skabe positiv spiral

- Der er ingen tvivl om, at indkøbsmuligheder har kæmpe betydning for en landsby. Købmanden er selvfølgelig et indkøbssted for en by, men det er også et mødested og arbejdsplads. Et omdrejningspunkt. Det betyder mere, end vi måske aner, siger Michael Dalsager, der er talsperson i Home og boligmarkedsanalytiker.

At det har stor betydning, om der er lokalt indkøb i nærheden, viser også en måling, som Home har gennemført sammen med analysevirksomheden YouGov blandt godt 2000 danskere over 18 år.

Her blev folk bedt om at udpege, hvilke tre parametre for boligens beliggenhed, der betyder mest for deres boligvalg.


45 % vil bo tæt på indkøb

Her kommer ”tæt på indkøbsmuligheder” ind, som det flest danskere har i toppen af prioriteterne. Hele 45 % har det på deres top 3 i flyttebarometret.

- Dagligvarebutikken er sammen med skolen, daginstitutionen, bussen og toget livsnerven i en by. Hvis noget falder fra, er der risiko for, at andet lider samme skæbne. Så flere butikker kan give nogle positive spiraler. Det er et betydeligt aktiv til at holde folk boende og til at trække nye folk til, siger Michael Dalsager og peger på, at det er godt for boligsalget og -priserne i et område.

  • Den ældre befolkning – over 60 år – vægter indkøbsmuligheder tæt på højest. 57 % peger på det som blandt det vigtigste, mens andelen er mindst blandt 30-39-årige, 37 %.
  • Der er ligeledes en tendens til, at kvinder vægter det en smule højere end mænd, 48 % kontra 42 %.

Forslaget: Borgerdrevne dagligvarebutikker

  • 18 millioner kroner til at skabe bedre muligheder for at åbne såkaldte borgerdrevne dagligvarebutikker i de danske landdistrikter.
  • Det fremgår af et nyt udspil fra regeringen.
  • En borgerdreven dagligvarebutik betyder, at byens borgere selv poster penge i projektet. Det kan for eksempel i form af et anpartsselskab.
  • I udspillet er der lagt op til, at staten vil matche det beløb, borgerne selv har indsamlet. Har et lokalsamfund samlet 125.000 kroner ind, kan det ansøge om yderligere 125.000 kroner, dog med et loft på 400.000 kroner.
    Kilde: DR.dk

FAKTA: Så mange ønsker at bo tæt på indkøbsmuligheder

Ønsker at bo…

Alle

Kvinde

Mand

18-29

30-39

40-49

50-59

60+

Base

2034

1029

1005

405

298

334

349

647

   

A

B

C

D

E

F

G

Tæt på indkøbsmuligheder

45%

48%

42%

40%

37%

39%

40%

57%

   

B

   

▼ 

▼ 

 

▲ C.D.E.F

Kilde: YouGov for Home, undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2034 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 1. - 7. februar 2021

Nøgleord

Kontakter

Billeder

En lokal dagligvarebutik har stor betydning, når danskerne skal finde et sted at bo, viser spørgeundersøgelse. Arkivfoto: Colourbox - kilde skal angives og foto må kun bruges ifbm. omtale af nyheden
En lokal dagligvarebutik har stor betydning, når danskerne skal finde et sted at bo, viser spørgeundersøgelse. Arkivfoto: Colourbox - kilde skal angives og foto må kun bruges ifbm. omtale af nyheden
Download

Links

Information om home a/s

home a/s
home a/s
Søren Frichs Vej 36 F
8230 Åbyhøj

+45 86154300http://home.dk/

home-kæden - kort fortalt

home er ejendomsmæglerkæde for Danske Bank-koncernen og et 100 % ejet datterselskab af Realkredit Danmark.

Det er homes mission at være ejendomsmægler for alle, der flytter.
I home hjælper vi dig godt på plads i boliglivet.

  • home er landets mest kendte ejendomsmæglerkæde*
  • home blev stiftet den 1. august 1989
  • home omsætter årligt boliger for en værdi af 30-35 mia. kr.
  • home har over 900 ansatte
  • home er en franchise-kæde
  • home har ca. 120 franchisetagere
  • home har 181 home-butikker fordelt over hele landet**
  • homes ejendomsmæglere formidler også lejeboliger
  • home har særligt uddannede køberrådgivere
  • home har 4 servicecentre, hvor specialister klarer alt papirarbejdet i handlen.

Find nærmeste home-forretning her, eller ring på tlf. 8615 4300.


Kom godt hjem!

*  Kilde: Analyseinstituttet YouGov, brandtracking medio 2020.
** medio 2021.

Følg pressemeddelelser fra home a/s

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra home a/s

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum