Måling af studerendes trivsel kan bruges i kampen mod frafald
Hvad taler vi om, når vi taler om trivsel på de videregående uddannelser og hvordan hænger trivsel og frafald sammen? Det spørgsmål forsøger EVA at besvare på en ny måde i en dugfrisk rapport om studerendes følelser i relation til deres studier. Debatten om de studerendes trivsel handler ofte om ensomhed, stress eller perfekthedskultur, mens koblingen mellem studerendes følelser og studieliv sjældent er i fokus.
»Trivsel handler om andet og mere end fx ensomhed og stress. Derfor har vi set nærmere på de følelser, som de studerende har i forbindelse med deres studier, og på hvordan disse følelser hænger sammen med deres evne til at studere – fx i form af hvor flittige de er og deres tilbøjelighed til at falde fra«, forklarer Mathias Tolstrup Wester, der er konsulent hos EVA og projektleder på undersøgelsen.
Følelser i relation til studiet hænger sammen med de studerendes frafaldsrisiko
Langt de fleste studerende oplever, ifølge rapporten, at have positive følelser i relation til det at studere, mens det varierer mere, i hvilken grad de studerende oplever negative følelser i relation til studiet. Eksempelvis oplever halvdelen af de studerende i høj eller i nogen grad at blive frustrerede af at studere. Tallene viser også, at særligt kvinder og studerende med anden etnisk baggrund har negative følelser forbundet med deres studieliv.
Analysen viser en stærk sammenhæng mellem både de positive og negative følelser og sandsynligheden for at falde fra i løbet af de første to år. Det gælder også, når der tages højde for en række relevante baggrundsforhold. Kort sagt kan man altså se, at de studerendes følelser ser ud til at påvirke risikoen for frafald.
»Når vi ser en stærk sammenhæng mellem følelser i relation til studiet og de studerendes frafaldsrisiko, viser det, at vi måler på noget centralt, når vi måler studierelaterede følelser. Relevansen af at interessere sig for disse følelser, fx i bestræbelserne på at nedbringe frafaldet, er med andre ord stor,« pointerer projektleder Mathias Tolstrup Wester.
Et redskab til de videregående uddannelsesinstitutioner
I rapporten præsenterer EVA en ny måde at måle studerendes følelser i relation til deres studieliv. Den består i to skalaer for henholdsvis positive og negative følelser. »Vi vil gerne være med til at nuancere debatten om, hvad trivsel på de videregående uddannelser er, og hvordan vi kan måle det,« forklarer Mathias Tolstrup Wester.
De mål, Mathias Tolstrup Wester og kollegerne præsenterer, er ikke bare et akademisk måleredskab, man kan bruge, når man skriver rapporter. Det er også oplagt at anvende i praksis, forklarer han.
»De målemetoder vi har brugt og valideret grundigt, kan de enkelte institutioner bruge til at undersøge, hvordan deres studerende har det, så det bliver nemmere at hjælpe dem – fx med henblik på at undgå, at de dropper ud. Vi håber derfor, at målene vil blive brugt på både universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier«, siger Mathias Tolstrup Wester.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35 25 47 38kad@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum