Måling af studerendes trivsel kan bruges i kampen mod frafald
Hvad taler vi om, når vi taler om trivsel på de videregående uddannelser og hvordan hænger trivsel og frafald sammen? Det spørgsmål forsøger EVA at besvare på en ny måde i en dugfrisk rapport om studerendes følelser i relation til deres studier. Debatten om de studerendes trivsel handler ofte om ensomhed, stress eller perfekthedskultur, mens koblingen mellem studerendes følelser og studieliv sjældent er i fokus.
»Trivsel handler om andet og mere end fx ensomhed og stress. Derfor har vi set nærmere på de følelser, som de studerende har i forbindelse med deres studier, og på hvordan disse følelser hænger sammen med deres evne til at studere – fx i form af hvor flittige de er og deres tilbøjelighed til at falde fra«, forklarer Mathias Tolstrup Wester, der er konsulent hos EVA og projektleder på undersøgelsen.
Følelser i relation til studiet hænger sammen med de studerendes frafaldsrisiko
Langt de fleste studerende oplever, ifølge rapporten, at have positive følelser i relation til det at studere, mens det varierer mere, i hvilken grad de studerende oplever negative følelser i relation til studiet. Eksempelvis oplever halvdelen af de studerende i høj eller i nogen grad at blive frustrerede af at studere. Tallene viser også, at særligt kvinder og studerende med anden etnisk baggrund har negative følelser forbundet med deres studieliv.
Analysen viser en stærk sammenhæng mellem både de positive og negative følelser og sandsynligheden for at falde fra i løbet af de første to år. Det gælder også, når der tages højde for en række relevante baggrundsforhold. Kort sagt kan man altså se, at de studerendes følelser ser ud til at påvirke risikoen for frafald.
»Når vi ser en stærk sammenhæng mellem følelser i relation til studiet og de studerendes frafaldsrisiko, viser det, at vi måler på noget centralt, når vi måler studierelaterede følelser. Relevansen af at interessere sig for disse følelser, fx i bestræbelserne på at nedbringe frafaldet, er med andre ord stor,« pointerer projektleder Mathias Tolstrup Wester.
Et redskab til de videregående uddannelsesinstitutioner
I rapporten præsenterer EVA en ny måde at måle studerendes følelser i relation til deres studieliv. Den består i to skalaer for henholdsvis positive og negative følelser. »Vi vil gerne være med til at nuancere debatten om, hvad trivsel på de videregående uddannelser er, og hvordan vi kan måle det,« forklarer Mathias Tolstrup Wester.
De mål, Mathias Tolstrup Wester og kollegerne præsenterer, er ikke bare et akademisk måleredskab, man kan bruge, når man skriver rapporter. Det er også oplagt at anvende i praksis, forklarer han.
»De målemetoder vi har brugt og valideret grundigt, kan de enkelte institutioner bruge til at undersøge, hvordan deres studerende har det, så det bliver nemmere at hjælpe dem – fx med henblik på at undgå, at de dropper ud. Vi håber derfor, at målene vil blive brugt på både universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier«, siger Mathias Tolstrup Wester.
Nøgleord
Kontakter
Karen DichKommunikationskonsulent
Tlf:35 25 47 38kad@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum