Mærkværdige tendenser sender Corona øl og mel i indkøbskurven
Da de historiske hamstringsdage omkring 11. marts 2020 udfoldede sig, var det i særdeleshed toiletpapir, håndsprit og konserves, der fyldte i danskernes indkøbskurv. Den enorme efterspørgsel aftog dog lige så hurtigt, som den blev pustet op. Sidenhen overtog mundbind titlen som det mest efterspurgte produkt i Salling Groups butikker, da regeringens retningslinjer krævede det brugt på udvalgte steder.
Covid-19 har givet store udsving i salget af bestemte varegrupper, men nogle ting har i løbet af det sidste års tid også stabiliseret sig og er blevet fast inventar i kundernes indkøbskurv.
Det lader nemlig til, at den ekstra tid derhjemme har skabt grobund for at samles om hyggelige stunder. Siden marts 2020 er væksten på ingredienser og produkter til hjemmebag således steget markant. Her ses det tydeligt, at danskerne i højere grad går anderledes til værks i hjemmebageriet, idet der handles flere specialprodukter som manitoba- og tipo 00-mel – og mere sukker og kagepynt.
- I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme. Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj, siger Jean Ladehoff, der er indkøbsdirektør i Salling Group.
Modsat bageriprodukter har eksempelvis ’Mad Ud af Huset’ oplevet nedgang i 2020, idet færre personer mødes til sammenkomster og fester som følge af forsamlingsforbuddet. Ligeledes tilvælger færre de lune frokostretter, hvilket vidner om ændrede kundestrømme og mindre behov for at spise frokost på arbejdspladsen.
Kvalitet i kurven
Med et nedlukket samfund, hvor det for manges vedkomne har været lig med mindre idræt og motion, har danskerne alligevel ikke ønsket at gå på kompromis med mad og drikke. Som den øvrige dagligvarebranche har Salling Group også her oplevet en øget vækst på eksempelvis specialøl.
Helt konkret er der blevet solgt 2,6 millioner flere specialøl i Netto, føtex og Bilka fra februar 2020 til januar 2021 sammenlignet samme periode året forinden, mens der i samme periode blev der solgt 1,6 millioner flere alkoholfrie og reducerede øl. Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere Corona øl i 2020 end i 2019.
- Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.
Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er vækstet med 14 % i forhold til 2019.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ingredienser og produkter til bagning: Vækst på 19 % i 2020 sammenlignet med 2019
Hårfarve: Vækst på 13 % i 2020 sammenlignet med 2019
Økologi: Vækst på 14 % i 2020 sammenlignet med 2019
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum