Mærkværdige tendenser sender Corona øl og mel i indkøbskurven
Det seneste år har rykket rundt på danskernes indkøbsseddel og forbrugsvaner, hvor efterspørgslen på eksempelvis manitobamel, økologi, hårfarve og specialøl er steget markant.

Da de historiske hamstringsdage omkring 11. marts 2020 udfoldede sig, var det i særdeleshed toiletpapir, håndsprit og konserves, der fyldte i danskernes indkøbskurv. Den enorme efterspørgsel aftog dog lige så hurtigt, som den blev pustet op. Sidenhen overtog mundbind titlen som det mest efterspurgte produkt i Salling Groups butikker, da regeringens retningslinjer krævede det brugt på udvalgte steder.
Covid-19 har givet store udsving i salget af bestemte varegrupper, men nogle ting har i løbet af det sidste års tid også stabiliseret sig og er blevet fast inventar i kundernes indkøbskurv.
Det lader nemlig til, at den ekstra tid derhjemme har skabt grobund for at samles om hyggelige stunder. Siden marts 2020 er væksten på ingredienser og produkter til hjemmebag således steget markant. Her ses det tydeligt, at danskerne i højere grad går anderledes til værks i hjemmebageriet, idet der handles flere specialprodukter som manitoba- og tipo 00-mel – og mere sukker og kagepynt.
- I starten havde vi en formodning om, at kunderne primært handlede ind til proviantering forud for en usikker tid, men efterspørgslen fortsatte, og vi kunne tydeligt se en sammenhæng mellem købstendenser, og at danskerne fik mere tid derhjemme. Det er fortsat indtil nu, og det stiller naturligvis krav til os, for vi skal kunne inspirere og tilbyde vores kunder nye, spændende produkter indenfor de kategorier, hvor vi kan se, at efterspørgslen er forblevet høj, siger Jean Ladehoff, der er indkøbsdirektør i Salling Group.
Modsat bageriprodukter har eksempelvis ’Mad Ud af Huset’ oplevet nedgang i 2020, idet færre personer mødes til sammenkomster og fester som følge af forsamlingsforbuddet. Ligeledes tilvælger færre de lune frokostretter, hvilket vidner om ændrede kundestrømme og mindre behov for at spise frokost på arbejdspladsen.
Kvalitet i kurven
Med et nedlukket samfund, hvor det for manges vedkomne har været lig med mindre idræt og motion, har danskerne alligevel ikke ønsket at gå på kompromis med mad og drikke. Som den øvrige dagligvarebranche har Salling Group også her oplevet en øget vækst på eksempelvis specialøl.
Helt konkret er der blevet solgt 2,6 millioner flere specialøl i Netto, føtex og Bilka fra februar 2020 til januar 2021 sammenlignet samme periode året forinden, mens der i samme periode blev der solgt 1,6 millioner flere alkoholfrie og reducerede øl. Et andet eksempel er, at danskerne købte 770.000 flere Corona øl i 2020 end i 2019.
- Vi tolker udviklingen som et tegn på, at danskerne vil forkæle sig selv derhjemme gennem en ganske særlig tid. Det gælder også indenfor kategorier som blandt andet the og kaffe, hvor vi kan se, at de mange timer på hjemmekontoret kalder på nye smage og indtryk, siger Jean Ladehoff.
Siden marts 2020 har Salling Group også oplevet en øget efterspørgsel på økologi, der er vækstet med 14 % i forhold til 2019.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ingredienser og produkter til bagning: Vækst på 19 % i 2020 sammenlignet med 2019
Hårfarve: Vækst på 13 % i 2020 sammenlignet med 2019
Økologi: Vækst på 14 % i 2020 sammenlignet med 2019
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Netto lancerer Danmarks første klimamærkning og tester kundernes lyst til at handle mere klimavenligt8.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som den første butikskæde i Danmark vil Netto hjælpe kunderne med at træffe mere klimabevidste valg gennem en klimamærkning af fødevarer. Det sker i en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer. Ambitionen er, at det kan bidrage til en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen, som kan medvirke til at reducere Danmarks samlede CO2-udledning.
Nu gemmes tobakken væk i alle butikker: I føtex, Bilka og Netto har det resulteret i 116 mio. færre solgte cigaretter31.3.2021 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Erfaringerne viser, at det virker at skjule smøgerne. Siden Salling Group som de første i 2018 valgte at gemme cigaretterne væk på eget initiativ, er der røget 116 mio. færre cigaretter over disken i føtex, Netto og Bilka. Den 1. april skal tobakken være gemt i samtlige butikker, kiosker og tankstationer, og Salling Group glæder sig over, at alle gennem den nye lovgivning skal bidrage til ambitionen om en røgfri generation i 2030.
Så er føtex i luften med hjemmelevering af dagligvarer19.3.2021 08:35:00 CET | Pressemeddelelse
føtex åbner for hjemmelevering af dagligvarer i hele hovedstadsområdet. Det sker efter en ambitiøs, omfattende og succesfuld testfase. Dermed kan alle københavnere få leveret dagligvarer helt hjem foran hoveddøren fra den velkendte supermarkedskæde, der har ambitioner om at skabe landets bedste online-tilbud, når det kommer til hjemmelevering, med særlig fokus på både service, kvalitet og pris.
Salling Group gennemfører køb af Tesco Polen16.3.2021 13:24:04 CET | Pressemeddelelse
Med de polske konkurrencemyndigheders endelige godkendelse af Salling Groups køb af Tesco Polen har parterne i dag gennemført closing på aftalen. Med opkøbet fordobler Netto sin forretning i Polen, og arbejdet med at omdanne de 300 opkøbte butikker går nu i gang.
Over en halv million danskere kan nu bekæmpe madspild med Netto+-appen10.3.2021 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Alle brugere af appen Netto+ får nu et bedre overblik over gode tilbud, der kan medvirke til mindre madspild. Det sker direkte på telefonen, hvor man kan se hvilke varer, den lokale Netto-butik sælger til en lavere pris, fordi varens ”bedst før”-dato nærmer sig. Man kan dermed spare penge og samtidig sikre, at færre fødevarer går til spilde.
Glædeligt med genåbning – men vigtigt at huske alle hensyn25.2.2021 14:05:00 CET | Pressemeddelelse
Med en forestående genåbning af store dele af samfundet er det endnu vigtigere, at alle følger de retningslinjer og anbefalinger, der er. For at sikre det fortsat lave smittetryk vil føtex, Netto og Bilka skærpe og håndhæve reglerne endnu skarpere
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum