Madspild, folkeskoleelever og en landsholdskok: Lidl og Too Good To Go afholder børneevent i forbindelse med årets DM i overskudsretter

Lidl og Too Good To Go gentager succesen og afholder igen i år DM i overskudsretter, hvor fokus er at hylde hverdagens madspildshelte. Arrangementet bliver holdt d. 28. september, og i år er konceptet blevet suppleret med et børneevent, hvor to folkeskoleklasser vil dyste i udnyttelse af overskudsvarer.

Håndboldlandstræner Nikolaj Jacobsen, influencer Julie-Elsebeth og kagenørd og influencer Jasmin Gabay udgør dommertrioen til DM i overskudsretter 2022, og Anders Lund Madsen er vært.

814.000 tons spiselige fødevarer går hvert år til spilde i Danmark*. Det erhelt vilde mængder, som madspildsaktøren Too Good To Go og dagligvarekæden Lidl i flere år har samarbejdet intenst på at få reduceret. Det går fremad, men vi er bestemt ikke i mål, og nu er det børnene, som skal i fokus.

Derfor har Too Good To Go og Lidl inviteret to 5. klasser fra Stige Friskole på Fyn til tre timers madspildsundervisning i selskab med landsholdskok Christian Lundsgaard, der i 2020 vandt OL-guld. Det hele finder sted onsdag d. 28. september kl. 10-13 i Dansk Gastronomisk Unions lokaler i Odense - dér hvor nogle af Danmarks allerdygtigste kokke til dagligt træner til internationale mesterskaber.

Lidl og Too Good To Go glæder sig til at udvide madspildshorisonten hos fremtidens hverdagskokke:

“Der er et stort behov for, at vi fra en tidlig alder får sat fokus på madspild. Det skal være en naturlig del af børnenes madvaner. Det kræver, at vi hjælper børnene med både viden, kompetencer og inspiration til nye udfoldelser i køkkenet med overskudsvarer. Jeg er derfor meget stolt over, at vi i år har udvidet DM i overskudsretter til også at have fokus på og omfavne børn,” siger Heidi Boye, Landechef hos Too Good To Go.

En kagenørd, en landstræner og en influent udgør dommertrioen

Børneeventet danner i år startskuddet til DM i overskudretter, der afholdes for tredje år i træk. Det løber af stablen på Storms Pakhus i Odense samme dag, onsdag d. 28. september fra kl. 17.30-19.

De to arrangører ser meget frem til at modtage dejlige retter tilberedt af madskudsvarer fra de mange inspirerende hverdagskokke derude, siger Jens Stratmann, administrerende direktør i Lidl.

“I år er der ekstra grund til at hylde hverdagens madspildsbekæmpere og fejre det gode samarbejde mellem Too Good To Go og Lidl, fordi vi dette forår rundede en fantastisk milepæl med 500.000 solgte lykkeposer. Der må være blevet kokkereret så meget dejlig mad af overskudsvarer fra lykkeposerne derude, og derfor er jeg rigtig glad for at fortælle, at vi gentager succesen og giver dygtige hverdagskokke mulighed for at tilmelde sig til DM i overskudsretter.”

Årets dommerpanel består af håndboldlandstræner Nikolaj Jacobsen, influencer Julie-Elsebeth og kagenørd og influencer Jasmin Gabay, mens Anders Lund Madsen ligesom de to forrige år tager deltagere, dommere og publikum kyndigt og kærligt gennem aftenens program.

Tilmeldingen til arrangementet åbner d. 1. september, og alle personer over 18 år kan deltage ved at sende deres bud på en opskrift baseret på en eller flere overskudsvarer via Too Good To Gos hjemmeside.Senere i processen vil tre udvalgte finalister blive inviteret til den store finale d. 28. september i Storms Pakhus i Odense. Alle er velkomne, og det er gratis at deltage.

Tilmelding kan ske her:https://toogoodtogo.dk/dmioverskud

Program for DM i overskudsretter 2022:

• 17.30-17.40: Anders Lund Madsen byder velkommen og skyder konkurrencen i gang.
  • 17.45-18.30: Den store madspildsquiz med Anders Lund Madsen, hvor alle kan deltage
  • 18.30-18.50: Finalisterne præsenterer deres ret for dommere og gæster
  • 18.50-19.10: Dommertrioen bedømmer finalisternes retter, og der kåres efterfølgende en vinder af DM i Overskudsretter 2022
  • 19.10-19.30: Mulighed for interview med deltagere, dommerne, landechef for Too Good To Go, Heidi Boye, og Lidl.

*Første samlede kortlægning af madspild i Danmark offentliggøres - Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (fvm.dk)

Too Good To Go og Lidl afholder d. 28. september DM i overskudsretter for tredje i streg.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.

Presseinfo fra Lidl Danmark: Energipriser21.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark foretager i forlængelse af de stigende energipriser en række nye energibesparende initiativer. Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark, Mads T. Nielsen udtaler følgende: "Lidl Danmark har i flere år foretaget store investeringer og klimahensyn i vores 138 butikker, logistikcentre og øvrige bygninger. Derfor er vi knap så hårdt ramt på dette område, som vi kan læse andre detailkæder er. Det skyldes dels, at vores butikker alle er ISO 50001-certificerede og dermed allerede optimerede ift. energiforbrug, og dels at vi langt hen ad vejen har sikret os nogle fornuftige prisaftaler. I takt med de stigende energipriser viser vi stadig rettidig omhu, og derfor har vi også indført en række nye tiltag: Vi skruer temperaturen ned i butikkerne fra 21 til 19 grader. Vi har stort set udskiftet størstedelen af vores kølemontrer i butikkerne fra syntetisk til naturlig kølemiddel. Vi slukker for 2/3 af belysningen i butikkerne før åbningstid. Vi optimere med flere lyssensor i alle v