Madklubber skal styrke fællesskabet på erhvervsskolerne
Hver dag sikrer mere end 50 skolehjem fordelt over hele landet kost og logi til de mange erhvervsskoleelever, som har mere end fem kvarters transport til deres uddannelse og derfor bor på det tilhørende skolehjem.
Skolehjemmene huser elever fra vidt forskellige uddannelser, lige fra aspirerende konditorer og tømrere til kommende guldsmede og SOSU-assistenter.
Trods elevernes forskellige faglige interesser vil de fleste unge formentlig kunne finde fælles fodslag i, at der for enden af en lang skoledag gerne må være et par gode kammerater og et lækkert måltid mad.
Måltidet som social løftestang
Netop disse fællesnævnere vil organisationen Madkulturen nu bruge som afsæt for et projekt, hvor madklubber skal spille en central rolle i en indsats for at styrke fællesskabet og øge trivslen blandt erhvervsskoleeleverne:
“Et godt måltid handler ikke bare om at blive mæt. Det er også et socialt samlingspunkt, der skaber fællesskab om maden, både før, under og efter måltidet. Derfor er det oplagt at bruge måltidet som en social løftestang til at øge trivslen på skolehjemmene, hvor mange unge netop bor langt væk fra familien og vennerne derhjemme,” fortæller Judith Kyst, direktør i Madkulturen.
For Nordea-fonden, som er projektets bidragsyder, er det et erklæret fokusområde at fremme trivslen og forebygge frafald på erhvervsuddannelserne ved at forbedre studiemiljøet:
“Et aktivt og socialt studiemiljø er et afgørende led i at få flere unge til både at vælge en erhvervsuddannelsen og gennemføre den. Derfor ser vi et stort potentiale i madklubberne som et socialt mødested, hvor eleverne kan være en del af et fællesskab omkring maden og knytte tætte relationer på tværs fagene,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.
Pilotprojekt på fire erhvervsskoler
Indsatsen er i første omgang udformet som et pilotprojekt på skolehjemmene tilknyttet Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster i Nykøbing Falster, Erhvervsskolerne i Aars, TECHCollege i Aalborg og Zealand Business College i Roskilde.
Madklubberne på de fire skolehjem skal forvandle den trivielle kantineoplevelse til et socialt højdepunkt for både eleverne og personalet. Derfor skal de unge heller ikke forvente blot at få maden serveret; de skal derimod involveres i alt lige fra madlavning til borddækning.
Det er skolehjemmenes personale, som skal motivere og inspirere eleverne til at engagere sig i madklubberne. En central del af projektet er derfor et uddannelsesforløb, der klæder personalet på til at få de unge med i køkkenet.
FAKTA
Baggrund for projektet
Ifølge en rapport af DEA udarbejdet for Nordea-fonden i 2018 oplever erhvervsskolerne stort frafald, og eleverne selv efterspørger sociale arrangementer, traditioner og aktiviteter på tværs af fag og klasser (DEA 2018: Erhvervsuddannelserne: Status, styring og reformer).
På den baggrund har Nordea-fonden støttet projektet, der netop har til formål at forbedre studiemiljøet, med knap 2 millioner kroner.
Projektet løber til og med 2021 og skydes i gang med en række udviklingsworkshops i efteråret 2020 som forberedelse til madklubberne i det nye år.
Kontakter
Nordea-fonden
Tine Wickers
Kommunikationschef
Tlf.: 4070 3784
tw@nordeafonden.dk
Charlotte Kjeldberg KristensenPresse- & kommunikationsansvarlig
Tlf:20 80 44 79charlotte@madkulturen.dkBilleder
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Flere vender ryggen til klimavenlig mad6.12.2023 23:59:00 CET | Pressemeddelelse
Mens kriserne står i kø, opgiver mange at spise med klimaet in mente, viser ny, stor undersøgelse. Sundhed og pris er i stedet øverst på dagsordenen, når vi skal købe ind til de daglige måltider.
Nyt madindeks: Fri adgang til unikt datasæt om vores madvaner31.8.2023 05:24:03 CEST | Pressemeddelelse
Hvor mange i din region får kød til aftensmad? Hvordan har unges forbrug af takeaway udviklet sig? Og hvor ofte drikker kvinder øl til maden? Madkulturen giver nu fri adgang til at søge i resultaterne fra 19.000 besvarelser om råvarevalg, madlavning og måltider
Nyt madprojekt giver børn i dagplejen sundere og sjovere måltider15.8.2023 10:55:49 CEST | Pressemeddelelse
Allerede mens børn er helt små etableres gode og sunde madvaner. Det gælder ikke mindst i dagplejen. Alligevel oplever mange dagplejere, at der mangler materialer, som inspirerer dem til at servere sundere og mere varieret mad. Det vil projektet ”Gør sund mad til barnemad” hjælpe til med.
Pres på madbudgettet: 136.000 børn lider afsavn22.6.2023 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mindre frugt og grønt, dårligere madpakker og nej tak til sociale arrangementer. Det er virkeligheden for mange danske børn, viser ny undersøgelse fra Madkulturen.
Lokale politikere i folkemødedebatter om børnenes mad1.6.2023 09:52:59 CEST | Pressemeddelelse
Hvem gider arbejde med mad? Hvad sker der, når børn lever på et hårdt presset madbudget? Og hvor mange kyllingelår kan elever fra Falster udbene på fem minutter? Det viser sig, når Mette Blomsterberg fredag byder velkommen til en ny scene om børnenes mad
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum