Lys for enden at Marselistunnellen
Regeringens nye infrastrukturplan, der er fremlagt i dag, lægger op til en beslutning om at bygge Marselistunnellen, der skal forbinde Danmarks største erhvervshavn med E45. Tunnelen har været undervejs i årtier, alt imens Aarhus Havns godsomsætning er steget markant – og dermed den afledte trafik til og fra havnen.
”De seneste fire år har vi haft en vækst på 37 pct. i vores containeromsætning, og det har vi naturligvis glædet os over, men vi har oprigtigt talt også været bekymret, fordi væksten samtidig genererer mere trafik til og fra havnen. Uden en Marselistunnel bliver vores store vækst et betydeligt trafikalt problem,” siger Thomas Haber Borch.
Dennis Olesen, der er adm. direktør for APM Terminals Aarhus A/S, har i flere år fulgt debatten om Marselistunnellen med stor opmærksom. For virksomheden, der er den absolut største containeraktør i Aarhus, er effektiv infrastruktur til og fra havnen altafgørende for virksomhedens fortsatte vækst.
”En Marselistunnel er en nødvendighed, fordi vi kun kan drive en containerterminal i Aarhus, hvis containerne kan køres hertil og herfra uden trafikforsinkelse. Den tilstødende infrastruktur er afgørende for enhver havn, og der er ingen tvivl om, at tunnelen er en meget vigtig brik, der forhåbentligt nu falder på plads,” siger Dennis Olesen.
Men der er flere miljøgevinster ved Marselistunnellen. Dels vil den bidrage til at flytte mere gods fra landevej til søtransport, hvilket både er mere klimavenligt, men også giver bedre plads på vejene. Og dels vil tunnelen betyde, at Marselis Boulevard bliver mere fredeliggjort, når den tunge lastbiltrafik flyttes under jorden. Det vil være en fordel for både gående, cyklister, personbilstrafikken og den kollektive trafik. Og selvfølgelig også for beboerne i nærheden af Marselis Boulevard.
Yderligere oplysninger: CEO Thomas Haber Borch, mobil 28140397 eller Signe Wagner Global Head of Media Relasions A.P. Moller-Maersk mobil 43245311
Information om Aarhus Havn
Aarhus Havn er Danmarks største havn og en central del af den nationale og internationale kritiske infrastruktur. Havnen har på containerområdet en markedsandel på over 70 procent. Det betyder, at meget store dele af de danske varer kommer ind i landet via Aarhus Havn, ligesom en markant del af dansk eksport afskibes fra havnen ud til hele verden. Aarhus Havn tilvælges desuden af flere og flere krydstogtskibe, der årligt medbringer mange tusinde turister til Aarhus om hele den østjyske region.
Aarhus Havn er derudover en betydelig færgehavn, som årligt betjener cirka 1.300.000 personbiler og mere end 3 mio. passagerer. Området på Aarhus Havn er et aktivt erhvervsområde med cirka 150 virksomheder. Aktiviteterne på Aarhus Havn skaber mere end 17.000 job og en årlig værditilvækst på hele 12,2 mia. kr.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Havn
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Havn
Aarhus Havn sætter gang i arbejdet med 430 meter ny kaj26.5.2025 12:04:24 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal.
Aarhus Havn skyder krydstogtssæsonen i gang med kurs mod besøgsrekord11.4.2025 08:53:57 CEST | Pressemeddelelse
Foråret kaster de første varme stråler over Aarhus Havn, og det betyder, at krydstogtsskibene snart vil sejle til Smilets By. I år forventes de at have flere turister med end nogensinde før.
Første containerskib ankommer til Aarhus Havn på ny direkte MSC-rute mellem Aarhus og Asien9.4.2025 08:45:37 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 9. april skrives der historie på Danmarks største erhvervshavn, hvor startskuddet til en ny direkte rute mellem Aarhus og Asien lyder med det første anløb af et af MSC’ containerskibe. Med ugentlige besøg i Aarhus fremover styrkes dansk erhvervslivs forbindelser til verden.
Danmarks største erhvervshavn leverer omsætningsfremgang i et stormombrust år3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Aarhus Havn sluttede et stormombrust 2024 af med en omsætning på 375 millioner kroner. Det er en fremgang på knap 10 procent i forhold til 2023. Det samlede resultat for 2024 er dog påvirket af den lokalpolitiske beslutning om at sætte havneudvidelsesprojekt på pause.
Aarhus Havn er omdannet til et aktieselskab1.4.2025 16:11:26 CEST | Pressemeddelelse
Tirsdag den 1. april markerer et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Fra og med i dag træder en ny selskabsform nemlig i kraft, og Danmarks største erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men i stedet et kommunalt aktieselskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum