Lynhurtig tømrer bliver Årets Lærling i Midt Vest

Prisen som Årets Lærling i Midt- og Vestjylland går til Jens Berg Nicolajsen fra Tømrer- & Snedkerfirmaet Arne Danielsen A/S i Brande. Jens er både dygtig, lærenem og vellidt – og så er han hurtig.

Fotos vedhæftet. Billedtekst under pressemeddelelse.

Da lærling Jens Bjerg Nicolajsen deltog i tømrernes regionsmesterskaber i oktober 2021 færdiggjorde han sin opgave 3,5 time før tid. Alligevel vandt han en flot sølvmedalje. En sølvmedalje han i øvrigt fordoblede med den højeste udmærkelse, igen sølvmedalje, da han fik sit svendebrev i fredags. Det siger noget om et særligt tømrer-talent. Og da Jens samtidig er overordentlig vellidt både på sin læreplads og på sin skole, så var DI Midt Vest trods et flot felt af indstillede kandidater ikke i tvivl om, hvem der skulle have prisen for Årets Lærling 2022.

- Grunden til, at Jens modtager prisen, er først og fremmest, at han er en dygtig tømrer. Men han er også en bemærkelsesværdig lærling. Både socialt og fagligt har han særlige evner, siger Claus Arberg, formand for DI Midt Vest og adm. direktør for Hvidbjerg Vinduet på Thyholm.

Lærlingeprisen er ikke den første pris, som Jens Bjerg Nicolajsen har modtaget. I sidste uge modtog han prisen på Herningsholm Erhvervsskole som Årets Kammerat.

En gang om året beder DI Midt Vest deres næsten 1.200 medlemmer her i Midt- og Vestjylland om at indstille deres bedste lærlinge. Målet er, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Og hvert år hylder vi i DI de bedste fra hele landet. Det er de unge, som går forrest og er gode rollemodeller.

- Og Jens er i sandhed en god rollemodel. Jeg håber, at han kan inspirere endnu flere til at vælge en erhvervsuddannelse i Midt- og Vestjylland – ikke kun de unge, men også studenter og voksne. Og jeg håber også, at han kan være med til at inspirere virksomhederne til at tage flere lærlinge ind, siger Claus Arberg, der dog understreger, at ingen af delene ser så skidt ud i det midt- og vestjyske område.

Helt nye tal for de unges valg af ungdomsuddannelse i år viser, at flere vælger en erhvervsuddannelse i Midt- og Vestjylland end de fleste andre steder i landet. Topscorere i området er Lemvig og Ikast-Brande kommuner, hvor hele 29,4 procent af de unge i år valgte en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.

Jens Bjerg Nicolajsen blev overrasket med sin pris ved et arrangement tirsdag eftermiddag på sin virksomhed i Brande. Foruden Claus Arberg deltog borgmester Ib Lauritsen, direktør for Herningsholm Allan Kortnum m.fl. samt selvfølgelig alle kollegerne.

Billedtekst:

Foto 1: Jens Bjerg Nicolajsen blev overrasket med lærlingeprisen for Midt Vest i går efter arbejdstid.

Foto 2: Fra venstre: Ib Lauritsen, borgmester Ikast-Brande, direktør Erik Ellehammer, Arne Danielsen A/S, Jens Berg Nicolajsen, vinder af Lærlingeprisen DI Midt Vest og Claus Arberg, formand for DI Midt Vest.

FAKTA om prisen og prismodtagere

DI Midt Vest giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan for eksempel være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”

• har ydet en særlig faglig indsats

• har ydet en særlig social indsats Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav.

Alle DI Midt Vests 1.200 medlemmer kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Prismodtagere siden 2016:

• 2021: Celine D. Sandholt, vejgodstransport-elev, Skive Fragt A/S, Skive
  • 2020: Tobias Rasmussen, kleinsmed lærling, BLÜCHER A/S, Vildbjerg
  • 2019: Morten Madsen, støberitekniker lærling, Niebuhr Gears A/S, Ikast
  • 2018: Krasimir D. Petrov, industritekniker lærling, B&O, Struer
  • 2017: Christina Barslund Nielsen, logistik elev, Westas Wind System, Ringkøbing
  • 2016: Rasmus Christensen, HHX-elev salg, Westpack A/S, Holstebro.

Kort om Tømrer og Snedkerfirmaet Arne Danielsen A/S, Brande
Firmaet af Erik Ellehammer, Lars Jensen og Jesper Kragsig. Virksomheden beskæftiger i dag ca. 37 dygtige tømrere, snedkere, bygningskonstruktører og kontormedarbejdere.

I 2021 kunne virksomheden fejre sit 60-års jubilæum i træets tjeneste og de er inde i en vækstperiode. 2021 blev et begivenhedsrigt år, idet virksomheden:

• Opkøbte to virksomheder i Silkeborg-området – Tømrerfirmaet Gorm Lynge A/S og Malerfirmaet Gorm Lynge ApS
  • Blev kåret som “Årets Tømrer 2021” på basis af gode kundeanmeldelser
  • Blev kåret som “Succesvirksomhed 2021” af BDO og Spar Nord.

Firmaets selskab Tømrerfirmaet Gorm Lynge A/S fusionerede desuden pr. 1. januar 2022 med Tømrermester Jakob Ebbesen med ejerfordelingen 75/25.

Kontakt formand for DI Midt Vest Claus Arberg 40141185

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.