Lynetteholmens transportsyn hører til i forrige årtusinde

”Det er meget tydeligt, at projektet er tegnet med de store bil-briller på. Der bruges milliarder på bilernes adgang til og fra bydelen, mens der bruges peanuts på cyklerne. Synet på transport hører hjemme i det 20. århundrede. Man burde bruge langt flere penge på cyklismen i Lynetteholmen, når man tænker på trængselsudfordringerne, klimakrisen og borgernes ønsker til en god by,” siger Cyklistforbundets direktør Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet har indsendt høringssvar i forbindelse med en strategisk miljøvurdering af projektet, hvor man bygger en kunstig ø i København.
Ifølge forbundet viser tallene med al tydelighed, at man underprioriterer cykling.
”Der er fx afsat 150 mio. kr. til en cykelforbindelse mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen og med forventning om, at kommunen også vil lægge 150 millioner, altså 300 millioner kroner i alt. Det har man sat af til en forbindelse, som analyser viser vil koste mindst 500 millioner kroner. Den er altså allerede underfinansieret på papiret. Og her taler vi kun om én forbindelse mellem Lynetteholm og resten af byen, hvor der burde være mange flere på tegnebrættet, der vel at mærke også var finansierede.
Til sammenligning kommer Østlig Ringvej uden om Amager Strand til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner. Det er dybt problematisk, at man bruger så få penge på den samfundsøkonomisk set mest rentable transportform – cyklen,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Byg en tunnel
Ovenstående cykelforbindelse er endda en ikke særlig god en, nemlig en bro. Cyklistforbundet frygter, at man ender med at bygge en eller to cykelbroer til Lynetteholmen i stedet for mange tunneller, som der faktisk vil være behov for.
”Der er jo ikke sat de nødvendige penge af til tunneller. Hvis man vælger bro i stedet for tunnel, vil der være lange perioder i løbet af dagen, hvor man ikke kan cykle over havnen, fordi broen er oppe, når der kommer skibe. Den kan være oppe helt op til 22 minutter ad gangen og i nogle perioder ganske ofte. Det er helt uholdbart for folk, der cykler til arbejde, og vil betyde, at mange helt dropper at cykle den vej," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet undrer sig desuden over, at over 2/3 af en hovedforbindelse mellem Københavns hjerte og et af Danmarks største byudviklingsprojekter i det 21. århundrede forventes finansieret kommunalt. Cyklistbundet peger på det usandsynlige i, at et tilsvarende motorvejsprojekt fik 1/3 finansiering af staten, mens kommunerne selv måtte finde resten af finansieringen.
”Det ville man aldrig gøre, og jeg nægter at tro, at cykling for københavnere er mindre vigtig end biltrafik," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Bruger mange flere penge på hver bilist
Ifølge Cyklistforbundets udregninger kommer man til at bruge 311.000 kroner på en såkaldt årsdøgnsbilist og kun 22.700 på en årsdøgnscyklist. Årsdøgnet er et udtryk for den gennemsnitlige daglige trafik for henholdsvis biler og cykler hen over et år.
”I Cyklistforbundet mener vi ikke, det er i tråd med tidsånden, at man bruger næsten 14 gange så meget på bilister. Det ville være rimeligt at bruge lige så mange midler per daglig cyklist til og fra Lynetteholm som per daglig bilist. Ifølge Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme vinder samfundet 8,39 kr. for hver km kørt på cykel i stedet for bil og 5,36 kroner for hver km kørt på elcykel i stedet for bil. Der er dermed en endog meget stor samfundsmæssig gevinst i at fremme cykling og styrke cykelinfrastrukturen på Lynetteholmen og dens sammenhæng med de omgivende regionale cykelforbindelser,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet har sammenlignet cykelplanerne for Lynetteholmen med de eksisterende brokvarterer i København. Sammenligningen falder ikke ud til Lynetteholmens fordel.
”Der er lagt op til, at Lynetteholm skal bygges i en tæthed, der minder om det centrale København. Derfor kan det undre, at der i principskitsen kun er udpeget én regional nord-syd-forbindelse til cykler. Det er alt for lidt. Netværket af regionale cykelstier er meget tættere i de eksisterende brokvarterer, som fx Nørrebro. "
"Vi mener, at når man bygger en hel ny bydel i cykelbyen København, så bør den være et modelprojekt for resten af verden. København har nu chancen for at sætte en standard for - og vise resten af verden - hvordan man bygger en bydel, hvor cyklen er i højsædet. Den mulighed er man tilsyneladende ved at forspilde," siger Kenneth Øhrberg Krag.
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkKenneth Øhrberg Krag
Tlf:21 73 36 66krag@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Information om Cyklistforbundet

Rømersgade 5
1362 København K
Sekretariat 33 32 31 21 | Pressetelefon 40 70 83 63https://www.cyklistforbundet.dk
Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Gymnasieklasse i Hjørring vinder Fælles-Tour25.4.2025 11:09:41 CEST | Pressemeddelelse
Cykelglade elever på Hjørring Gymnasium har kørt sig til sejr og hovedpræmien i årets Fælles-Tour. Den landsdækkende konkurrence er et initiativ fra Cyklistforbundet og landets fem regioner, som vil motivere flere unge til at tage cyklen i stedet for bilen til uddannelse og fritidsinteresser.
Der skal styr på de ulovlige el-køretøjer31.3.2025 10:51:10 CEST | Pressemeddelelse
Vi skal have ryddet op i det ’vilde vesten’ på cykelstier og veje.
Derfor punkterer du oftest i regnvejr27.3.2025 15:55:04 CET | Pressemeddelelse
Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.
Cyklistforbundet og DSB indgår strategisk partnerskab24.3.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde mellem Cyklistforbundet og DSB skal gøre kombinationen cykel og tog så attraktiv som muligt.
Frivillige cykellegekorps skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre20.3.2025 15:01:52 CET | Pressemeddelelse
Med 3,5 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er Cyklistforbundet klar til at etablere frivillige cykellegekorps i 15-20 udvalgte byer rundt omkring i Danmark. Indsatsen skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre gennem cykelleg. Tilbuddet bliver gratis for daginstitutioner og skoler.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum