Lufthavnskaos giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab: Sådan er du dækket, hvis du misser flyet

Rejselysten er vendt stærkt tilbage hos mange danskere, mærker Topdanmark, der har fået 28 procent flere opkald den seneste måned. Det er ikke længere coronarestriktioner, som skaber bekymringer, det er i stedet ekstraordinært lange køer i sikkerhedskontrollen. Her er fem gode råd til at komme hurtigt gennem lufthavnen.

Listen over lufthavne, der melder om kaotiske køer i sikkerhedskontrollen på grund af mangel på personale, vokser frem mod sommerferien.

Det samme gør antallet af bekymrede kunder, som ringer til Topdanmark, et af landet største forsikringsselskaber, med spørgsmål om netop mulighederne for at få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man misser sit fly.

Den seneste måned er antallet af henvendelser steget med 28 procent sammenlignet med samme periode før corona, det vil sige i 2019, viser en ny opgørelse fra Topdanmark.

6 ud af 10 opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp.

Bekymringen er ikke uden grund. Københavns Lufthavn har den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter, samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største knudepunkter som Schiphol Airport i Amsterdam, Heathrow Airport i London, Frankfurt Airport i Tyskland og Pearson Airport i Toronto i Canada.

”Vi kan allerede mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronapandemien. Vi kan desværre også konstatere, at netop efterveer fra corona betyder, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og rejselskaber mangler personale i alt fra check-in skrankerne til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

”Står man i en situation, hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, dækker rejseforsikringen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum i den tid som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler. Vi dækker, hvis man er mødt op til tiden og har haft styr på de nødvendige rejsedokumenter og alligevel uforskyldt kommer for sent til flyet,” siger han.

Hjælp til at indhente rejseruten
Rejseforsikringen kan hjælpe med udgifter til at ”indhente din rejserute”, det vil sige betaling af fx ny flybillet eller rimelige og nødvendige udgifter til eventuel kost, logi og transport, hvis man fx bliver ombooket til et fly med afgang dagen efter.

Står man i en situation, hvor man misser sit fly, opfordrer Topdanmark kunder til ikke at tage hjem. I stedet skal de kontakte selskabets alarmcentral, der sidder klar til at hjælpe og finde en løsning i hvert tilfælde.

Lige nu anbefaler Københavns Lufthavn, at man ankommer to timer inden afrejse, hvis man skal rejse inden for EU. Anbefalingen er tre til fire timer for rejser uden for EU. Samme melding kommer fra større flyselskaber som SAS, Air France, KLM, British Airways, Iberia og Lufthansa.

Fem gode råd til at komme hurtigt gennem lufthavnen:

• Hold dig opdateret og følg informationen fra både flyselskaber, rejseselskaber og de lufthavne, du skal flyve fra, i perioden op til din rejse. Som minimum på afrejsedagen.

• Hav de nødvendige rejsedokumenter klar, da der fortsat kan stilles krav om fx coronapas og indrejseregistrering i en lang række lande, specielt uden for EU.

• Overvej, om det er muligt kun at medbringe håndbagage, så du undgår ventetid i check-in. Gør væsker og elektronik klar til at blive taget særskilt ud i sikkerhedskontrollen - eller overvej, hvis du har indchecket bagage, om netop væsker og elektronik kan pakkes i den store kuffert?

• Check ind online. Ofte åbner flyselskaber for indcheckning allerede et par dage før afgangen.

• Påregn ekstra tid til at gå fra check-in til boarding i gaten, både hvis der er ekstra mange passagerer på travle rejsedage, hvis du medbringer specialbagage, eller hvis du har brug for særlig assistance.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Kraftig regn og lokale skybrud truer i dag: Her er 10 gode råd til boligejere27.6.2022 09:00:26 CEST | Pressemeddelelse

Mandag er der risiko for kraftig regn eller skybrud i store dele af landet, særligt i Jylland hvor frontzonen allerede er trukket ind over landet. Sådan lyder den seneste melding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI), der varsler om “voldsomt vejr”. Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, forventer derfor, at der bliver ekstra travlt med at hjælpe kunder, der ramt af vandskader, og har allerede advaret medarbejdere om, at dagen kan blive lang. Selskabet kommer også med en opfordring direkte til danske boligejere: ”Langt størstedelen af danskerne har foreløbig været forskånet for skybrud i år, men situationen kan hurtigt vende. Som boligejer er der god grund til at tage sine forholdsregler nu, da vi af erfaring ved, at sommeren er højsæson for kraftig regn eller skybrud,” siger Rasmus Ruby-Johansen, skadedirektør i Topdanmark. I 2021 voldte skybrud store problemer for mange boligejere. Her modtog Topdanmark næsten 5.700 skader relateret til nedbør, svarende til en s

Topdanmark inviterer FN-alliance til at kontrollere og styrke sine klimaplaner7.6.2022 12:50:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en af de første aktører i finanssektoren, og som det første dansk registrerede forsikringsselskab, tilslutter Topdanmark sig The Science Based Targets initiative (SBTi), en officiel, international alliance med FN i ryggen, som hjælper virksomheder med at sikre, at deres klimamål lever op til Parisaftalen. Den ambitiøse forpligtelse indebærer, at der skal formuleres klimamålsætninger for alt, hvad Topdanmark foretager sig, eksempelvis investeringer, skadesbehandling, produkter og den daglige drift. Desuden indebærer forpligtelsen en uvildig kontrol foretaget af SBTi, der ud fra videnskabelige metoder vil vurdere, om målsætningerne og handleplanerne er tilstrækkeligt ambitiøse og sikre, at de bliver fulgt. ”Som finansiel virksomhed kan vi på trods af et lavt CO2-aftryk i driften sagtens bidrage til, at CO2-udledningen i hele samfundet bliver reduceret. Derudover mærker både vi som forsikringsselskab og vores kunder i høj grad konsekvenserne af klimaforandringer og det mere voldsomme