Lufthavnskaos giver rødglødende telefoner hos forsikringsselskab: Sådan er du dækket, hvis du misser flyet
Listen over lufthavne, der melder om kaotiske køer i sikkerhedskontrollen på grund af mangel på personale, vokser frem mod sommerferien.
Det samme gør antallet af bekymrede kunder, som ringer til Topdanmark, et af landet største forsikringsselskaber, med spørgsmål om netop mulighederne for at få hjælp fra rejseforsikringen, hvis man misser sit fly.
Den seneste måned er antallet af henvendelser steget med 28 procent sammenlignet med samme periode før corona, det vil sige i 2019, viser en ny opgørelse fra Topdanmark.
6 ud af 10 opkald handler lige nu ikke om at anmelde en skade. Kunder ringer i stedet for at høre om mulighederne for at få hjælp.
Bekymringen er ikke uden grund. Københavns Lufthavn har den seneste måned meldt om ventetider på over 45 minutter, samme melding om kapacitetsproblemer og lange køer kommer også fra nogle af verdens største knudepunkter som Schiphol Airport i Amsterdam, Heathrow Airport i London, Frankfurt Airport i Tyskland og Pearson Airport i Toronto i Canada.
”Vi kan allerede mærke på både antallet af kunder, der ringer med spørgsmål til dækningen på sommerferien, og det markant stigende salg af rejseforsikringer, at rigtig mange har travlt med at komme på ferie efter flere år med nedlukninger under coronapandemien. Vi kan desværre også konstatere, at netop efterveer fra corona betyder, at en af de helt store udfordringer denne sommer kan blive at nå sit fly, da lufthavne og rejselskaber mangler personale i alt fra check-in skrankerne til sikkerhedskontrollen,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.
”Står man i en situation, hvor man misser sit fly, fordi man står i en lang kø til sikkerhedskontrollen, dækker rejseforsikringen, hvis man er mødt op i lufthavnen i god tid, som minimum i den tid som lufthavnen eller rejsearrangøren anbefaler. Vi dækker, hvis man er mødt op til tiden og har haft styr på de nødvendige rejsedokumenter og alligevel uforskyldt kommer for sent til flyet,” siger han.
Hjælp til at indhente rejseruten
Rejseforsikringen kan hjælpe med udgifter til at ”indhente din rejserute”, det vil sige betaling af fx ny flybillet eller rimelige og nødvendige udgifter til eventuel kost, logi og transport, hvis man fx bliver ombooket til et fly med afgang dagen efter.
Står man i en situation, hvor man misser sit fly, opfordrer Topdanmark kunder til ikke at tage hjem. I stedet skal de kontakte selskabets alarmcentral, der sidder klar til at hjælpe og finde en løsning i hvert tilfælde.
Lige nu anbefaler Københavns Lufthavn, at man ankommer to timer inden afrejse, hvis man skal rejse inden for EU. Anbefalingen er tre til fire timer for rejser uden for EU. Samme melding kommer fra større flyselskaber som SAS, Air France, KLM, British Airways, Iberia og Lufthansa.
//
Fem gode råd til at komme hurtigt gennem lufthavnen:
- Hold dig opdateret og følg informationen fra både flyselskaber, rejseselskaber og de lufthavne, du skal flyve fra, i perioden op til din rejse. Som minimum på afrejsedagen.
- Hav de nødvendige rejsedokumenter klar, da der fortsat kan stilles krav om fx coronapas og indrejseregistrering i en lang række lande, specielt uden for EU.
- Overvej, om det er muligt kun at medbringe håndbagage, så du undgår ventetid i check-in. Gør væsker og elektronik klar til at blive taget særskilt ud i sikkerhedskontrollen - eller overvej, hvis du har indchecket bagage, om netop væsker og elektronik kan pakkes i den store kuffert?
- Check ind online. Ofte åbner flyselskaber for indcheckning allerede et par dage før afgangen.
-
Påregn ekstra tid til at gå fra check-in til boarding i gaten, både hvis der er ekstra mange passagerer på travle rejsedage, hvis du medbringer specialbagage, eller hvis du har brug for særlig assistance.
Nøgleord
Kontakter
Troels KarlskovPressechef
Tlf:+45 30 30 15 00tkj@topdanmark.dkSøren Martin OlsenPresserådgiver
smo@topdanmark.dkBilleder
Links
Information om Topdanmark A/S
Topdanmark er et af landets største forsikringsselskaber og kommercielle pensionsselskaber.
Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000 erhvervs- og landbrugskunder, 600.000 privatkunder og 225.000 pensionskunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.
Følg pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Topdanmark A/S
Topdanmark fortsætter stærk vækst og investering i digitale løsninger6.11.2024 08:49:36 CET | Pressemeddelelse
Topdanmark oplever fortsat positiv vækst, viser regnskabstal for årets første ni måneder. Kundernes tilfredshed med digitale services er samtidig steget.
Forsikringsselskab sender advarsel: Få det gjort, før sne og is pludseligt rammer31.10.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
De seneste tre år har november været garant for sæsonens første sne. Derfor sender Topdanmark nu en opfordring til sine kunder.
Topdanmark lancerer ny graviditetsforsikring i samarbejde med BabySam – skal hjælpe kommende forældre16.9.2024 08:17:02 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt partnerskab mellem Topdanmark og BabySam betyder, at alle kommende forældre nu tilbydes en helt ny graviditetsforsikring hos Topdanmark. Forsikringen dækker fra 21. graviditetsuge til seks måneder efter fødslen, og formålet med forsikringen er at give kommende og nye forældre større tryghed i forløbet. Det sker blandt andet ved at tilbyde et online graviditetsunivers og psykologhjælp. "Vi ved, at det er en spændende tid, men graviditeten kan også være forbundet med usikkerhed, og der kan desværre opstå uforudsete situationer, som kan give anledning til bekymring. Med vores graviditetsforsikring giver vi kommende forældre en ekstra støtte, hvis de får brug for det," siger Carsten Elmose, koncerndirektør for privat i Topdanmark. Samarbejdet mellem Topdanmark og BabySam betyder, at alle medlemmer af Klub BabySam får tilbudt basisudgaven af graviditetsforsikringen sammen med en række andre fordele i en baby-startpakke. "For os er det et naturligt supplement til den brede palette af
Topdanmark leverer stærk vækst i kvartal præget af bilskader og større brande12.7.2024 08:00:22 CEST | Pressemeddelelse
Topdanmark tiltrækker flere kunder i et halvår, som har været præget af bilskader, større brande og flere vejrskader. Samtidig stiger kundernes tilfredshed med digitale services.
Topdanmark advarer: Forbered dig på dårlig vejrcocktail i weekenden5.7.2024 13:11:27 CEST | Pressemeddelelse
Skybrud, hagl, torden og kraftige vindstød. Det er den dårlige vejrcocktail, som har kurs mod Danmark i weekenden. Derfor sender Topdanmark, et af landets største forsikringsselskaber, en opfordring til sine kunder om at forberede sig, inden det voldsomme vejr forventes at ramme dele af landet. “Som forsikringsselskab vil vi gerne hjælpe vores kunder med at forebygge skader. Derfor sender vi nu en opfordring til boligejere om, at de bør huske at tage deres forholdsregler, før der kommer skybrud. Vi følger naturligvis situationen tæt,” siger Helene Ibsen, boligchef i Topdanmark. Udsendt varsel “Det er en god idé at få et familiemedlem eller en nabo til at se til huset, hvis man ikke er hjemme i weekenden for at minimere eventuelle skader. Og hvis jeg selv var på Roskilde Festival eller camping lige nu, ville jeg kraftigt overveje, om ikke det var en god idé at fastspænde teltet eller pavillonen ekstra for at være på den sikre side,” siger Helene Ibsen. DMI har fredag udsendt varsel for
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum