Luftfartspakke er utilstrækkelig

HK Privat har længe ventet på en luftfartspakke, men der er desværre ikke meget håb for branchen at hente i den pakke, som netop er blevet præsenteret. – Det er skuffende, at man ikke kommer med et mere seriøst bud på en genopretning af luftfarten, mener Simon Tøgern, formand for HK Privat.

Luftfarten var en af de første brancher, der blev lukket helt ned i forbindelse med corona-pandemien, og med flere måneder med fly på jorden og lang udsigt til, at man er tilbage på fuld kapacitet, så var forventningerne til dagens luftfartspakke høje. Men udover en udmærket håndsrækning til indenrigsflyvningen, så forslår pakken desværre ikke i forhold til at hjælpe branchen med at få genoprettet dansk luftfart.

- Luftfarten er som branche vingeskudt og styrtbløder, og så kommer politikerne med, hvad der ligner, det mindst mulige plaster. Jeg kvitterer naturligvis for en fornuftig løsning til indenrigsflyvningen, men Folketinget må gøre op med sig selv, om man ønsker, at Danmark skal være knudepunkt for luftfart og dermed internationale selskaber som SAS. Det er jo sådan, vi også får del i de store bidrag til samfundsøkonomien, som følger af det. Jeg er ærlig talt skuffet over ambitionsniveauet i dagens pakke, siger Simon Tøgern, formand i HK Privat.

HK Privat har længe efterspurgt en pakke til den danske luftfartsbranche, og fagforeningen sendte sammen med DI Transport, 3F Transport, FPU og Dansk Luftfart tidligere på måneden et SOS fra netop luftfarten til beskæftigelsesministeren, erhvervsministeren, finansministeren og transportministeren.

- Vi var glade, da man for godt en uge siden kunne melde ud, at mange af grænserne åbner igen, for det at få flere fly på vingerne er det vigtigste redskab til få genoprettet dansk luftfart. Men ingen med indsigt i branchen kan være naive nok til at tro, at det er nok. Branchen har brug for en kapitalindsprøjtning for at kunne lave de nødvendige investeringer i både infrastruktur og grøn omstilling – og ikke mindst for at bevare de mange arbejdspladser, der er i luftfarten og erhvervene omkring den, siger Simon Tøgern og tilføjer:

- Vi går ind i slutningen af en måned, hvor der kommer til at falde mange fyresedler i luftfarten. Ser vi bare på Københavns Lufthavn og SAS, så har vi blandt HK’erne 390 fuldtidsstillinger, der bliver nedlagt, og da mange er deltidsansatte, så bliver tallet en del højere opgjort i personer.

Nu håber HK Privat-formanden, at man vil følge pakkens effekter tæt, så der hurtigt kan justeres, når det viser sig, at den ikke er tilstrækkelig. Han opfordrer politikerne til, at de bruger sommerferien på at få lavet en pakke, der favner bredere end blot et mindre tilskud til indenrigsflyvninger og lufthavnstakster. Særligt, når man samtidig ønsker en grønnere luftfart med konkrete mål for CO2-udledning, som branchen tidligere selv er kommet med løsningsforslag til. Men det kræver som alt andet midler til de nødvendige investeringer.

– Det er skuffende, at man ikke kommer med et mere seriøst bud på en genopretning af luftfarten. Det kan og bør gøres bedre, og derfor ser jeg frem til de varslede drøftelser om Københavns Lufthavn i september, siger Simon Tøgern.

HK Privat Logo HK Privat er HK Danmarks største sektor med 110.000 medlemmer.