Løntjek skaffer elektrikerlærling 50.000 kroner

I halvandet år fik en elektrikerlærling ikke løn efter overenskomsten. Han meldte sig ind i Dansk El-Forbund, som gennemgik hans lønseddel. Nu får lærlingen over 50.000 kroner i efterbetaling

- Det er fedt at have sin fagforening i ryggen, når man er lærling og ikke kender så meget til regler og overenskomster.

Sådan lyder det fra en 24-årig elektrikerlærling, som gik til Dansk El-Forbund (DEF) og fik hjælp til at tjekke sin lønseddel. Han får nu over 50.000 kroner i efterbetaling, skriver fagbladet Elektrikeren.

Det hele begyndte i slutningen af august, hvor DEF’s afdeling Nordsjælland var på besøg hos en klasse på H2-forløbet på Erhvervsskolen Nordsjælland. Den lokale afdelingsformand fortalte om overenskomster og a-kasse og gennemgik lønsatser og -sedler for lærlingene. I klassen sad en elektrikerlærling, som lyttede ekstra godt efter. Han meldte sig efterfølgende ind i fagforeningen og bad om at få tjekket sin lønseddel.

DEF Nordsjælland modtog alle lærlingens lønsedler tilbage fra ansættelsesstarten i virksomheden i april 2015 og frem til september 2016. Efter en gennemgang af lønsedlerne viste det sig, at lønsatsen ikke stemte overens med satsen i overenskomsten.

Lærlingen startede med en sats på 59,80 kr. i timen. Men ifølge overenskomsten skulle den fra første arbejdsdag være 68,30 kr. Herefter skulle lønnen reguleres løbende jævnfør overenskomsten. DEF Nordsjælland regnede sig frem til, at elektrikerlærlingen har i alt 42.700 kr. til gode for timelønsdelen. Hertil skal lægges manglende fritvalgs-udbetaling (1.900 kr.), ferietillæg (1.000 kr.) og pension (5.700 kr.)

Alt i alt et tilgodehavende på 51.300 kroner, som elektrikerlærlingen nu får udbetalt.

Læs mere i Elektrikeren på side 6: www.e-pages.dk/danskelforbund/459/