Elektriker fyret for at melde sig ind i Dansk El-Forbund

En ung polsk elektriker meldte sig ind i Dansk El-Forbund – og så blev han fyret. Organisationsfjendtlige handlinger er et stigende problem, lyder det fra Dansk El-Forbund og Fagbevægelsens Hovedorganisation

‘I have a big trust issue with you. You spoke with Dansk El-Forbund. That is why they called me. I can not trust you again. Your last day working for me will be on Friday.’

Sådan lød beskeden fra chefen i en mindre dansk virksomhed til en ung polsk elektriker, der havde meldt sig ind i Dansk El-Forbund (DEF), som efterfølgende kontaktede virksomheden med krav om overenskomst. Samtalen, der er dokumenteret på en lydoptagelse, blev senere brugt som bevis i den faglige sag, hvor den polske elektriker fik tilkendt en godtgørelse på 30.000 kroner, som skal betales af virksomheden.

Ifølge advokat i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) Dennis Schnell-Lauritzen, der har hjulpet DEF med at føre sagen, er problemet med virksomheder, som udøver organisationsfjendtlig adfærd, voksende på det danske arbejdsmarked.

– Vi oplever desværre et stigende antal faglige sager om organisationsfjendtlige handlinger, og en af udfordringerne med sagerne er netop, at de kan være meget svære at føre bevis for, forklarer Dennis Schnell-Lauritzen.

Den officielle begrundelse for fyringen var ’mangel på arbejde’. Men som samtalen, der blev optaget af elektrikeren, afslørede, så handlede fyringen om, at chefen havde ’mistet tilliden’ til elektrikeren, fordi han havde meldt sig ind i fagforeningen.

Også forbundssekretær i DEF Martin Frank Frederichsen er bekymret for den stigende ’anti-fagforeningskultur’ blandt virksomheder i byggebranchen.

­– Meget af frygten for at melde sig ind i fagforeningen blandt vores udenlandske kolleger handler jo dybest set om manglende kendskab til den danske model. Derfor handler vores organiseringsindsats i høj grad om oplysning og fortællingen om, hvordan det danske arbejdsmarked fungerer, siger forbundssekretæren.

En af dem, der møder de udenlandske kolleger i sit daglige arbejde, er polskfødte Robert Olejnik, der er faglig konsulent i DEF’s afdeling København og tolk for Byggefagenes Samvirke. Han har arbejdet med social dumping og organisering af udenlandsk arbejdskraft gennem 18 år.

– Generelt er vores oplevelse på tværs af fag og brancher, at mange af vores udenlandske kolleger frygter at blive fyret, hvis arbejdsgiveren finder ud af, at de har meldt sig ind i en fagforening. Vi fortæller dem så, at man i Danmark ikke har pligt til at fortælle sin arbejdsgiver, at man står i en fagforening, og at de fleste arbejdsgivere godt ved, hvordan det danske arbejdsmarked er skruet sammen: Arbejdsgivere er medlemmer af arbejdsgiverorganisationer, og arbejdstagere er medlemmer af fagforeninger, forklarer Robert Olejnik.

Den fyrede polske elektriker har i dag fået nyt arbejde i en virksomhed, hvor han arbejder på overenskomstmæssige løn- og arbejdsvilkår. Han er også aktiv i Den Polske Faglige Klub for polske håndværkere under Byggefagenes Samvirke, som er et samarbejde mellem fagforeninger inden for byggefagene.