Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Løndannelsen i den offentlige sektor er kompleks og har stor betydning ikke kun for de offentligt ansatte, men også for dynamikkerne på tværs af arbejdsmarkedet og dermed for den private sektors konkurrencekraft. Derfor er jeg glad for, at der nu er nedsat en lønstrukturkomite, som der er bred opbakning til såvel hos Akademikerne som i den anden hovedorganisation, FH, samt blandt arbejdsgiverne, KL, Danske Regioner, Medarbejderstyrelsen og Dansk Arbejdsgiverforening.”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

”Vi finder kun de rigtige løsninger gennem et grundigt analysearbejde, der sikrer et solidt vidensgrundlag. I den forbindelse er det godt, at der er et fokus i kommissoriet på at tage udgangspunkt i Lønkommissionens redegørelse fra 2010 – det er det helt rigtige sted at starte, og vi glæder os til samarbejdet i komiteen”, siger Lars Qvistgaard.

Hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer ca. 450.000 privat og offentligt ansatte med en videregående uddannelse.

Kontakt

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.