Lokalt Erhvervsklima 2018: Esbjerg slår de andre storbyer med flere længder

Esbjerg udbygger afstanden til de andre storkommuner i Danmark, når det gælder erhvervsklima. Det fremgår af årets udgave af Lokalt Erhvervsklima, som er Dansk Industris undersøgelse blandt 7.700 danske virksomheder.

- Esbjerg Kommune klarer sig rigtig fint på næsten alle de ting vi måler på, og det afspejler sig i årets erhvervsklimaundersøgelse. Virksomhedernes tilfredshed kommer især til udtryk i relation til vigtige punkter som arbejdskraft, infrastruktur og de fysiske rammer, siger formand for DI Sydvestjylland Jens Damgaard.

Esbjerg Kommune mister dog lidt terræn på den samlede rangliste og glider tilbage fra en plads som nummer 21 til plads 25, men slår altså stadig de andre store kommuner med flere længder. Den næstbedste store kommune, som er Aalborg Kommune, ligger på en plads som nummer 51.

Den bedste vurdering opnår kommunen i kategorien ”fysiske planlægning”. Virksomhederne oplever, at der er et godt udbud af erhvervsgrunde og at planlægningen levner god plads til både boliger og erhverv.

- Rammerne er skabt for gode udviklingsmuligheder i årene fremover. Det gælder også den digitale omstilling. Esbjerg Kommune har en af landets bedste dækning med bredbånd, og det er særdeles vigtigt for områdets fremtidige forretningsmuligheder, siger Jens Damgaard.

Virksomhederne er ligeledes blevet mere tilfredse med samarbejdet med jobcentret i kommunen og belønner dermed det store arbejde, jobcentrets medarbejdere har gjort for at komme mere i kontakt med virksomhederne.

Jobcentret har på den måde fået mere viden om, hvilke medarbejdere virksomhederne har brug for, og der er samtidig skabt basis for tættere samarbejde med virksomhederne om konkrete forløb, der kan få flere ledige ud på arbejdsmarkedet.

Virksomhedernes vurdering af infrastrukturen i og omkring Esbjerg er fortsat god, men falder dog lidt tilbage i forhold til sidste års undersøgelse.

- Det er grundlæggende, at en meget velfungerende havn, lufthavn og motorvej er på plads. Nu gælder det om at vedligeholde og opdatere alle de kommunale veje. Samtidig er det vigtigt, at infrastrukturen følger med, når der etableres nye erhvervsområder og trafikmønstrene i kommunen ændrer sig, siger formand for DI Sydvestjylland Jens Damgaard.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Johan H. Pedersen, jhp@di.dk, tlf.: 40843207 eller pressekoordinator Bo Hjuler, boh@di.dk, tlf.: 33773819.