Lokale landmænd inviterer til Økologisk Høstmarked

I weekenden 31. august og 1. september inviterer økologiske landmænd til Økologisk Høstmarked. Det er en oplagt mulighed for at tage børn, bedsteforældre, naboen, vennerne eller kæresten under armen og opleve, hvor de økologiske dyr bor og grøntsagerne gror. Der er mere end 80 økologiske værter fordelt i hele landet, så alle har mulighed for et besøg i nærheden af, hvor de bor

I landbruget er høsten en særlig årstid, hvor resultatet af mange måneders arbejde fejres. Den særlige stemning vil de økologiske landmænd gerne dele med andre. Derfor inviterer de hvert år indenfor til en sensommerdag i økologiens tegn.

Økologisk Høstmarked – som afholdes i weekenden den 31. august og 1. september - er for alle, som har lyst til at se dyrene tæt på, smage på grøntsager og få en førstehåndsoplevelse af, hvordan de økologiske fødevarer bliver produceret. Formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster, opfordrer alle til at deltage:

”Weekenden er en oplagt mulighed for at komme helt tæt på økologien, der hvor den skabes ude på landbrugene. Sæt navn på din mad og få en førstehåndsfortælling om, hvordan der trylles med jorden og tænkes i en bæredygtig fremtid. Du kan også opleve, hvordan det er muligt at dyrke jorden og holde dyr uden brug af sprøjtegift, og hvad landmanden ellers gør for at passe på naturen, klimaet, grundvandet, dyrene, familien og dig som samfundsborger og forbruger.”

I år er det muligt at besøge over 80 Høstmarked fordelt i hele landet. Der er stor forskel på, hvad man kan opleve.

Fællesspisning og bus fra Aarhus
På Sommergrønt i Hadsten kan du for eksempel opleve et alsidigt økologisk gartneri midt i sensommerens overflod af råvarer. Sommergrønt har fokus på at afsætte sine produkter helt lokalt og direkte til forbrugeren. I løbet af lørdagen kan man købe dagens kurv fra Sommergrønt, og om aftenen indbydes til hyggelig høstmiddag i drivhusene, hvor kokkene fra MIN mad præsenterer et gastronomisk billede af sæsonen og stedet. Der er bustransport til og fra Aarhus.

Troldgaarden ved Hovedgaard holder også Økologisk Høstmarked. Troldgaarden er Danmarks største producent af sortbroget dansk landracegris. Gårdens arealer er desuden beboet af økologiske lam og kvæg, der alle fodres med græs- og kun græs. Gå på opdagelse på gården og få en snak med familien på gården.

Til det Økologiske Høstmarked kan du flere steder samtidig klare lidt af ugens indkøb i en gårdbutik og blive klogere på, hvordan du med dine øko-indkøb i hverdagen er med til at sikre, at også næste generation har rent grundvand. Til høstmarkedet er det også muligt at stille spørgsmål til og få svar fra dem, der kender økologien bedst - nemlig landmændene.

Landsdækkende event
Høstmarkedet er den økologiske branches fælles landsdækkende forbrugerevent, som arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med værter over hele landet. Sidste år valgte 75.000 danskere at bruge en dag på at besøge den lokale økologiske landmand.

På hjemmesiden www.høstmarked.dk er det muligt at læse mere om, hvad du kan opleve på de enkelte gårde og finde den gård, der passer til interesse og kørselsafstand. Beskrivelserne opdateres løbende, så hold øje med favoritgårdene.

Kom til Økologisk Høstmarked d. 31. august og 1. september 2019.

Download til fri redaktionel afbenyttelse pressefotos og stemnings film til brug på fx hjemmesider. Foto og film er optaget fra tidligere års Økologisk Høstmarked.

Kommer du i år? Økologisk Høstmarked

For yderligere oplysninger om Økologisk Høstmarked:

Per Kølster, formand, Økologisk Landsforening, pk@okologi.dk, 22 22 07 37,

Birgitte Nygaard, projektleder, Økologisk Landsforening, bny@okologi.dk, 30 32 87 33
David Erichsen, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening, dae@okologi.dk, 31 40 99 85

Sommergrønt, 23 31 20 07
Troldgaarden, 28 69 35 16 / 22 40 93 96

Asiatisk topmøde sætter fokus på dansk økologipolitik18.9.2019 09:03:54 CESTPressemeddelelse

Flere hundrede politikere og virksomhedsledere fra asiatiske lande, og økologiledere fra hele verden skal høre om Dansk økologipolitik i dag. På International Summit on Organic Agricultural Policy er Paul Holmbeck, politisk direktør i Økologisk Landsforening, inviteret til Sydkorea for at præsentere den danske økologipolitik, som sidste år vandt en FN-pris for bæredygtighed. Derudover vil han fortælle, hvordan danske kommuner aktivt bruger økologi i deres arbejde med at være mere bæredygtige.

Ny økologi-kampagne skal redde grundvandet - Gulddreng genopstår for en god sag30.8.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

En ny kampagne fra Økologisk Landsforening sætter fokus på vores grundvand. Siden 2017 har mange nye fund af pesticidrester truet drikkevandet. Økologi er langt det sikreste valg, når du vil skåne grundvandet for mødet med pesticidrester. Selv med en lille indsats kan du gøre en stor forskel, og det budskab får nu hjælp fra en uventet kant – fænomenet Gulddreng.