Lokal maskinfabrik får fibernet til Fredbjerg

I disse dage kan beboere og virksomheder i den lille by Fredbjerg tæt på Farsø glæde sig over en betydelig hurtigere internetforbindelse. Der er nemlig blevet etableret fibernet i byen. Den lokale eksportvirksomhed Fransgård Maskinfabrik og en hel unik opbakning fra 100 procent af husstandene var årsagen til, at fiberen blev en realitet i landsbyen.

I mange år har en dårlig internetforbindelse været hverdag i Fredbjerg. Men i maj 2018 gik det lille samfund i det nordlige Jylland sammen om at få fibernet til området.

- Den store opbakning fra lokalsamfundet var intet mindre end afgørende for, at vi var i stand til at rulle fiber ud i Fredbjerg. Vi har et mål om at kunne levere en stærk fiberforbindelse til så mange som muligt, men vi har samtidig en forpligtelse over for vores andelshavere til at drive en ansvarlig forretning – så det skal kunne løbe rundt for os. I Fredbjerg gik Fransgård Maskinfabrik forrest med fuld opbakning fra alle husstandene i byen, og derfor var vi i stand til at koble de første glade kunder på fibernettet for et par uger siden, fortæller Brian Bech Hjarsen, der er Key Account Manager i det nord- og midtjyske energiselskab Eniig.

Fibernettet var længe ventet

Eksportvirksomheden Fransgård Maskinfabrik har længe kendt til, hvad en utilstrækkelig internetforbindelse giver af udfordringer i hverdagen, når arbejdet skal klares.

- Vi har længe ønsket os en hurtigere internetforbindelse. Internettet er jo en livsnerve for de fleste virksomheder i dag, og det gælder også for os. Med 50 medarbejdere og varer, der eksporteres til hele verden, har vi i den grad manglet en stabil internetforbindelse, der også kan følge med fremtidens digitale udvikling, fortæller Jørgen Fransgård, der er medejer af Fransgård Maskinfabrik.

Der var derfor heller ingen tvivl at spore, da Jørgen og Eniig nåede frem til en mulig løsning på problemet.

- Konklusionen blev, at vi med et tilskud til etableringen og en stærk opbakning fra husstandene i byen fik mulighed for at komme på fibernettet inden for bare 4-5 måneder. Heldigvis havde beboerne ligeså store problemer med deres forbindelser, så der var glæde hele vejen rundt, da vi fik tilbudt en ny digital infrastruktur i Fredbjerg. Især den lokale storbonde har længe set frem til uden problemer at kunne indberette alt, hvad der nu skal indberettes digitalt, når man har en malkekvægsbesætning på 400 køer – og det er vist ikke så lidt, tilføjer Jørgen.

Fiber er afgørende for erhvervslivet

Især for erhvervsdrivende i de danske landområder kan det være svært at holde trit med de nye digitale muligheder uden en ordentlig infrastruktur. Med fiberbredbånd fra Eniig får virksomheder en fremtidssikret digital infrastruktur med høj kapacitet og hurtige hastigheder.

- Der er mange ting, der er blevet nemmere, efter vi har fået fiber – primært på grund af hastigheden og stabiliteten. Og så giver det ro i maven at vide, at Fransgård Maskinfabrik nu er gearet til fremtiden, slutter Jørgen.