Lokal finansmand ny afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Silkeborg

Varsler samtidig mere synlighed og ansætter nye medarbejdere

Henrik Albæk er ny afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Silkeborg.

Den lokale finansmand Henrik Albæk overtager posten som afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Silkeborg. Det gør han efter Michael Thomsen, der skifter til en stilling som afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjyllands afdeling i Egå.

Henrik Albæk er et velkendt navn i Silkeborg, da han tidligere blandt andet har været erhvervsdirektør i Nordea, ligesom han privat bor i Virklund. Udover stillingen som afdelingsdirektør kommer han da også i høj grad til at arbejde med netop erhvervsområdet, ligesom han fortsætter som afdelingsdirektør for Sparekassens afdeling i Herning, hvor han har været siden 1. juli 2018.

- Sparekassen er inde i en rigtig god udvikling her i det centrale Jylland, og med de her ændringer sikrer vi et endnu stærkere set up, som vil give et naturligt samarbejde og sparring mellem de to afdelinger og medarbejderne, vurderer områdedirektør Pia Avnsted.

Og ambitionerne er store i Sparekassen Kronjylland, der har haft en afdeling i Silkeborg siden 2002. De bruger således også skiftet på afdelingsdirektørposten som anledning til en ny offensiv i byen – blandt andet vil de ansætte to erhvervsrådgivere til Silkeborg samt en privatkundechef, der vil være fælles for de to afdelinger.

- Vi oplever en stor efterspørgsel efter lige netop det, vi står for – den personlige rådgivning. Folk er trætte af callcentre og rådgivere, de ikke kan få fat i. Der har vi haft succes med at gå en anden vej, fortæller Henrik Albæk, der også nævner, at Sparekassen som et af få større pengeinstitutter har valgt, at ingen af deres kunder skal betale for at sætte penge i banken.

- Den langsigtede personlige relation er vigtigere end kortsigtet profit, og derfor investerer vi gerne i den.

Sparekassen Kronjylland er Danmarks største garantsparekasse, og gennem de seneste år har den været blandt de pengeinstitutter, der har fået flest nye kunder. Derfor er de i dag også Danmarks 8. største pengeinstitut.

- Men vi fylder måske ikke helt nok i silkeborgensernes bevidsthed. Det glæder jeg mig rigtig meget til at komme hjem og være med til at ændre på, understreger Henrik Albæk.

Der kommer et glidende skifte, men senest 15. juni vil han være helt på plads i rollen som afdelingsdirektør for Sparekassen Kronjyllands afdeling på Vestergade 25.

Områdedirektør Pia Avnsted på 2630 1780
Afdelingsdirektør Henrik Albæk på 4213 7603.

Henrik Albæk er ny afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Silkeborg.

Salg af Sparinvest vil styrke Sparekassen Kronjylland1.3.2019 08:38:07 CETPressemeddelelse

Sparekassen Kronjylland er en del af ejerkredsen bag Sparinvest, som i dag har indgået en betinget aftale om at sælge 75 procent af aktiekapitalen til Nykredit for 2.245 millioner kroner, ligesom der inden overdragelsen vil blive udbetalt 155 millioner kroner i udbytte. Hvis salget går igennem, vil det give Sparekassen en indtægt på 94 millioner kroner plus udbytte. Salget kan desuden styrke Sparekassens kapital og samtidig sikre et fortsat stærkt investeringssamarbejde til gavn for både kunder og Sparekassen. Hvis salget går igennem, bliver Sparekassens egentlige kernekapital- samt kapitalprocent øget med cirka 0,9 procentpoint, dels på grund af den ekstraordinære indtægt og udbyttebetalingen, dels på grund af reduktion i fradraget i kapitalgrundlaget for kapitalandele i andre finansielle virksomheder. - Kapitalkravene stiger betydeligt i disse år, og her vil et eventuelt salg være et af flere redskaber til at sikre, at Sparekassen også i årene fremover har en stærk og rigelig polstri