Livet i Horsens i 1980’erne

Nu er sidste bind i den storslåede serie af fotobøger om Horsens klar. Denne gang er det horsensianernes liv i 1980’erne, der fortælles i billeder, og afslutter serien der årti for årti har fortalt historier fra Horsens. Bøgerne er et samarbejde mellem Byarkivet i Horsens og forlaget Turbine.

Bogens forside.

1980’erne er historien om et årti, hvor der var skruet op for lyden af synthesizere, for de store frisurer og for den store farvepalet. Selvom årtiet ofte bliver kaldt for ”fattig-firserne”, så var optimismen i Horsens stor. Med lanceringen af den store landsdækkende kampagne ”Horsens blomstrer” sendte byen det glade budskab til hele Danmark, at her var der gang i den. Målet var på en og samme tid at få virksomheder til at slå sig ned i byen og at ændre byens omdømme som en lidt farlig fængselsby.

Som i de foregående årtier var der tendenser, som var helt unikke for netop dette årti: Der blev etableret nye villakvarterer tæt på strand, fjord og skov, og til forskel fra 1960’ernes ensartede byggerier så var der nu en større variation i bygningsmassen. Køkken-alrum sneg sig ind i planløsningen sammen med karnapper og forskudte etager, og når borgerne bevægede sig udenfor hjemmet, så skete det for manges vedkommende ad ny-anlagte veje. Der blev bygget og ombygget, og nye markante vartegn skød op rundtom i byen: Der kom nyt rådhus og et nyt kunstmuseum, og i den gamle tobaksgård blev der etableret et nyt og moderne bibliotek. Horsens var i sandhed ikke, hvad den havde været – den blomstrede!

Bogen er fyldt med hyggelige og finurlige beretninger, der tager udgangspunkt i et væld af billeder fra perioden. Der er mange timers underholdning i fotobogen – både for dem, der har et forhold til selve byen Horsens, interesse for fotografier eller danskernes historie.

Titel: Horsens i årtier – 1980’erne
Forfatter: Merete Bøge Pedersen og Trine Skuldbøl Vogelius (red.)
Udgivelsesdato: 21. oktober 2021

Bogens forside.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.