Klubvin.dk

Ligestilling rykker ind i herreværelset: Kvinder køber masser af vin

Del

Selvom kvinder stadig oplever, at vin er en mandeverden, så er det ved at ændre sig. Vinforhandler melder om næsten så mange kvindelige kunder som mandlige, og ekspert kalder udviklingen positiv.

Inden for bare de sidste 20 år er den selvstændige og succesrige kvinde kommet i fokus, og det er blevet et statussymbol blandt kvinder både at drikke og vide mere om vin, fortæller den danske vinekspert, Marie Von Ahm. Foto: PR.
Inden for bare de sidste 20 år er den selvstændige og succesrige kvinde kommet i fokus, og det er blevet et statussymbol blandt kvinder både at drikke og vide mere om vin, fortæller den danske vinekspert, Marie Von Ahm. Foto: PR.

Danskerne har alle dage været glade for vin. Fra 2012 og frem til 2017 er danskernes køb af vin steget med 6 millioner liter op til 149 millioner liter vin om året, det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik. Men når snakken bliver teknisk og falder på de dyre vine og de gamle huse, så er oplevelsen, at det ofte er mænd, der udbreder deres viden.

Det er dog ikke fordi kvinder har en udpræget manglende interesse for de vinøse dråber. Det står klart i salgstallene hos vinforhandleren Klubvin.dk. Knap halvdelen af kunderne i vinbutikken er kvinder, og det tal har været stabilt gennem de seneste år, det fortæller direktør og vinekspert fra Klubvin.dk, Bo Otterstrøm:

– Vi ser, at vinbranchen stadig er domineret af mænd, men det er altså ikke noget, som afskrækker kvinderne fra at handle vin. Og heldigvis for det, for vin er i den grad en nydelse for alle, uanset om man føler sig på hjemmebane eller ej.

Historiske kønsstereotyper er under nedbrydning

En del af forklaringen på skævvridningen i vininteresse kan findes i, at vin tidligere var anset som mandens territorie. Men i dag er de traditionelle kønsroller under angreb fra alle sider, og heldigvis for det, for vin er for alle. Det fortæller den danske vinekspert Marie Von Ahm, der med mere end 20 års erfaring inden for vinbranchen rådgiver i både vinhandel og vininvestering internationalt.

– Generelt set har kvinder fra min og ældre generationer nok betragtet vin som en mandeting. Der var kun mandlige vineksperter, mandlige vinjournalister og mandlige vindyrkere, og siden vin kan være en dyr interesse, og det typisk var mænd som styrede økonomien, så var det bare ikke muligt for kvinder at dyrke deres vininteresse i samme omfang som i dag. Alt det har ændret sig bare inden for de sidste 20 år, hvor den selvstændige og succesrige kvinde er kommet i fokus, og det er blevet et statussymbol blandt kvinder både at drikke og vide mere om vin, fortæller Marie Von Ahm.

Men at vide meget om vin betyder ikke nødvendigvis lange studier med næsen i bøgerne.

– Selvom det selvfølgelig hjælper med en vis basisviden om vin, så synes jeg, det er positivt, at vinsmagning bliver mere holdningsbaseret i stedet for noget mere tørt, som man har læst i en bog. Der kommer så mange nye producenter og nye vintyper frem, at selv os gamle i vinbranchen kontinuerligt bliver udfordret. Så alle er nødt til at smage sig frem, siger Marie Von Ahm, der til daglig bor og arbejder i Spanien og Luxembourg.

Vin skal meget hellere smages

Netop de mange nye vine og eksperimenterende vinbønder betyder, at vin er blevet en mere holdningsbaseret disciplin, som er afhængig af, at der bliver smagt på en masse flasker. Her kan det være en hjælp til smagningerne at kigge på en smageguide, for at få styr på, hvad man skal smage efter.

– Det giver ikke mening at udtale sig om vine, udelukkende på hvad der er skrevet om druen, årgangen og terroiret, hvis den ikke smager godt. Vi ser meget gerne, at danskerne, både mænd og kvinder, bliver klogere på, hvad de kan lide, end hvad de støvede vinguider siger, de bør kunne lide, fortæller Bo Otterstrøm fra Klubvin.dk.

Nøgleord

Kontakter

Bo Otterstrøm
Direktør, Klubvin.dk
(+45) 70 25 90 90
info@klubvin.dk

Jackie Frandsen
Marketingchef, Klubvin.dk
(+45) 27 27 06 24
jfp@gbonline.dk

Billeder

Inden for bare de sidste 20 år er den selvstændige og succesrige kvinde kommet i fokus, og det er blevet et statussymbol blandt kvinder både at drikke og vide mere om vin, fortæller den danske vinekspert, Marie Von Ahm. Foto: PR.
Inden for bare de sidste 20 år er den selvstændige og succesrige kvinde kommet i fokus, og det er blevet et statussymbol blandt kvinder både at drikke og vide mere om vin, fortæller den danske vinekspert, Marie Von Ahm. Foto: PR.
Download
Vi ser, at vinbranchen stadig er domineret af mænd, men det er altså ikke noget, som afskrækker kvinderne fra at handle vin, fortæller Bo Otterstrøm fra Klubvin.dk. Foto: PR.
Vi ser, at vinbranchen stadig er domineret af mænd, men det er altså ikke noget, som afskrækker kvinderne fra at handle vin, fortæller Bo Otterstrøm fra Klubvin.dk. Foto: PR.
Download
Der er kommet så mange nye vinproducenter og vintyper til, at selv rutinerede vinkendere har brug for at smage sig frem. Heldigvis findes der mange gode smageguides. Foto: PR.
Der er kommet så mange nye vinproducenter og vintyper til, at selv rutinerede vinkendere har brug for at smage sig frem. Heldigvis findes der mange gode smageguides. Foto: PR.
Download

Links

Information om Klubvin.dk

Klubvin.dk
Klubvin.dk
Fiskerengen 12
3250 Gilleleje

+45 7025 9090https://klubvin.dk/

Klubvin.dk er en dansk online vinhandel som siden 2005 har solgt både hverdagsvinen samt de helt dyre oplevelser. Foruden vin er Klubvin også en af Danmarks førende indenfor salg af vinkøleskabe og tilbehør til vinoplevelsen.

Følg pressemeddelelser fra Klubvin.dk

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Klubvin.dk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum