Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

Lidls nye, store og landsdækkende konkurrence, ’Lidls Plastikinitiativ’, sættes i gang fredag den 17. september og løber til den 15. oktober. Her får alle danskere, ældre som unge, studerende såvel som pensionister, mulighed for at indsende deres idéer til, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd omkring plastik, reducere plastik eller håndtere plastik på en mere bæredygtig måde.
”Formålet med dette initiativ er at støtte en innovativ idé eller et projekt, som beskæftiger sig med reduktion, genbrug eller genanvendelse af plast, og som mangler ressourcer til at blive udviklet og løftet ud i virkeligheden. Vi ser frem til at modtage en masse spændende og innovative idéer fra hele Danmark, og vi ser et stort potentiale i alle de små uforløste idéer, som har brug for et skub ud i det danske samfund,” siger Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann.
Vinderen får sparring fra miljøorganisationen Plastic Change
Konkurrencen kulminerer med et stort event i Aarhus den 11. november, hvor de udvalgte finalister skal præsentere deres idéer foran en jury bestående af eksperter indenfor området, hvorefter en vinder kåres.
Udover en check på 25.000 kroner modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på to år fra Lidls samarbejdspartner, miljøorganisationen Plastic Change. Derudover vil præmien inkludere en Lidl Gavekurv med nøje udvalgte Lidl-produkter.
Ideen skal blandt andet tage udgangspunkt i nedenstående:
- Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
- Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
- Implementeringspotentiale – hvor nem er idéen at omsætte?
- Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
- Innovationsgrad – hvor innovativ er idéen?
Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, og gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Mindre plastik – lukkede kredsløb” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Lidls mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
- I 2025 skal Lidls plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 20 % genanvendt materiale.
Velkendte samarbejdspartnere
Siden 2018 har Lidl Danmark arbejdet sammen med miljøorganisationen Plastic Change, og dagligvarekæden ser frem til endnu et spændende samarbejde med Plastic Change og det øgede fokus på plastik i vores alles hverdag.
Hos Plastic Change ser CEO Louise Lerche-Gredal frem til den store konkurrence:
”Det er fremtidens virksomheder, som skal materialisere den grønne omstilling. Derfor vil vi meget gerne bidrage med input og sparring i udviklingen af grønne forretningsidéer, som kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor.”
Juryen består af repræsentanter fra Plastic Change, Dansk Erhverv, Aarhus BSS samt Lidl. Mere information om finaleeventet i Aarhus offentliggøres senere.
Sådan deltager man:
Fra fredag den 17. september kan alle deltage i Lidls Plastikinitiativ via hjemmesiden: lidl.dk/plastikinitiativ, hvor man kan læse alt om konkurrencen. Den 15. oktober 23.59.59 er der ansøgningsfrist, hvorefter finalisterne til finaleeventet i Aarhus udvælges.
Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum