Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

Lidls nye, store og landsdækkende konkurrence, ’Lidls Plastikinitiativ’, sættes i gang fredag den 17. september og løber til den 15. oktober. Her får alle danskere, ældre som unge, studerende såvel som pensionister, mulighed for at indsende deres idéer til, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd omkring plastik, reducere plastik eller håndtere plastik på en mere bæredygtig måde.
”Formålet med dette initiativ er at støtte en innovativ idé eller et projekt, som beskæftiger sig med reduktion, genbrug eller genanvendelse af plast, og som mangler ressourcer til at blive udviklet og løftet ud i virkeligheden. Vi ser frem til at modtage en masse spændende og innovative idéer fra hele Danmark, og vi ser et stort potentiale i alle de små uforløste idéer, som har brug for et skub ud i det danske samfund,” siger Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann.
Vinderen får sparring fra miljøorganisationen Plastic Change
Konkurrencen kulminerer med et stort event i Aarhus den 11. november, hvor de udvalgte finalister skal præsentere deres idéer foran en jury bestående af eksperter indenfor området, hvorefter en vinder kåres.
Udover en check på 25.000 kroner modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på to år fra Lidls samarbejdspartner, miljøorganisationen Plastic Change. Derudover vil præmien inkludere en Lidl Gavekurv med nøje udvalgte Lidl-produkter.
Ideen skal blandt andet tage udgangspunkt i nedenstående:
- Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
- Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
- Implementeringspotentiale – hvor nem er idéen at omsætte?
- Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
- Innovationsgrad – hvor innovativ er idéen?
Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, og gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Mindre plastik – lukkede kredsløb” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Lidls mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
- I 2025 skal Lidls plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 20 % genanvendt materiale.
Velkendte samarbejdspartnere
Siden 2018 har Lidl Danmark arbejdet sammen med miljøorganisationen Plastic Change, og dagligvarekæden ser frem til endnu et spændende samarbejde med Plastic Change og det øgede fokus på plastik i vores alles hverdag.
Hos Plastic Change ser CEO Louise Lerche-Gredal frem til den store konkurrence:
”Det er fremtidens virksomheder, som skal materialisere den grønne omstilling. Derfor vil vi meget gerne bidrage med input og sparring i udviklingen af grønne forretningsidéer, som kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor.”
Juryen består af repræsentanter fra Plastic Change, Dansk Erhverv, Aarhus BSS samt Lidl. Mere information om finaleeventet i Aarhus offentliggøres senere.
Sådan deltager man:
Fra fredag den 17. september kan alle deltage i Lidls Plastikinitiativ via hjemmesiden: lidl.dk/plastikinitiativ, hvor man kan læse alt om konkurrencen. Den 15. oktober 23.59.59 er der ansøgningsfrist, hvorefter finalisterne til finaleeventet i Aarhus udvælges.
Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum