Lidl Danmark

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

Del

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Lidls landsdækkende plastiskkonkurrence, Lidls Plastikinitiativ, løber fra 17. september til 15. oktober og inviterer alle til at indsende idéer til at reducere plastik i hverdagen. Foto: Lidl PR
Lidls landsdækkende plastiskkonkurrence, Lidls Plastikinitiativ, løber fra 17. september til 15. oktober og inviterer alle til at indsende idéer til at reducere plastik i hverdagen. Foto: Lidl PR

Lidls nye, store og landsdækkende konkurrence, ’Lidls Plastikinitiativ’, sættes i gang fredag den 17. september og løber til den 15. oktober. Her får alle danskere, ældre som unge, studerende såvel som pensionister, mulighed for at indsende deres idéer til, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd omkring plastik, reducere plastik eller håndtere plastik på en mere bæredygtig måde.

”Formålet med dette initiativ er at støtte en innovativ idé eller et projekt, som beskæftiger sig med reduktion, genbrug eller genanvendelse af plast, og som mangler ressourcer til at blive udviklet og løftet ud i virkeligheden. Vi ser frem til at modtage en masse spændende og innovative idéer fra hele Danmark, og vi ser et stort potentiale i alle de små uforløste idéer, som har brug for et skub ud i det danske samfund,” siger Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann.

Vinderen får sparring fra miljøorganisationen Plastic Change

Konkurrencen kulminerer med et stort event i Aarhus den 11. november, hvor de udvalgte finalister skal præsentere deres idéer foran en jury bestående af eksperter indenfor området, hvorefter en vinder kåres.

Udover en check på 25.000 kroner modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på to år fra Lidls samarbejdspartner, miljøorganisationen Plastic Change. Derudover vil præmien inkludere en Lidl Gavekurv med nøje udvalgte Lidl-produkter.

Ideen skal blandt andet tage udgangspunkt i nedenstående:

  • Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
  • Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
  • Implementeringspotentiale – hvor nem er idéen at omsætte?
  • Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
  • Innovationsgrad – hvor innovativ er idéen?

Lidls REset Plastik-strategi

REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, og gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Mindre plastik – lukkede kredsløb” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

  • Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Lidls mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
  • I 2025 skal Lidls plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 20 % genanvendt materiale.

Velkendte samarbejdspartnere

Siden 2018 har Lidl Danmark arbejdet sammen med miljøorganisationen Plastic Change, og dagligvarekæden ser frem til endnu et spændende samarbejde med Plastic Change og det øgede fokus på plastik i vores alles hverdag.

Hos Plastic Change ser CEO Louise Lerche-Gredal frem til den store konkurrence:

”Det er fremtidens virksomheder, som skal materialisere den grønne omstilling. Derfor vil vi meget gerne bidrage med input og sparring i udviklingen af grønne forretningsidéer, som kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor.”

Juryen består af repræsentanter fra Plastic Change, Dansk Erhverv, Aarhus BSS samt Lidl. Mere information om finaleeventet i Aarhus offentliggøres senere.

Sådan deltager man:

Fra fredag den 17. september kan alle deltage i Lidls Plastikinitiativ via hjemmesiden: lidl.dk/plastikinitiativ, hvor man kan læse alt om konkurrencen. Den 15. oktober 23.59.59 er der ansøgningsfrist, hvorefter finalisterne til finaleeventet i Aarhus udvælges.

Læs mere om Lidl Danmarks plastikstrategi her: om.lidl.dk/ansvarlighed

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Lidls landsdækkende plastiskkonkurrence, Lidls Plastikinitiativ, løber fra 17. september til 15. oktober og inviterer alle til at indsende idéer til at reducere plastik i hverdagen. Foto: Lidl PR
Lidls landsdækkende plastiskkonkurrence, Lidls Plastikinitiativ, løber fra 17. september til 15. oktober og inviterer alle til at indsende idéer til at reducere plastik i hverdagen. Foto: Lidl PR
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Profilvej 9
6000 Kolding

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 134 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum