Lidl udvider luksussortiment med chokolader fra prisvindende dansk chokoladefabrik og gourmetkok

Den prisvindende, danske chokoladeproducent Økoladen har sammen med gourmetkokken Wassim Hallal udviklet en række økologiske chokoladeprodukter i WH-serien, der fra uge 48 forhandles i Lidl-butikker landet over.
Det er den danske, økologiske chokoladefabrik Økoladen i Ørslev på Sydsjælland, der producerer de 13 nye gourmetchokolader for Lidl. Foto: Lene Samsø – Lorang&Co.

På søndag d. 22. november vil Lidls 132 butikker i Danmark tilbyde sine kunder 13 nye luksusprodukter fra chokoladeproducenten Økoladen. De nye produkter er udviklet i tæt samarbejde med gourmet-kokken Wassim Hallal, der blandt andet er ejer og chefkok på Frederikshøj i Aarhus.

Siden 2018 har Lidl arbejdet sammen med gourmetkokken om en lang række kvalitetsprodukter i den såkaldte ’WH-serie’. Nu er turen kommet til luksuschokolader. Fem slags chokoladedragé, to slags marcipanbrød, nougat med hasselnød og mandel og lys og mørk single-origin overtrækschokolade, vil fra uge 48 blive forhandlet i Lidl.

"Vi oplever i stigende grad, at vores kunder har fået øjnene op for, at man også kan få lokalt producerede luksusprodukter af virkelig høj kvalitet hos os. Det er de 13 nye chokoladeprodukter et klasse-eksempel på. Og jeg er stolt af, at vi har fået en af landets dygtigste producenter ombord. De er kompromisløse og fantastiske at arbejde med," siger Rasmus Pape, Indkøbsdirektør i Lidl.

Lidl har siden foråret 2019 fået produceret sin WH-pålægschokolade hos Økoladen – en familiedrevet økologisk chokoladefabrik med rene råvarer, respekt for omgivelser, medarbejdere, miljøet og ikke mindst kunderne i fokus.

De 13 nye chokoladeprodukter er fremstillet på Økoladens fabrik i Ørslev ved Vordingborg, med respekt for det gode håndværk, hvorfor der ikke er to chokolader, der er helt ens.

Smage udviklet og godkendt af Wassim Hallal

Alle de nye, økologiske produkter fra Økoladen er udviklet i tæt samarbejde med Wassim Hallal.

"Vi har leget med smagssammensætningerne, og jeg er virkelig tilfreds med de produkter og smage, Jan fra Økoladen og jeg har udviklet sammen. Mit hjerte banker for økologi, og jeg er meget glad for at være med til at gøre økologisk chokolade af høj kvalitet tilgængelig for Lidls kunder," siger Wassim Hallal.

Hos Økoladen er den chocolatier-uddannede ejer og grundlægger Jan Elmelund også godt tilfreds med samarbejdet.

"Selvom vi har stor erfaring med at lave rigtig god chokolade, har det været en fantastisk proces at udvikle de produkter, der snart lander på Lidls hylder landet over. Wassim Hallal har en utrolig legende og professionel tilgang til at udvikle smage. Vi har været et godt team, og det er jeg sikker på, at kunderne også vil kunne smage," siger Jan Elmelund og fortsætter:

"Jeg er meget spændt på at følge med i, hvordan salget kommer til at gå. Det er jo en stor mulighed for en lille producent som mig at få så mange økologiske kvalitetsprodukter ud i Lidls mange butikker i Danmark – og vi er jo ikke blinde for, hvilke muligheder det potentielt åbner op for i udlandet."

Produktionen af de nye produkter er i fuld gang hos Økoladen. Og timingen for produktlanceringen er god, mener Jan Elmelund:

"Salget af vores chokolader er eksploderet under covid-19-pandemien. Vi er glade for snart at kunne give endnu flere noget god, danskproduceret chokolade, der kan gøre denne tid lidt sødere at komme igennem."

De økologiske chokoladeprodukter fra Økoladen og Wassim Hallal kan findes i Lidl-butikker landet over fra d. 29. november og sælges fra 29,95 kr.

Priser vundet af Økoladen:

2006                    Vinder af den Økologiske fødevarepris

2010                    Vinder af Erhvervs og Selskabsstyrelsens CSR-pris

2018                    Vinder af Salling Food Award – publikumsprisen

2019                    Bronzemedalje International Cholate Award - Scandinavia

Info om de 13 nye chokoladeprodukter

ØKOLOGISK MARCIPAN 200 g - 49,00 DKK

Marcipanen er lavet af nogle af verdens bedste mandler, primært fra Valencia i Spanien. Mandlerne er valset ekstra fint, hvilket gør marcipanen blød, smidig og uimodståelig lækker. En klassisk ingrediens til det søde liv både på kage- og dessertbordet og i konfekt.

ØKOLOGISK HASSELNØDNOUGAT  150 g - 49,00 DKK

Nougat med kraft og fylde. Lavet af hasselnødder, der er dyrket i det fantastiske klima ved Sortehavets kyster. Nødderne er ristet mørke for at give den stærke, kraftfulde smag, der kendetegner denne nougat. Og som derfor danner fin kontrast til den blide økologiske marcipan.

ØKOLOGISK MANDELNOUGAT 150 g - 49,00 DKK

Mandelnougat er lavet af nogle af verdens bedste mandler, primært fra Valencia i Spanien, men for at opnå den helt rigtige smag, er der desuden tilsat udvalgte italienske mandler. Den cremede nougat der smelter på tungen, er et spændende alternativ til den klassiske hasselnødnougat.

SÃO TOMÉ 66% MØRK ØKOLOGISK CHOKOLADE TIL OVERTRÆK 100 g - 35,00 DKK

Single origin økologisk chokolade. Knapper af mørk chokolade med perfekt balanceret syrlighed, intens kakaobitterhed og noter af frisk frugt citrus, nødder og krydderier.

PERU 41% ØKOLOGISK MÆLKECHOKOLADE TIL OVETRÆK 100 g - 35,00 DKK

Single origin chokolade. Knapper af intens mælkechokolade med dybde, varme og sødme samt klare noter af frugt og citrus.

ØKOLOGISK MARCIPAN STANG 2 STK. - 29,95 DKK

Marcipan overtrukket med 72% mørk chokolade. Klassisk kombination af blød og cremet marcipan samt kraftig og intens mørk chokolade.

ØKOLOGISK HINDBÆR MARCIPANSTANG 2 STK. - 29,95 DKK

Marcipan rørt med økologisk hindbærlikør og økologiske frysetørrede hindbær, overtrukket med 72% mørk chokolade. Kombinationen af marcipan og hindbær giver en blød frisk smagsoplevelse.

ØKOLOGISKE HINDBÆR MANDLER 90 g - 34,95 DKK

Let ristede mandler fra Valencia overtrukket med cremet og fyldig hvid chokolade med tydelige noter af vanilje chokolade, rullet i økologisk hindbærpulver.

ØKOLOGISKE HASSELNØDDER 90 g - 34,95 DKK

Let ristede hasselnødder fra Sortehavets kyster overtrukket med cremet hvid chokolade omrørt med karamel og rullet i mørk chokolade.

ØKOLOGISKE LAKRIDS/HAVSALT MANDLER 90 g - 34,95 DKK

Let ristede mandler fra Valencia overtrukket med cremet hvid chokolade tilsat havsalt og rullet i lakridspulver.

ØKOLOGISKE KOKOS/LEMON HASSELNØDDER 90 g - 34,95 DKK

Let ristede hasselnødder fra Sortehavets kyster overtrukket med fyldig hvid chokolade omrørt med kokos og lemon.

ØKOLOGISKE HASSELNØDDER MED RÅLAKRIDS 90 g - 34,95 DKK

Let ristede hasselnødder med cremet hvid chokolade og flere lag italiensk rå lakrids. Den klassiske kombination af hvid chokolade og lakrids passer perfekt sammen med den sprøde hasselnød og skaber en utrolig lækker smagsoplevelse.

ØKOLOGISKE FYLDTE CHOKOLADER 80 g - 59,00 DKK

Saltkaramel i mælkechokolade, mandelnougat med lemon i mælkechokolade, lakrids i hvid chokolade og hasselnødnougat med orange i mørk chokolade. Et skønt mix fra hele smagsuniverset.

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.