Lidl udgiver ny bæredygtighedsrapport

Mindre madspild, ambitiøs plastikstrategi og et øget fokus på dyrevelfærd. De seneste to år har budt på mange højdepunkter for Lidl, som netop har udgivet dagligvarekædens bæredygtighedsrapport for regnskabsårene 2019 og 2020.
Dagligvarekæden Lidl har netop præsenteret kædens bæredygtighedsrapport, som omhandler samtlige af Lidl Danmarks aktiviteter i regnskabsårene 2019 og 2020.

De seneste to år har været begivenhedsrige for Lidl, som netop har udgivet deres tredje bæredygtighedsrapport, hvori en række højdepunkter for dagligvarekæden beskrives.

”Jeg er stolt over udviklingen i vores forretning fra 2019 til nu. I løbet af de to seneste år har Lidl iværksat en række initiativer og samarbejdsalliancer, hvor vi i endnu højere grad tager ansvar for vores samfund og miljø, samtidig med at flere økologiske og bæredygtighedscertificerede produkter er kommet i vores sortiment. Det har vores kunder taget godt imod, og det er en bæredygtig udvikling, vi fortsætter med,” siger Jens Stratmann, adm. direktør for Lidl Danmark.

Jens Stratmann peger blandt andet på Lidls arbejde med reducering af madspild og plastik som nogle af de områder, der de seneste år har taget fart.

I 2019 indledte Lidl – som den første discountkæde – et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go. I årene 2019 og 2020 købte danskerne flere end 300.000 Too Good To Go-lykkeposer i Lidl-butikkerne, hvilket svarer til, at næsten 800 ton mad har skabt glæde i de danske køkkener i stedet for at ende som madspild.

Fokus på genanvendt plast

Også indenfor emballageområdet er der blevet iværksat en række nye initiativer. Plastikstrategien, REset Plastic, har til formål at reducere, omstille og optimere dagligvarekædens forbrug af plastik til mere bæredygtige alternativer.

”Lidl har et ambitiøst mål om at være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid. Vores samfund og miljø har en udfordring med både madspild og plastikemballage. Derfor har vi skåret yderligere ned på vores forbrug af plastikemballage og omstillet mange af vores produkters emballage til genanvendte plast. I dag er 100 % af kødbakkerne fra vores eget danske mærke, Vilstrupgård, eksempelvis pakket i genanvendte kødbakker. Det har reduceret vores forbrug af ny plastik svarende til cirka 7,8 millioner bakker årligt”, siger Jens Stratmann.

Partnerskaber gør stærkere

Rapporten viser også, at Lidl har arbejdet benhårdt på at få flere bæredygtige produkter på hylderne. Lidl var fx den første dagligvarekæde til at stoppe salget af konventionelle, hurtigvoksende kyllinger – også kendt som ”turbokyllinger” – og kæden har også opnået sit mål om, at alle egne mærker i fast sortiment af kaffe, te, kakao, bananer, fisk og skaldyr samt palmeolie nu er 100 % certificeret.

Men derover har Lidl gjort en stor indsats for at skabe opmærksomhed og bidrage til en mere bæredygtig fremtid via en række nye partnerskaber.

Senest har Lidl indgået et partnerskab med Danmarks Biavlerforening. Samarbejdet indeholder en række initiativer, som skal skabe opmærksomhed og informere om vigtigheden af bier og andre bestøvende insekters rolle i kampen for biodiversitet og produktion af fødevarer.

”Partnerskaber gør os stærkere. Vi har de seneste år indgået og styrket en række samarbejdsalliancer indenfor alt fra bier til Blå Kors. Her arbejder vi sammen om projekter og initiativer, hvor vi på bedst mulig måde forsøger at gøre en konkret positiv forskel for den natur og de mennesker, vi omgiver os med,” siger Jens Stratmann.

Med donationer og støtteaktiviteter hjælper Lidl også velgørende organisationer som Blå Kors, Danske Hospitalsklovne, Plant et Træ, Plastic Change, Too Good To Go og Hjernesagen. Frivillige fra Blå Kors henter eksempelvis overskudsmad fra Lidl-butikkerne ved højtiderne, som går til socialt udsatte borgere, ligesom der arrangeres sommerlejre for udsatte børn og unge.

Om bæredygtighedsrapporten

Lidl Danmarks bæredygtighedsrapport omhandler samtlige af Lidl Danmarks aktiviteter inklusive logistikcentre, butikker og kontorer i regnskabsårene 2019 og 2020. Lidl Danmarks regnskabsår løber fra d. 1. marts til d. 28. februar.

Det er den tredje bæredygtighedsrapport udgivet af Lidl Danmark, og den har til formål at informere om den strategiske forankring samt styring af Corporate Social Responsibility (CSR) i dagligvarekæden Lidl Danmark. Rapporten beskriver strategiske mål, aktiviteter og projekter, der har væsentlige økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser for Lidl Danmark, og som samtidig er identificeret som relevante for kædens interessenter.

Rapporten afspejler vigtige aktiviteter langs Lidls værdikædes fire stadier: ”Ressourcer og landbrug”, ”Værdikæde og processer”, ”Drift og processer” og ”Forbrugere og samfund”. For hvert stadie præsenteres målsætninger og resultater for perioden og for de kommende år på en måde, som tilstræber gennemsigtighed og forståelighed.

Bæredygtighedsrapport for regnskabsårene 2019 og 2020 kan læses her.

Lidls REset Plastik-strategi

REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

• Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
  • I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

• REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!
  • REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
  • REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
  • REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
  • REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.