Lidl udgiver ny bæredygtighedsrapport
De seneste to år har været begivenhedsrige for Lidl, som netop har udgivet deres tredje bæredygtighedsrapport, hvori en række højdepunkter for dagligvarekæden beskrives.
”Jeg er stolt over udviklingen i vores forretning fra 2019 til nu. I løbet af de to seneste år har Lidl iværksat en række initiativer og samarbejdsalliancer, hvor vi i endnu højere grad tager ansvar for vores samfund og miljø, samtidig med at flere økologiske og bæredygtighedscertificerede produkter er kommet i vores sortiment. Det har vores kunder taget godt imod, og det er en bæredygtig udvikling, vi fortsætter med,” siger Jens Stratmann, adm. direktør for Lidl Danmark.
Jens Stratmann peger blandt andet på Lidls arbejde med reducering af madspild og plastik som nogle af de områder, der de seneste år har taget fart.
I 2019 indledte Lidl – som den første discountkæde – et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go. I årene 2019 og 2020 købte danskerne flere end 300.000 Too Good To Go-lykkeposer i Lidl-butikkerne, hvilket svarer til, at næsten 800 ton mad har skabt glæde i de danske køkkener i stedet for at ende som madspild.
Fokus på genanvendt plast
Også indenfor emballageområdet er der blevet iværksat en række nye initiativer. Plastikstrategien, REset Plastic, har til formål at reducere, omstille og optimere dagligvarekædens forbrug af plastik til mere bæredygtige alternativer.
”Lidl har et ambitiøst mål om at være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid. Vores samfund og miljø har en udfordring med både madspild og plastikemballage. Derfor har vi skåret yderligere ned på vores forbrug af plastikemballage og omstillet mange af vores produkters emballage til genanvendte plast. I dag er 100 % af kødbakkerne fra vores eget danske mærke, Vilstrupgård, eksempelvis pakket i genanvendte kødbakker. Det har reduceret vores forbrug af ny plastik svarende til cirka 7,8 millioner bakker årligt”, siger Jens Stratmann.
Partnerskaber gør stærkere
Rapporten viser også, at Lidl har arbejdet benhårdt på at få flere bæredygtige produkter på hylderne. Lidl var fx den første dagligvarekæde til at stoppe salget af konventionelle, hurtigvoksende kyllinger – også kendt som ”turbokyllinger” – og kæden har også opnået sit mål om, at alle egne mærker i fast sortiment af kaffe, te, kakao, bananer, fisk og skaldyr samt palmeolie nu er 100 % certificeret.
Men derover har Lidl gjort en stor indsats for at skabe opmærksomhed og bidrage til en mere bæredygtig fremtid via en række nye partnerskaber.
Senest har Lidl indgået et partnerskab med Danmarks Biavlerforening. Samarbejdet indeholder en række initiativer, som skal skabe opmærksomhed og informere om vigtigheden af bier og andre bestøvende insekters rolle i kampen for biodiversitet og produktion af fødevarer.
”Partnerskaber gør os stærkere. Vi har de seneste år indgået og styrket en række samarbejdsalliancer indenfor alt fra bier til Blå Kors. Her arbejder vi sammen om projekter og initiativer, hvor vi på bedst mulig måde forsøger at gøre en konkret positiv forskel for den natur og de mennesker, vi omgiver os med,” siger Jens Stratmann.
Med donationer og støtteaktiviteter hjælper Lidl også velgørende organisationer som Blå Kors, Danske Hospitalsklovne, Plant et Træ, Plastic Change, Too Good To Go og Hjernesagen. Frivillige fra Blå Kors henter eksempelvis overskudsmad fra Lidl-butikkerne ved højtiderne, som går til socialt udsatte borgere, ligesom der arrangeres sommerlejre for udsatte børn og unge.
Om bæredygtighedsrapporten
Lidl Danmarks bæredygtighedsrapport omhandler samtlige af Lidl Danmarks aktiviteter inklusive logistikcentre, butikker og kontorer i regnskabsårene 2019 og 2020. Lidl Danmarks regnskabsår løber fra d. 1. marts til d. 28. februar.
Det er den tredje bæredygtighedsrapport udgivet af Lidl Danmark, og den har til formål at informere om den strategiske forankring samt styring af Corporate Social Responsibility (CSR) i dagligvarekæden Lidl Danmark. Rapporten beskriver strategiske mål, aktiviteter og projekter, der har væsentlige økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser for Lidl Danmark, og som samtidig er identificeret som relevante for kædens interessenter.
Rapporten afspejler vigtige aktiviteter langs Lidls værdikædes fire stadier: ”Ressourcer og landbrug”, ”Værdikæde og processer”, ”Drift og processer” og ”Forbrugere og samfund”. For hvert stadie præsenteres målsætninger og resultater for perioden og for de kommende år på en måde, som tilstræber gennemsigtighed og forståelighed.
Bæredygtighedsrapport for regnskabsårene 2019 og 2020 kan læses her.
Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
- I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:
- REduce: Vi reducerer - hvor det er bæredygtigt muligt - plast. Ikke kun i emballage!
- REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
- REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
- REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
- REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl er kommet til Rødbyhavn18.4.2024 10:46:58 CEST | Pressemeddelelse
Glade smil og forårsstemning prægede torsdag morgen de mange fremmødte ved Lidls nye butik i Rødbyhavn. Dagen begyndte med smurte sandwich og kaffe før borgmester Holger Schou Rasmussen (A) klippede det røde bånd og slog dørene op til dagligvarekædens tredje butik på Lolland.
Lidl vinder B.T.s pristjek på 40 dagligvarer17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er billigst at handle i Lidl. Det slår B.T. fast efter Lidl præsterede den billigste kurv på tværs af den danske dagligvarebranche. Pristjekket vurderer den samlede pris på 40 basisprodukter. Herunder blandt andet frugt og grønt, mejeri, brød og kød.
Lidl åbner sin første butik i Rødbyhavn11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag d. 18. april får Rødbyhavn endelig sin første Lidl, når dagligvarekæden åbner sin tredje butik på Lolland. I front for butikken står butikschef Mathias Kruse Petersen, som er født og opvokset i havnebyen.
Lidl og Mammen Mejeriernes specialost, Tange Sø Ost, vinder prestigefyldt European Private Label Award27.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Specielosten Tange Sø Ost fra Mammen Mejerierne vinder den prestigefyldte European Private Label Award i kategorien ‘Dairy products’. Osten er en del af Lidls særligt udvalgte private label-serie ‘En Bid af Danmark’, der består af produkter fra lokale, danske leverandører.
Lidl og Blå Kors deler overskudsmad ud til trængte familier i påsken26.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For syvende år i træk går Lidl og Blå Kors sammen om at gøre en forskel, hvor Lidl donerer overskudsmad fra dagligvarebutikkerne til Blå Kors’ familienetværk, væresteder og Barnets Blå Hus over hele Danmark. Begge oplever, at samarbejdet gør en stor forskel i højtider som påsken, hvor lidt ekstra mad kan forsøde tilværelsen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum