Lidl sørger for forplejning, når de sammen med Plastic Change samler affald i naturen på World Cleanup Day

Når hele verden d. 17. september rydder op på World Cleanup Day går dagligvarekæden Lidl og den danske miljøorganisation Plastic Change sammen om at sætte fokus på affaldsproblematikken. Lidl og Plastic Change opfordrer danskerne til at deltage i verdens største affaldsindsamling og afholder samtidig selv et oprydningsevent i København.

I 2020 afholdt Lidl og Plastic Change affaldsindsamling, hvor både små og store deltog. Her blev der samlet mange tons affald sammen, og de to arrangører håber på det samme i år.

En gang om året rydder hele verden op efter sig. På World Cleanup Day i 2019 deltog 21,2 millioner frivillige fordelt på 180 lande i oprydningen. Og alene i Danmark blev der fjernet 11,5 ton affald fra naturen.

Succesen skal gentages i år, hvor Lidl sammen med Plastic Change opfordrer danskerne til at komme ud og samle affald, uanset hvor i landet man bor. Plastic Change har i år gjort det muligt at oprette et website - lokal affaldsindsamling - hvor man enten kan invitere en lukket kreds af venner, familie eller kolleger eller holde et åbent arrangement for lokalsamfundet. På sitet er det også muligt at søge efter arrangementer i nærheden af hvor man bor, som man kan deltage i.

På selve dagen vil der være mulighed for at lægge vejen forbi Plastic Changes affaldsindsamling på Nytorv i København mellem kl. 12-14. Her kan man høre mere om World Cleanup Day og se, hvordan Plastic Change sorterer, registrerer og analyserer noget af det affald, som bliver indsamlet i den danske natur. Som en tak til de fremmødte sørger Lidl for forplejning blandt andet i form af frugt, friskbagte croissanter og is. Dagligvarekæden og miljøorganisationen opfordrer naturligvis også dem, der ikke har mulighed for at møde til oprydningsarrangementet, til at gå ud og samle affald i naturen på World Cleanup Day.

”Alt for meget affald havner i naturen, hvilket både er til skade for dyrene og miljøet. World Cleanup Day er både en mulighed for at rydde op i naturen, ligesom det er en god anledning til at sætte fokus på, hvilke typer affald, der oftest ender i naturen og hvad vi kan gøre ved det. Jeg er glad for, at Lidl kan bidrage med forplejning til de frivillige, for de er helt uundværlige, når der skal ryddes op,” siger Jens Stratmann, der er administrerende direktør i Lidl.

Det handler om fællesskab
Lidl og Plastic Change har samarbejdet siden 2018, og her spiller World Cleanup Day en vigtig rolle, fortæller Louise Lerche-Gredal, administrerende direktør i Plastic Change.

”Hos Plastic Change kæmper vi for at stoppe plastikforurening og reducere produktionen af unødvendig engangsplastik, men vi kan ikke gøre det alene. Derfor er fællesskaber, som vi oplever til World Cleanup Day og samarbejdspartnere som Lidl vigtige for, at vi kan trække udviklingen i den rigtige retning. Det starter nemlig som oftest med en holdningsændring – både hos virksomheder og borgere.”

Lidl har et stort fokus på at nedbringe mængden af plastik og arbejder i deres REset plastikstrategi frem mod stramme, klare mål de kommende år. Hos dagligvarekæden håber man, at fællesskabsfølelsen ved World Cleanup Day-arrangementet, hvor man sammen samler affald for en god sag, vil engagere flere til at deltage i den internationale oprydningsdag.

”World Cleanup Day handler om at blive bedre til at sikre og sætte fokus på, at affaldet ender det rigtige sted, så vi i fremtiden kan minimere blandt andet vores plastikforbrug. Indtil da må vi i fællesskab rydde op - og det glæder jeg mig til at gøre sammen med mine kollegaer og forhåbentlig også en masse andre borgere,” afslutter Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl.

Så tag din ven, kæreste eller børn med til et par timers oprydning i fællesskabets ånd, hvor man samtidig kan blive klogere på, hvorfor det er så vigtigt at undgå at smide affald i naturen. Læs mere om arrangementet på Plastic Changes hjemmeside.

REset Plastic
Plastikstrategien REset Plastic blev lanceret i 2018 og gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwarz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

• Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
  • I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen” er følgende:

1. REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage.
  2. REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
  3. REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
  4. REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
  5. REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Læs mere om Lidls plastikstrategiher: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/miljoe/plastikstrategi

Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk baseret organisation med et globalt udsyn, der kæmper for at begrænse plastikforurening og arbejder hele tiden med problemet fra flere sider, der skal gøre op med hvordan vi bruger plastik, så vi kan spare på jordens ressourcer når vi producerer, og samtidig forhindre at det ender som affald og forurening, når vi er færdige med det. Plastic Change formidler viden til danskerne og skubber på dagsordenen nationalt i Danmark til både industrien, beslutningstagere og politikere.

I 2021 blev  der samlet mange tons affald sammen fra den danske natur.
I 2021 blev der samlet mange tons affald sammen fra den danske natur.
Igen i år sørger Lidl for forplejning til de mange gode frivillige, der møder op for at samle affald sammen i naturen.

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 138 butikker.

Presseinfo fra Lidl Danmark: Energipriser21.9.2022 11:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl Danmark foretager i forlængelse af de stigende energipriser en række nye energibesparende initiativer. Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark, Mads T. Nielsen udtaler følgende: "Lidl Danmark har i flere år foretaget store investeringer og klimahensyn i vores 138 butikker, logistikcentre og øvrige bygninger. Derfor er vi knap så hårdt ramt på dette område, som vi kan læse andre detailkæder er. Det skyldes dels, at vores butikker alle er ISO 50001-certificerede og dermed allerede optimerede ift. energiforbrug, og dels at vi langt hen ad vejen har sikret os nogle fornuftige prisaftaler. I takt med de stigende energipriser viser vi stadig rettidig omhu, og derfor har vi også indført en række nye tiltag: Vi skruer temperaturen ned i butikkerne fra 21 til 19 grader. Vi har stort set udskiftet størstedelen af vores kølemontrer i butikkerne fra syntetisk til naturlig kølemiddel. Vi slukker for 2/3 af belysningen i butikkerne før åbningstid. Vi optimere med flere lyssensor i alle v