Lidl slår rekord på salg af økologi

De danske forbrugere køber økologi som aldrig før, og det mærker man hos dagligvarekæden Lidl. Med en fremgang på mere end 20 % i år i salget af økologiske produkter ligger dagligvarekæden langt over den generelle fremgang for økologisalg for sidste år, der ifølge Danmarks Statistik var på 9 %.
Det er en udvikling, man glæder sig over i Lidl, og årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.
”Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker. Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme, og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Det er det blandt andet Lidls salg af økologisk kød, der har været stigende – men også salget af snacks og konfekture til hyggen derhjemme har været opadgående. Det er der ifølge Rasmus Pape en grund til.
”Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme, og derudover ønsker kunderne at handle på en måde, som støtter lokale, danske og bæredygtigt producerede produkter”, forklarer Rasmus Pape.
Fokus på dyrevelfærd og forkælelse
Den positive udvikling i salget af økologi vækker også begejstring hos Økologisk Landsforening. Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, siger:
”Udviklingen for det økologiske salg er rigtig positiv og udtryk for, at forbrugerne i stigende grad har fokus på rene fødevarer, dyrevelfærd og forkælelse, når de handler. I den sammenhæng har det også meget stor betydning, at dagligvarebutikkerne bliver ved med at have fokus på at udvikle det økologiske sortiment og sørge for, at der hele tiden kommer nye, spændende produkter i sortimentet.”
Birgitte Jørgensen påpeger desuden, at Økologisk Landsforening har oplevet en vækst i salget af økologiske fødevarer gennem mange år, og man forventer, at udviklingen vil fortsætte, og at 2020 vil ende på en samlet vækst på 15 %.
Flere økologiske produkter på hylderne
I Lidl forventer indkøbsdirektør Rasmus Pape også at se en fortsat stigende efterspørgsel på økologiske produkter generelt samt opleve en efterspørgsel på nye produkter som fx kolonialvarer med lang holdbarhed, konserves og frostvarer. Begge dele stiller han kunderne i udsigt – kæden vil nemlig udvide med et endnu større udvalg af økologiske produkter indenfor mejeri, brød, drikkevarer og kolonialvarer.
I dag er cirka 15 % af varerne i Lidls sortiment økologiske.
Forbrugerrådet Tænk har to gange i 2019 kåret Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.
For yderligere information kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Mads Pedersen og Lidl-Trek fejrer grøn triumf i Vuelta a España14.9.2025 21:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Mads Pedersen og Lidl-Trek kan fejre en stor triumf i Vuelta a España, hvor danskeren vinder den grønne pointtrøje. Sejren er kulminationen på tre ugers stærk holdindsats og et af årets højdepunkter for den danske stjerne, der også tog en etapesejr undervejs. Holdets gode resultater mærkes også i Lidls butikker, hvor Lidl-Trek-kollektionerne har oplevet stor efterspørgsel.
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
Lidl samler over 60 danske leverandører til klimadag: Vil accelerere fødevarebranchens grønne omstilling29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag samlede Lidl en række af de største, danske fødevareproducenter til leverandørdag, hvor fokus var, hvordan man sammen kan arbejde med at nedbringe CO2-udledningerne i fødevarebranchen. Formålet med dagen var at informere og inspirere samt præsentere leverandørerne for et nyt, skræddersyet leverandørprogram, der skal klæde dem på til arbejdet med at sætte klimamål.
PARKSIDE samler Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller i ny gør-det-selv-kampagne28.8.2025 09:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Hollywood møder håndværk: I den nye kampagne for gør-det-selv-brandet PARKSIDE optræder Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller for første gang sammen. Med humor og energi viser de, hvordan alle kan kaste sig ud i gør-det-selv-projekter, uanset erfaring. Målet er at inspirere både erfarne hobbyfolk og nye entusiaster til at tage projekterne i egne hænder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum