Lidl slår rekord på salg af økologi

De danske forbrugere køber økologi som aldrig før, og det mærker man hos dagligvarekæden Lidl. Med en fremgang på mere end 20 % i år i salget af økologiske produkter ligger dagligvarekæden langt over den generelle fremgang for økologisalg for sidste år, der ifølge Danmarks Statistik var på 9 %.
Det er en udvikling, man glæder sig over i Lidl, og årsagen til stigningen i salget af økologiske varer skal ifølge indkøbsdirektør i Lidl Danmark, Rasmus Pape, findes i de danske forbrugeres ændrede vaner under coronakrisen.
”Salgsudviklingen i 2020 er påvirket af pandemien, og vi har set en stigning i salget generelt, men specielt af de økologiske varer i vores butikker. Coronasituationen har gjort, at mange danskere har arbejdet hjemmefra over de sidste mange uger, og samtidig har det ikke været muligt at spise ude. Begge dele har inspireret folk til i stigende grad selv at kokkerere derhjemme, og tilsyneladende med ekstra fokus på gode, økologiske råvarer,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Det er det blandt andet Lidls salg af økologisk kød, der har været stigende – men også salget af snacks og konfekture til hyggen derhjemme har været opadgående. Det er der ifølge Rasmus Pape en grund til.
”Nogle af de tendenser, vi pt. oplever i danskernes indkøbsvaner, er, at de i højere grad køber ind med hjertet. Der bliver lagt varer i indkøbskurven, som understøtter de nære værdier og øger hyggen derhjemme, og derudover ønsker kunderne at handle på en måde, som støtter lokale, danske og bæredygtigt producerede produkter”, forklarer Rasmus Pape.
Fokus på dyrevelfærd og forkælelse
Den positive udvikling i salget af økologi vækker også begejstring hos Økologisk Landsforening. Birgitte Jørgensen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, siger:
”Udviklingen for det økologiske salg er rigtig positiv og udtryk for, at forbrugerne i stigende grad har fokus på rene fødevarer, dyrevelfærd og forkælelse, når de handler. I den sammenhæng har det også meget stor betydning, at dagligvarebutikkerne bliver ved med at have fokus på at udvikle det økologiske sortiment og sørge for, at der hele tiden kommer nye, spændende produkter i sortimentet.”
Birgitte Jørgensen påpeger desuden, at Økologisk Landsforening har oplevet en vækst i salget af økologiske fødevarer gennem mange år, og man forventer, at udviklingen vil fortsætte, og at 2020 vil ende på en samlet vækst på 15 %.
Flere økologiske produkter på hylderne
I Lidl forventer indkøbsdirektør Rasmus Pape også at se en fortsat stigende efterspørgsel på økologiske produkter generelt samt opleve en efterspørgsel på nye produkter som fx kolonialvarer med lang holdbarhed, konserves og frostvarer. Begge dele stiller han kunderne i udsigt – kæden vil nemlig udvide med et endnu større udvalg af økologiske produkter indenfor mejeri, brød, drikkevarer og kolonialvarer.
I dag er cirka 15 % af varerne i Lidls sortiment økologiske.
Forbrugerrådet Tænk har to gange i 2019 kåret Lidl som vinder af pristjek af økologiske produkter blandt 12 dagligvarekæder i Danmark. Første gang vandt Lidl pristjekket for bedste økologiske frugt og grønt, og senest var det prisen for at være billigst og bedst på økologiske kolonialvarer.
For yderligere information kontakt:
Morten Vestberg, Kommunikationschef i Lidl, morten.vestberg@lidl.dk eller tlf. +45 76 35 01 68
Nøgleord
Billeder

Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 127 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum