Lidl slår dørene op til sin første tobaksfrie butik, og den ligger i Hjørring

Torsdag morgen slog dagligvarekæden Lidl dørene op i den tidligere Aldi-butik på Skagensvej 100 i Hjørring. Selvom Lidl har haft over hundrede butiksåbninger, var denne alligevel en der gik i historiebøgerne for dagligvarekæden. Butikken i Hjørring er nemlig Lidls første tobaksfrie butik.
Butikschef, Kim holm Jensen, og borgmester i Hjørring, Søren Smalbo (V), klippede torsdag morgen snoren til Lidls anden butik i den nordjyske by.

I februar kom det frem, at Lidl havde opkøbt den tidligere Aldi-butik på Skagensvej 100 i Hjørring. Derfor har dagligvarekæden den seneste tid arbejdet på at klargøre den 819 m2 store butik med Lidls butikskoncept og oplæring af nye medarbejdere, heriblandt 11 tidligere Aldi-ansatte. I morges kunne butikkens team med butikschef, Kim Holm Jensen, i front endelig byde kunderne i Hjørring inden for med varm kaffe bagværk og andre smagsprøver.

”Jeg har glædet mig helt vildt til at være med til at åbne Lidls anden butik i Hjørring, som vi har arbejdet intensivt på at renovere og indrette. Det har været en fantastisk morgen med både velkendte og nye ansigter. Det er lige som, jeg havde håbet,” fortæller butikschef, Kim Holm Jensen, der tidligere har været butikschef i Lidls første butik i Hjørring på Åstrupvej 2.

Aftenen før havde Lidl inviteret til naboaften, hvor over 500 lokale fra nærområdet kom forbi for at hilse på Kim, smugkigge i butikken og prøvesmage lækre Lidl-delikatteser.

Lidls første tobaksfrie butik er åbnet

Butikken i Hjørring er Lidls nr. 140 butik i Danmark med præcis samme butikskoncept og friske produkter af god kvalitet til gode priser som i de øvrige butikker. Alligevel skiller butikken sig markant ud, da den er Lidls første tobaksfrie butik.

Discountkæden har nemlig besluttet at udfase al salg af tobak inden udgangen 2028, og i den forbindelse vil alle nye Lidl-butikker ikke have cigaretter og anden tobak på hylderne, ligesom det vil blive udfaset fra Lidls øvrige butikker de næste fem år.

”På trods af prisstigninger, tobak gemt under disken og neutrale cigaretpakker, er antallet af rygere i Danmark ikke blevet mindre siden 2020. Det er stadig for let for danskerne at begynde at ryge og for svært at holde op, når tobak er så let tilgængeligt som det er i supermarkedet i dag. Som dagligvarekæde mener vi, at vi har et ansvar for, hvad vi har på hylderne og derfor fjerner vi tobakken,” siger Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark.

Håber på opbakning fra kunderne

Initiativet møder stor opbakning af Kræftens Bekæmpelse, som håber, at initiativet vil brede sig til resten af dagligvarebranchen, da det vil åbne op for helt nye muligheder inden for tobaksforebyggelse.

Som det er med al forandring, kræver det tilvænning, og spørger man butikschef, Kim Holm Jensen, har han et stort ønske til kunderne i Hjørring:

”Vi er stolte over at vores butik i Hjørring er den første, der bidrager til forhåbentlig at nedbringe den triste statistik omkring rygning, der hvert år koster mange menneskeliv. Jeg håber, at vores kunder vil udvise opbakning til, at vi ikke har cigaretter og anden tobak på hylderne i butikken – ikke mindst overfor mine kollegaer i butikken. Vi vil i hvert fald sikre, at kunderne stadig kan finde alle vores andre gode produkter på hylderne,” siger en smilende Kim Holm Jensen.

Gå på opdagelse i den nye Lidl-butik på Skagensvej 100 i Hjørring hver dag fra kl. 7-22.

Der var pyntet op til fest, da Lidl åbnede sin butik nummer to i Hjørring.
Kunderne stod klar, da butikken slog dørene op kl. 8 torsdag morgen.
Butikken var fyldt med masser af glade kunder, lækre varer på hylderne og dygtige medarbejdere.