Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel

Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment.
På Lidls nye emballager til deres egen opvaske- og skyllemiddel er der sparet op til 76 % plastik.

Lidl introducerer en ny emballage til deres refill opvaske- og skyllemiddel i fast sortiment, og her er kunderne sikret den samme kvalitet men med mindre mængde plastik i emballagen.

Emballagen har fået navnet Nature Packs og bærer Lidl-logoet ”ansvarligt emballeret”, så kunderne med det samme kan se, at produktemballagen er reduceret og optimeret i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment. Med Nature Packs-emballagen giver dagligvarekæden sine kunder mulighed for at spare op til 76 % plastik, når de handler opvaske- og skyllemiddel.

På grund af den praktiske stand-up-pose kan emballagen bruges som alternativ til en flaske. Dette tiltag er et skridt på vejen mod at spare miljøet for for meget unødvendig plastik, og det glæder Plastic Changer og adm. direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal, sig naturligvis over.

”Plastforurening og vores stigende plastikforbrug udgør en stor udfordring mod klimaet, miljøet og verdenshavene. Derfor er vi rigtig glade for, at Lidl konstant arbejder på at reducere deres plastikforbrug. Med den nye emballage giver de kunderne mulighed for at vælge en løsning med mindre plastik, og på den måde kan kunderne være med til at knække kurven for plastikproduktionen.”

100 % af Lidls plastemballage skal bestå af maksimalt genanvendeligt materiale i 2025
Optimeringen af Lidls emballage til egen skylle- og opvaskemiddel er en del af dagligvarekoncernens REset Plastikstrategi, hvor målet er, at 100 % af plastemballagen består af maksimal genanvendeligt materiale inden 2025 og bestå af minimum 20 % mindre plastik.

”Vi sætter en ære i at udvikle innovative produkter og initiativer, hvor plastik effektivt kan spares, og her er de nye Nature Packs et glimrende eksempel. Vi oplever en stor forbrugerinteresse for at omlægge vaner og handle mere miljøvenligt og bæredygtigt, og med vores Nature Packs bidrager vi og vores kunder i kampen mod for meget unødvendig plastik,” siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Lidls skylle- og opvaskemiddel med den nye Nature Packs-emballage er en del af det faste sortiment og er på hylderne i samtlige af dagligvarekædens 138 butikker.

Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwartz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

• Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
  • I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.

De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:

• REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage!
  • REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
  • REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
  • REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
  • REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.

Læs mere om Lidls REset plastik-strategi og andre initiativer på: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/miljoe/plastikstrategi.

Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.

Carl Blochs Gade 89

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 151 danske butikker.Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.

Lidl Danmark er ny hovedpartner på Madens Folkemøde22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Når Madens Folkemøde slår dørene op 31. maj - 1. juni 2024, er det med en ny hovedpartner ved bordet. Lidl Danmark og Madens Folkemøde har indgået et partnerskab, som blandt andet betyder, at der i 2024 er særligt fokus på relationen mellem sundhed og mad, at Lidl Danmark bakker op om Ungdommens Madmøde, og at Madens Folkemøde får besøg af Lidl Danmarks danske producenter fra En Bid af Danmark.