Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel
Lidl introducerer en ny emballage til deres refill opvaske- og skyllemiddel i fast sortiment, og her er kunderne sikret den samme kvalitet men med mindre mængde plastik i emballagen.
Emballagen har fået navnet Nature Packs og bærer Lidl-logoet ”ansvarligt emballeret”, så kunderne med det samme kan se, at produktemballagen er reduceret og optimeret i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment. Med Nature Packs-emballagen giver dagligvarekæden sine kunder mulighed for at spare op til 76 % plastik, når de handler opvaske- og skyllemiddel.
På grund af den praktiske stand-up-pose kan emballagen bruges som alternativ til en flaske. Dette tiltag er et skridt på vejen mod at spare miljøet for for meget unødvendig plastik, og det glæder Plastic Changer og adm. direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal, sig naturligvis over.
”Plastforurening og vores stigende plastikforbrug udgør en stor udfordring mod klimaet, miljøet og verdenshavene. Derfor er vi rigtig glade for, at Lidl konstant arbejder på at reducere deres plastikforbrug. Med den nye emballage giver de kunderne mulighed for at vælge en løsning med mindre plastik, og på den måde kan kunderne være med til at knække kurven for plastikproduktionen.”
100 % af Lidls plastemballage skal bestå af maksimalt genanvendeligt materiale i 2025
Optimeringen af Lidls emballage til egen skylle- og opvaskemiddel er en del af dagligvarekoncernens REset Plastikstrategi, hvor målet er, at 100 % af plastemballagen består af maksimal genanvendeligt materiale inden 2025 og bestå af minimum 20 % mindre plastik.
”Vi sætter en ære i at udvikle innovative produkter og initiativer, hvor plastik effektivt kan spares, og her er de nye Nature Packs et glimrende eksempel. Vi oplever en stor forbrugerinteresse for at omlægge vaner og handle mere miljøvenligt og bæredygtigt, og med vores Nature Packs bidrager vi og vores kunder i kampen mod for meget unødvendig plastik,” siger Rasmus Pape, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Lidls skylle- og opvaskemiddel med den nye Nature Packs-emballage er en del af det faste sortiment og er på hylderne i samtlige af dagligvarekædens 138 butikker.
Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Group, som Lidl og dermed Lidl Danmark er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Schwartz Group på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Vores mål er, at 100 % af vores plastemballage består af maksimal genanvendelige materiale inden 2025.
- I 2025 skal Lidl Danmarks plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 30 % genanvendt materiale.
De fem vejledende principper for indsatsområderne i ”REset Plastic - plaststrategien i Schwarz-gruppen”:
- REduce: Vi reducerer - hvor det er muligt - plast. Ikke kun i emballage!
- REdesign: Vi designer genanvendelig emballage og lukker kredsløb.
- REcycle: Vi samler, sorterer og genanvender plast for at lukke kredsløbet.
- REmove: Vi støtter fjernelse af plastaffald fra naturen.
- REsearch: Vi investerer i forskning og udvikling af innovative løsninger og uddanner indenfor genbrug.
Læs mere om Lidls REset plastik-strategi og andre initiativer på: https://om.lidl.dk/ansvarlighed/miljoe/plastikstrategi.
Om Plastic Change
Plastic Change er en dansk miljøorganisation, der arbejder internationalt. Vi skaber opmærksomhed om konsekvenserne af den voksende forurening med plastik i havene og miljøet i det hele taget. Vi arbejder med dokumentation, formidling og løsninger, der skal sætte fokus på plastikforurening over for befolkningen, industrien og politikerne.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedrørende 'Trattoria Alfredo Pizza Kebab 2 x 350g'22.11.2024 21:07:54 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Trattoria Alfredo Pizza Kebab 2 x 350g. med bedst før dato: d. 16.08.2025 og d. 17.08.2025, da der er risiko for metalstykker i produktet.
Vigtig kundeinformation vedrørende 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt'20.11.2024 20:14:14 CET | Pressemeddelelse
Lidl tilbagekalder 'Chef Select Kartoffelsalat, 1 kg' i to varianter. 'Kartoffelsalat Creme fraiche' og 'Kartoffelsalat Yoghurt' på grund af risiko for metalstykker i produkterne.
Vigtig kundeinformation vedrørende allergen i Mochi is Vitasia15.11.2024 14:58:24 CET | Pressemeddelelse
Mochi is Lemon-Yuzu af mærket ”Vitasia”, 180 ml. med udløbsdato 29.12.2025 tilbagekaldes på grund af forkert smagsvariant i pakken.
State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke28.10.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.
På en frisk oktobermorgen fejrede glade kunder åbningen af Lidl i Allerøds bymidte24.10.2024 12:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Der var store smil, da butikschef, Oli Spendrup, klippede den røde snor og kunne byde kunder indenfor i sin spritnye butik. Det er Allerøds første Lidl-butik og byens første dagligvarebutik uden tobaks- og nikotinprodukter på hylderne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum