Lidl runder 1000 ungarbejdere efter en fordobling på 15 måneder

Lidl satser hårdt på at tiltrække unge talenter. Derfor har dagligvarekæden de seneste 15 måneder søsat nye initiativer blandt andet en højere løn end overenskomsten for at tiltrække flere ungarbejdere til butikkerne. I oktober rundede Lidl 1000 ungarbejdere i en tid, der ellers er præget af konkurrence om talenterne.
Der er jobfest i Lidl. Siden juli sidste år har dagligvarekæden fordoblet sit antal af ungarbejdere og har nu rundet 1000.

Der er rift om talenterne og arbejdskraften i detailbranchen, og derfor er dagligvarekæden Lidl meget opmærksom på, at det stiller nye krav til dem som arbejdsgiver. I slutningen af juli sidste år gik Lidl live med en kampagne på sociale medier med det klare formål: at få flere ungarbejdere i butikkerne. I samme ombæring hævede dagligvarekæden lønnen for netop ungarbejdere til 10 kr. mere i timen i forhold til overenskomsten.

Initiativerne har vist sig at bære frugt, da det er lykkedes Lidl at gå fra 490 ungarbejdere i juli 2021 til 1005 ungarbejdere i oktober 2022, og det er noget, der glæder HR-direktør, Hauke Daene, meget.

”Jeg er meget glad og stolt over, at vi har fået så mange nye, dygtige ungarbejdere ind i vores butikker de sidste 15 måneder, da mange brancher generelt higer efter arbejdskraft.”

Udvikling, fællesskab og 10 kr. mere i løn fastholder medarbejdere
Den lave ledighed og dermed konkurrencen om arbejdskraften er nogle af grundene til, at Lidl sidste sommer hævede ungarbejdernes løn. Samtidig er der hos dagligvarekæden stor fokus på at præsentere ungarbejderne for karrieremulighederne i Lidl tidligt i ansættelsesforløbet.

Det er ingen hemmelighed, at det kan være svært at holde på ungarbejdere i længere tid, og derfor præsenterer vi dem tidligt i ansættelsesprocessen for Lidls karrierestige. For selvom vi har hævet lønnen, oplever vi stadig, at det er den personlige udvikling og fællesskabet i vores butikker, der holder på vores ansatte. Derfor er det områder, vi prioriterer højt,” fortæller Hauke Daene.

I Lidl tilbyder man flere uddannelser, der bidrager til at tilegne sig nye kompetencer, der kan omsættes til nye titler i dagligvarekæden. En af dem er Lidls butikselevuddannelse, som flere ungarbejdere tager, når de fylder 18 år. I løbet af de kommende år vil Lidl satse endnu mere på sin elevstrategi, og i år startede dagligvarekæden et rekordstort hold på 57 butikselever.

En god start på arbejdslivet
En af Lidls nu 1005 ungarbejdere er Aksel Slot. Han er 16 år, går i 10. Klasse, og siden november 2021 har han glædet sig til at gå på arbejde som ungarbejder i Lidl i Skalborg ved Aalborg.

”Inden jeg fik jobbet, handlede jeg ofte i butikken, og her kunne jeg tydeligt se, at medarbejderne hyggede sig sammen og havde et godt fællesskab. Det var et fællesskab, jeg godt selv gad være en del af,” fortæller Aksel Slot.

I dag er der ni ungarbejdere ansat i butikken i Skalborg, og spørger man Aksel om hvorfor, han tror, der er kommet så mange flere ungarbejdere i Lidl, er svaret klart:

”Udover fællesskabet, så tror jeg også, at det betyder meget, at opgaverne er så varierende, og at lønnen er god. Da jeg begyndte, sad jeg i kassen og trimmede butikken, nu laver jeg også andre opgaver. Når man først er en del af Lidl, er det meget nemt at udvikle sig og få mere ansvar. Det, tror jeg, motiverer mange på min alder, der gerne vil have en god start på arbejdsmarkedet”.

Aksel Slot håber på at fortsætte i butikken som enten salgsassistent eller elev, når han fylder 18 år.