Lidl planter 2.000 træer i samarbejde med Plant et Træ og Aarhus Kommune

I 2019 indgik Plant et Træ og Lidl et samarbejde, som er et vigtigt led i dagligvarekædens overordnede CSR-strategi. Især skal samarbejdet være med til at skabe opmærksomhed om Plant et Træs mission: At oplyse og uddanne om træers mange gode egenskaber for miljø og mennesker og derudover arbejde på at give især børn mulighed for at komme ud i naturen og lære at elske den på den måde. En del af samarbejdet er Lidls løfte om at plante 100 nye træer for hver ny Lidl-butik.
Nu er den første runde af træerne plantet, og det begejstrer CSR-chef i Lidl Danmark, Lærke Skaksen:
”Jeg synes, det er dejligt, at vi nu er kommet til at plante træerne. Én ting er at indgå samarbejdet og lave aftalen, men at stå og se på de små nye træer giver altså en særlig følelse. Så kan vi se, at det virkelig betyder noget, og vi lever op til vores ansvar om bæredygtighed.”
Forskellige sorter skaber bedre biodiversitet
Siden samarbejdets begyndelse i 2019 har Lidl åbnet 10 nye butikker, hvilket ifølge aftalen giver 1.000 nye træer. For at komme stærkt i gang med projektet og for at udnytte pladsen i området planter Plant et Træ og Lidl forud og kommer de næste 10 butikker i forkøbet. Det vil sige 1.000 træer for de 10 byggede butikker og 1.000 træer for de kommende 10 butikker. Derfor er der netop plantet 2.000 træer i Aarhus Kommune ved Ølsted, hvor der er gode muligheder for at plante så mange træer på én gang.
Der er fokus på biodiversitet, og derfor er det en række forskellige sorter, der er plantet. Sorterne er benved, stilkeg, fjeldribs, fuglekirsebær, navr, skovfyr, tørst og engriflet hvidtjørn. De forskellige sorter skal udover at gavne biodiversiteten fungere som ammetræer, lætræer og forbedre jordbundsholdene.
Dirk Fust, CEO i Lidl, er glad for at se de små nye træer: ”Vi har stort fokus på at gøre noget for miljøet og lokalsamfundet dér, hvor vi er tilstede. Derfor er det dejligt at se alle disse små træer, der skal vokse som vi også har planer om at udvide vores aktivitet i Aarhus i de kommende år – især med vores nye hovedkontor.”
Børn skal have mulighed for at lære om naturen
Både for Plant et Træ og for Lidl stikker samarbejdets rødder dybere end selve plantningen af træer. Det drejer sig i høj grad også om at give børn muligheden for at komme ud i naturen og lære en masse om de mange forskellige træer, vi har i Danmark.
Blandt andet har Lidl sponsoreret frugtplantager til børnehaver gennem samarbejdet med Plant et Træ. Disse frugtplantager består af forskellige typer træer og buske, som det er tilfældet med de netop plantede træer ved Ølsted. Frugtplantagerne falder i god jord i børnehaverne, hvor børnene udover at have en spændende dag på selve dagen, plantagerne bliver plantet, har en fast aktivitet med at passe og være i plantagen, hvor de kan lære at elske og forstå naturen.
”Frugtplantagerne har vist sig at være en stor succes, som børnene elsker. Lidls engagement har været med til at booste interessen for frugtplantager i børnehaver, så lige nu har vi en decideret venteliste med børnehaver, som gerne vil have en frugtplantage. Det skaber stor glæde blandt børnene både i øjeblikket, plantagerne bliver plantet, men også efterfølgende, hvor børnene kan komme udenfor og være i naturen,” siger landsformand for Plant et Træ, Jens Døssing.
Fokus på fordelene
Den læring, Plant et Træ sætter fokus på, skal fremhæve de mange gode egenskaber, træer har. Det er nemlig mere end at optage og lagre CO2, som mange af os forbinder træplantning med. Træer kan også være med til at sænke menneskers stresniveau, hvis man går ud i naturen, de er med til at beskytte vores dyrebare grundvand, og så er skove levesteder for tusindvis af dyr og planter.
I Lidl er man særligt glad for samarbejdet, fordi Lidl bygger mange nye butikker om året. Faktisk er planen 10-15 nye butikker årligt.
”Vi har fart på i Lidl, og vi bygger mange nye butikker. Derfor er det super vigtigt med dette samarbejde om at plante træer for hver nyåbning,” siger Mads T. Nielsen, Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, og fortsætter: ”Vi bygger nyt hovedkontor i Aarhus, så derfor er det naturligt for os at fokusere vores aktiviteter her og gøre noget godt for området og støtte op om kommunens aktiviteter.”
Der er altså mange fordele for alle parter ved dette samarbejder, men vigtigst af alt står det skarpe fokus på at skabe opmærksomhed om træers positive miljøpåvirkning og at give børn og voksne en større forståelse for træers vilkår og vækst.
”Vi er virkelig glade for samarbejdet med Plant et Træ, der indtil videre har ført til fire frugtplantager, et bytræ på Fredens Torv i Aarhus, en masse juletræer i potter i december, pengedonationer til Plant et Træ og nu de første 2.000 nyplantede træer. Det er jo en fin start på samarbejdet, der kun er lidt mere end et år gammelt,” remser Lærke Skaksen op.
///
Om Plant et Træ
Plant et Træ er en almennyttig organisation, der i 30 år har haft H.K.H. Kronprinsen som protektor. Organisationen har siden 1988 plantet over 1.500.000 træer i Danmark: enkelttræer, frugtplantager ved børneinstitutioner, undervisningsskove, alléer, mindetræer i Danmarkslunden med videre.
Hjemmeside: www.plant-et-trae.dk
Kontaktinformation: Landsformand, Jens Døssing, 8614222, jens.doessing@plant-et-trae.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 126 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum