Lidl planter 2.000 træer i samarbejde med Plant et Træ og Aarhus Kommune

I 2019 indgik Plant et Træ og Lidl et samarbejde, som er et vigtigt led i dagligvarekædens overordnede CSR-strategi. Især skal samarbejdet være med til at skabe opmærksomhed om Plant et Træs mission: At oplyse og uddanne om træers mange gode egenskaber for miljø og mennesker og derudover arbejde på at give især børn mulighed for at komme ud i naturen og lære at elske den på den måde. En del af samarbejdet er Lidls løfte om at plante 100 nye træer for hver ny Lidl-butik.
Nu er den første runde af træerne plantet, og det begejstrer CSR-chef i Lidl Danmark, Lærke Skaksen:
”Jeg synes, det er dejligt, at vi nu er kommet til at plante træerne. Én ting er at indgå samarbejdet og lave aftalen, men at stå og se på de små nye træer giver altså en særlig følelse. Så kan vi se, at det virkelig betyder noget, og vi lever op til vores ansvar om bæredygtighed.”
Forskellige sorter skaber bedre biodiversitet
Siden samarbejdets begyndelse i 2019 har Lidl åbnet 10 nye butikker, hvilket ifølge aftalen giver 1.000 nye træer. For at komme stærkt i gang med projektet og for at udnytte pladsen i området planter Plant et Træ og Lidl forud og kommer de næste 10 butikker i forkøbet. Det vil sige 1.000 træer for de 10 byggede butikker og 1.000 træer for de kommende 10 butikker. Derfor er der netop plantet 2.000 træer i Aarhus Kommune ved Ølsted, hvor der er gode muligheder for at plante så mange træer på én gang.
Der er fokus på biodiversitet, og derfor er det en række forskellige sorter, der er plantet. Sorterne er benved, stilkeg, fjeldribs, fuglekirsebær, navr, skovfyr, tørst og engriflet hvidtjørn. De forskellige sorter skal udover at gavne biodiversiteten fungere som ammetræer, lætræer og forbedre jordbundsholdene.
Dirk Fust, CEO i Lidl, er glad for at se de små nye træer: ”Vi har stort fokus på at gøre noget for miljøet og lokalsamfundet dér, hvor vi er tilstede. Derfor er det dejligt at se alle disse små træer, der skal vokse som vi også har planer om at udvide vores aktivitet i Aarhus i de kommende år – især med vores nye hovedkontor.”
Børn skal have mulighed for at lære om naturen
Både for Plant et Træ og for Lidl stikker samarbejdets rødder dybere end selve plantningen af træer. Det drejer sig i høj grad også om at give børn muligheden for at komme ud i naturen og lære en masse om de mange forskellige træer, vi har i Danmark.
Blandt andet har Lidl sponsoreret frugtplantager til børnehaver gennem samarbejdet med Plant et Træ. Disse frugtplantager består af forskellige typer træer og buske, som det er tilfældet med de netop plantede træer ved Ølsted. Frugtplantagerne falder i god jord i børnehaverne, hvor børnene udover at have en spændende dag på selve dagen, plantagerne bliver plantet, har en fast aktivitet med at passe og være i plantagen, hvor de kan lære at elske og forstå naturen.
”Frugtplantagerne har vist sig at være en stor succes, som børnene elsker. Lidls engagement har været med til at booste interessen for frugtplantager i børnehaver, så lige nu har vi en decideret venteliste med børnehaver, som gerne vil have en frugtplantage. Det skaber stor glæde blandt børnene både i øjeblikket, plantagerne bliver plantet, men også efterfølgende, hvor børnene kan komme udenfor og være i naturen,” siger landsformand for Plant et Træ, Jens Døssing.
Fokus på fordelene
Den læring, Plant et Træ sætter fokus på, skal fremhæve de mange gode egenskaber, træer har. Det er nemlig mere end at optage og lagre CO2, som mange af os forbinder træplantning med. Træer kan også være med til at sænke menneskers stresniveau, hvis man går ud i naturen, de er med til at beskytte vores dyrebare grundvand, og så er skove levesteder for tusindvis af dyr og planter.
I Lidl er man særligt glad for samarbejdet, fordi Lidl bygger mange nye butikker om året. Faktisk er planen 10-15 nye butikker årligt.
”Vi har fart på i Lidl, og vi bygger mange nye butikker. Derfor er det super vigtigt med dette samarbejde om at plante træer for hver nyåbning,” siger Mads T. Nielsen, Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, og fortsætter: ”Vi bygger nyt hovedkontor i Aarhus, så derfor er det naturligt for os at fokusere vores aktiviteter her og gøre noget godt for området og støtte op om kommunens aktiviteter.”
Der er altså mange fordele for alle parter ved dette samarbejder, men vigtigst af alt står det skarpe fokus på at skabe opmærksomhed om træers positive miljøpåvirkning og at give børn og voksne en større forståelse for træers vilkår og vækst.
”Vi er virkelig glade for samarbejdet med Plant et Træ, der indtil videre har ført til fire frugtplantager, et bytræ på Fredens Torv i Aarhus, en masse juletræer i potter i december, pengedonationer til Plant et Træ og nu de første 2.000 nyplantede træer. Det er jo en fin start på samarbejdet, der kun er lidt mere end et år gammelt,” remser Lærke Skaksen op.
///
Om Plant et Træ
Plant et Træ er en almennyttig organisation, der i 30 år har haft H.K.H. Kronprinsen som protektor. Organisationen har siden 1988 plantet over 1.500.000 træer i Danmark: enkelttræer, frugtplantager ved børneinstitutioner, undervisningsskove, alléer, mindetræer i Danmarkslunden med videre.
Hjemmeside: www.plant-et-trae.dk
Kontaktinformation: Landsformand, Jens Døssing, 8614222, jens.doessing@plant-et-trae.dk
Nøgleord
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 126 dagligvarebutikker og mere end 3.000 medarbejdere i Danmark.
- Lidl er repræsenteret i 32 lande rundt om i verden og driver i øjeblikket omkring 10.800 butikker og mere end 160 distributionscentre i 31 lande verden over.
- Du kan læse Lidls nyeste profilbrochure her.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Vigtig kundeinformation vedr. 'Milbona High Protein Chocolate Pudding 200 g'5.9.2025 13:53:24 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder 'Milbona High Protein budding chokolade 200 g' med bedst-før-dato d. 6. oktober 2025, da der kan være afvigende lugt/smag.
Lidl fortsætter partnerskaber med UEFA Europa League og UEFA Conference League efter en sæson med imponerende fanengagement2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter et mindeværdigt år i europæisk fodbold ser Lidl frem til at fortsætte sit partnerskab som officiel partner for UEFA Europa League og UEFA Conference League i sæsonen 2025/26.
Lidl samler over 60 danske leverandører til klimadag: Vil accelerere fødevarebranchens grønne omstilling29.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag samlede Lidl en række af de største, danske fødevareproducenter til leverandørdag, hvor fokus var, hvordan man sammen kan arbejde med at nedbringe CO2-udledningerne i fødevarebranchen. Formålet med dagen var at informere og inspirere samt præsentere leverandørerne for et nyt, skræddersyet leverandørprogram, der skal klæde dem på til arbejdet med at sætte klimamål.
PARKSIDE samler Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller i ny gør-det-selv-kampagne28.8.2025 09:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Hollywood møder håndværk: I den nye kampagne for gør-det-selv-brandet PARKSIDE optræder Arnold Schwarzenegger og Ralf Moeller for første gang sammen. Med humor og energi viser de, hvordan alle kan kaste sig ud i gør-det-selv-projekter, uanset erfaring. Målet er at inspirere både erfarne hobbyfolk og nye entusiaster til at tage projekterne i egne hænder.
Lidl skyder 20-års jubilæumsfejring i gang med unikt modeshow og upcycling af tidligere kollektioner18.8.2025 11:45:48 CEST | Pressemeddelelse
Mens modeugen rundede af, samlede Lidl torsdag aften over 70 content creators, designere og livsstilsprofiler til en hemmelig jubilæumsfest på Pressen i København. Højdepunktet var et overraskende modeshow, hvor seks upcoming designere, med den prisvindende Nikolaj Storm i spidsen, havde genfortolket og upcyclet tøj fra tidligere Lidl Fashion-kollektioner.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum