Lidl opnår international grøn certificering i 119 danske butikker: flest af alle i Danmark

Lidl Danmark tænker miljømæssig ansvarlighed og bæredygtighed ind i alle byggerier, og Lidls butikker i Danmark har netop opnået endnu en grøn certificering, en såkaldt EDGE-certificering fra verdensbanken ICF, der certificerer bygninger i hele verden ud fra de tre overordnede parametre; energi, vand og materialer. Dermed er Lidl den virksomhed i Danmark med flest EDGE-certificerede bygninger.

Med Edge-certificeringen af Lidls butikker i Danmark, sætter kæden nu endnu mere fokus på at bygge bæredygtigt. Her ses en Lidl-butik i Horsens. Lidl PR-foto.

Det er ikke kun på produktsiden, at dagligvarekæden Lidl Danmark har stort fokus på bæredygtighed og kvalitet. Når der bygges nye butikker, er grønne løsninger og miljøvenlig drift af ejendommene lige så vigtige parametre i kampen for at blive danskernes førstevalg.

EDGE-certificeringen består af tre overordnede parametre - vand, energi og materialer - hvor der foretages en række forskellige konkrete målinger på fx butikkens energi- samt vandforbrug, butikkens areal fordelt på punkter som køle og frost areal, velfærdsområder, lager, gangareal, salgsareal samt geografisk orientering, der har indvirkning på opvarmningen af butikken.

Den omfattende certificering er et vidnesbyrd om, at der bag murene ligger mange tanker bag byggeriet, så en ny butik opfylder Lidls høje krav, når der står en ny Lidl-butik klar.

Omfattende certificering og høje krav fra Lidls side

”Som en af de største detailforretninger i verden, føler vi et ansvar for at bidrage til at mindske miljøpåvirkningen, når vi moderniserer og bygger nye butikker. Bygninger og driften af dem er et område, hvor vi også fremover kan og vil gøre det miljømæssigt forsvarligt. Derfor bygger vi i dag allerede med miljøvenlige komponenter, eksempelvis inden for ventilation, LED-lys, lavenergivinduer og opsætning af vandsparere i alle butikkerne, som gør, at vi bruger mindre vand. Vi har derfor kunnet få alle vores butikker og lagre EDGE-certificeret, en certificering der beviser, at vi bygger efter internationalt anerkendte bæredygtige standarder,” fortæller Mads T. Nielsen, udviklings- og ejendomsinspektør i Lidl Danmark.

Han lægger vægt på, at certificeringer er gode beviser på, at Lidl gør det rigtige, men at Lidl ikke kigger på certificeringer kun for certificeringernes skyld:

”Vi er blevet bekræftet i, at vores anstrengelser for at bygge bæredygtigt, lever op til EDGE-certificeringens høje krav. Selvom vi i Lidl Danmark med vores EDGE-certificering er den virksomhed med flest certificerede bygninger i Danmark, hvilket vi naturligvis er meget stolte af, er det også vigtigt at understrege, at dette arbejde ville være sket under alle omstændigheder, da vores byggestrategi, er en del af vores ambition om at blive danskernes førstevalg,” siger udviklings- og ejendomsinspektør Mads T. Nielsen.

I 2017 opnåede Lidl Danmark ISO 50001-certificering af deres butikker, logistikcentre og hovedkontor.

Lidl helt i top over grønne bygninger

Med den nye EDGE-certificering hopper Lidl helt op på toppen af listen over danske virksomheder med grønne certificeringer på deres bygninger.

”Ifølge det danske Green Building Council er der pt 96 bygninger certificeret over en bred vifte af organisationer i Danmark. Med Lidls certificering af indtil videre 119 bygninger, viser det tydeligt, at Lidl nu ejer det største antal officielle grønne, certificerede bygninger i Danmark. At opnå EDGE-certificeringen på tværs af hele Lidl Danmarks portefølje af bygninger og butikker er en utrolig bedrift. Lidls visionære mindset og systematiske tilgang og engagement til at bygge bæredygtigt, er et strålende foregangseksempel både i Danmark og internationalt,” siger Eleni Polychroniadou, marketingchef i Sintali, der er del af Sintali-SGS-konsortiet, som foretager de omfattende certificeringer og reviderer bygningerne.

EDGE-certifikatet kommer til at hænge i alle Lidls danske butikker.

Fakta, Lidl og EDGE-certificeringen:

• Lidl startede det indledende med EDGE i 2019, hvor der var 119 Lidl-butikker. Alle Lidl-butikker frem til 2019 er certificeret og alle nye butikker får certificeringen i løbet af 2021, når EDGE certificerer igen.
  • Lidl Danmarks butikker, logistikcentre og hovedkontor blev i 2017 ISO 50001 certificeret.
  • Lidl Danmark har siden 2020 været CO2-neutral i Scope 1+2 jf. GHG-modellen.
  • Læs mere om Edge på: https://edgebuildings.com/project-studies/
  • Lidl har planer om at åbne omkring 10 nye butikker i Danmark i 2021.

Hvilke parametre måles der på i EDGE-certificeringen?

Energi

• Der bliver blandt andet målt på følgende:
  • Ventilationsanlæg
  • Solceller
  • Lys
  • Bevægelsescensor
  • Co2 sensor
  • Isoleringen i vægge samt tag

Vand

• Der bliver blandt andet målt på følgende:
  • Mængden af vand der bliver brugt ved udskyl på toiletterne
  • Vandmængden ud af vandhaner
  • Vandsparende opvaskemaskine

Materialer

• Her bliver der blandt andet målt på følgende:
  • Gulvopbygning
  • Tagopbygning
  • Udvendige/indvendige vægge
  • Gulvoverflade
  • Vinduesrammer
  • Isolering i væg samt tag

Læs mere om EDGE-certificeringen her: https://www.sintali.com/edge-certification

EDGE-logo

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Lidl lancerer første golfkollektion26.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidl lancerer som den første dagligvarekæde i Danmark nu sin egen golfkollektion med mere end 20 produkter i Lidls eget sportsbrand, Crivit, og produkterne lander i butikkerne i uge 22. Golfsporten henvender sig til alle og er i hastig vækst, og Lidl tilbyder nu en række golfprodukter for den pris- og kvalitetsbevidste golfentusiast. Danmarks 155.000 golfspillere og andre golfinteresserede kan fremover købe sko, tøj, handsker samt forskelligt udstyr i Lidl.

Lidl åbner femte butik på Amager11.2.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Torsdag den 25. februar åbner dagligvarekæden Lidl sin femte butik på Amager, når kunderne klokken 08.00 inviteres indenfor i den ny butik på Amager Landevej 244. Butikkens indretning tager udgangspunkt i Lidls nye butikskoncept, som er inspireret af et dansk og skandinavisk præg. Kunderne kan forvente en lys og stor butik, hvor der er indrettet flere ”shop in shop-områder” fx i vinafdelingen og ved frugt og grønt. Som noget helt nyt bliver der indrettet et stort legeområde udenfor butikken.

Fire danske Lidl-produkter er nomineret til den prestigefyldte internationale detailpris, European Private Label Awards2.2.2021 12:29:01 CETPressemeddelelse

Når branchemagasinet European Supermarket Magazine igen i år skal kåre de bedste produkter i detailhandlen, er det med en række danske Lidl-produkter på nomineringslisten. Hele fire produkter er nomineret – den danske Michelinkok Wassims Hallals økologiske kokossorbet og Karl Johan svampesuppe samt de to Karlens specialøl, økologisk Spring Ale og Ginger Beer. Sidste år løb Lidl med sejren i to kategorier foran 200 af de bedste private label-produkter i Europa.