Lidl og Too Good To Go inviterer alle landets hverdagskokke til ‘DM i Overskudsretter’

Hvem laver Danmarks bedste måltid tilberedt af rester eller overskudsvarer? Lidl og Too Good To Go kickstarter i dag ‘DM i overskudsretter’, som skal inspirere danskerne til at mindske madspild. Vinderen kåres på Danmarks officielle madspildsdag d. 29. september.

I efteråret 2020 runder dagligvarekæden Lidl og madspildsvirksomheden Too Good To Go en markant fælles milepæl: 250.000 gange er der blevet hentet en Too Good To Go-lykkepose med overskudsvarer i en Lidl-butik i Danmark. Det vil sige, at forbrugerne 250.000 gange har sluppet kreativiteten løs for at skabe magi af indholdet.

Det kræver en hyldest! Derfor inviteres alle landets kreative hverdagskokke til at dele deres bedste opskrift på et måltid tilberedt af rester eller overskudsvarer.

Konkurrencen ‘DM i overskudsretter’ kickstartes på Facebook og Instagramd. 14. september 2020. Her vil kok og kogebogsforfatter, Louisa Lorang, kogebogsforfatter og tidligere deltager i Den Store Bagedyst, Jasmin Gabay, og holdkaptajn på det danske kokkelandshold, Christian Wellendorf, hver især give deres bud på en favorit-overskudsret.

Hverdagskokkene opfordres i den forbindelse til at dele deres overskudslivret – enten i form af en video, et billede af retten eller en skreven opskrift. Man deltager i konkurrencen ved at sende sit bud til dmioverskudsretter@toogoodtogo.dk eller via konkurrenceopslagene på Lidls og Too Good To Gos Facebook- og Instagram-profiler. Alle kan deltage – uanset alder.

Vinderen kåres ved et finaleevent på den internationale madspildsdag d. 29. september 2020 i Hahnemanns Køkken på Østerbro i København. Her præsenterer fire udvalgte finalister deres bud på Danmarks bedste overskudsret for dommerpanelet bestående af Louisa Lorang, Jasmin Gabay og Christian Wellendorf.

Der er en privat og eksklusiv gourmet-middag for fire personer tilberedt af Kokkelandsholdet samt et års forbrug af Too Good To Go-lykkeposer på højkant til vinderen.

Vi vil så gerne mindske madspild – men vi savner inspiration
Konkurrencen har til formål at inspirere danskerne til at mindske madspild. En undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go (2019) viser, at 88 % af de adspurgte gerne vil gøre mere for at reducere madspild – og 46 % efterspørger information om, hvordan de skal gøre det.

“Det danske folk er godt oplyste, når det kommer til madspild. Vi ved godt, at madspild er en klimasynder, og vi vil gerne gøre noget ved det. Derfor hjælper vi nu de gode intentioner på vej ved dels at hylde de hverdagshelte, der allerede gør en indsats for at bekæmpe madspild, og dels ved at lade deltagerne inspirere hinanden,” fortæller landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.

Anders Frydendahl, salgsdirektør i Lidl supplerer:

“Vi har oplevet enormt stor interesse for vores lykkeposer med overskudsvarer. Derfor er det et naturligt næste skridt for os at rette fokus på anvendelsen af indholdet, så vi sikrer, at mest muligt ender i forbrugernes maver frem for i skraldespanden. Vi ved, at det vrimler med kreative hverdagskokke derude, og vi har brug for deres hjælp og inspiration til at få bugt med madspildet,”siger Anders Frydendahl fra Lidl.

Læs mere om DM i Overskudretter på www.toogoodtogo.dk/dmioverskudsretter

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 133 butikker.

Danskerne donerede 10% mere pant i 2020: Danske Hospitalsklovne modtager rekordbeløb13.1.2021 06:00:00 CETPressemeddelelse

Lidls kunder har i 2020 doneret rekordmeget pant med en stigning på 10 % i forhold til 2019. Donationen går til Danske Hospitalsklovnes arbejde med at gøre en forskel for indlagte børn og deres familier på de danske hospitaler og i børne- og ungepsykiatrien. Lidl har siden 2015 været hovedsponsor for Danske Hospitalsklovne og pantdonationerne i 2020 slår alle tidligere års donationer.

Fra Fyn til hele Danmark: Bryggeriet Vestfyen udvikler specialøl med Lidl18.12.2020 09:00:00 CETPressemeddelelse

For ti år siden var der ikke mange, der drak indian pale ale, brown ale og porter, men siden da er danskerne kommet efter det. I dag er cirka hver 10. øl, der bliver drukket, en specialøl. Derfor lancerer Lidl nu sin helt egen serie af specialøl, Karlens nordic craft beer, særligt udviklet af den anerkendte brygmester Christoph Behnke ved Bryggeriet Vestfyen. Øllene er netop landet i Lidl over hele landet.

Dansk-Tysk Handelskammer kårer Lidl Danmark til German Company of the Year 2020: Lidl hjælper danske virksomheder til eksport på en milliard kroner15.12.2020 15:00:25 CETPressemeddelelse

Lidl Danmark skaber vækst og eksport for kædens danske leverandører til en værdi af cirka 200 millioner kroner, og eksporterer for cirka 800 millioner kroner via Lidls internationale netværk. Dansk-Tysk Handelskammer kårede Lidl Danmark til German Company of the Year 2020 i dag ved en online prisoverrækkelse.