Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.
To lækre varianter af Lidls nye, Fairtrade-mærkede chokolade, Way to Go!, kan nu købes i Lidl i hele Danmark: havsalt-karamel og kokos-pekan. Foto: Lidl PR

Danskerne elsker chokolade, som ofte ryger i indkøbsvognen, når vi skal mødes med familien eller skal have en hyggelig aften. Men det kan være vanskeligt at finde frem til, om ens chokolade er ansvarligt produceret, både når det gælder hensyn til mennesker og miljø.

Det ønsker Lidl at ændre og har nu lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, Way-to-Go!.

Kakaoen i chokoladebaren, som pt. findes i alle landets 134 Lidl-butikker i varianterne havsalt-karamel og kokos-pekan,er købt fra bæredygtig dyrkning fra små landbrug i Kuapa Kokoo i Ghana og er Fairtrade-certificeret.

Fairtrade Premium giver kakaobønder mere selvbestemmelse

Samtidig bidrager Way to Go! til Fairtrade Premium. Et ekstra tillæg til kakaobønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund. Nogle vælger at bygge skoler eller oprette studielegater, mens andre investerer i forbedring af dyrkningsmetoder eller omlægger produktionen til økologi.

Hos Lidl ønsker vi at være med til at vise vejen for bæredygtig kakaoproduktion. Det er vigtigt for os, at vi nu i endnu højere grad kan være med til at øge indkomsten for kakaobønderne og bidrage til, at de kan fastholde og udvide deres landbrug i en bæredygtig retning. Samtidig er vi stolte over, at vi nu er i stand til at tilbyde vores kunder en lækker chokoladebar med kvalitetskakao fra Ghana, der med Fairtrade Premium-tillægget får selvbestemmelse for fremtiden,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl.

Chokolade med god samvittighed

De nye Way to Go!-chokoladebarer er blevet til i samarbejde med Fairtrade, hvis certificering er den eneste etiske mærkningsorden, der anvender faste minimumspriser, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris for sine råvarer.

Vi er stolte over at have indgået et partnerskab med Lidl omkring denne spændende nye chokolade. Det sikrer kakaobønderne en fair løn og bidrager derudover til udviklingen af produktionsmetoder og bedre leveforhold i de lokalsamfund, der dyrker kakaoen til den nye Lidl-chokolade. Pengene hjælper også landmændene med at udvide og dyrke flere lokale afgrøder, der bidrager til en bæredygtig fremtid og sikrer levebrød for dem selv og deres familier,” siger Tobias Nag, produktchef hos Fairtrade Danmark, som fortsætter:

Hos Fairtrade glæder vi os til at smage den nye chokolade. Det er bare endnu sjovere at forkæle sin søde tand, når man ved, at chokoladen er produceret under ansvarlige forhold gennem alle led. Og ovenikøbet er med til at gøre en stor forskel for kakaobøndernes liv. Way to Go, Lidl!”

Lidl har siden 2006 haft fokus på en mere bæredygtig kakaoproduktion og Lidls eget chokoladesortiment har siden 2016 været 100 % certificeret enten i form af Fairtrade, UTZ/Rainforrest Alliance eller økologi.

Kathrine Kirkeby ThomsenPressekontaktFairtrade

Tlf:60 66 10 42

Lidls nye Way to Go! Fairtrade-mærkede chokolade med havsalt-karamel, 180 gram, pris: 24,95 kroner.
Lidls nye Way to Go! Fairtrade-mærkede chokolade med kokos/pekan, 180 gram, pris: 24,95 kroner.