Lidl går all-in på Fairtrade-mærket bomuld til kædens butiksuniformer

Lidls næsten 3.000 butiksansatte kan trække i arbejdstøjet med endnu bedre samvittighed. Lidl er nemlig som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med løbende at udskifte alle arbejdsuniformer i butikkerne, og de nye kommer nu til at være 100 % produceret af økologisk Fairtrade-bomuld.
Initiativet sker på baggrund af, at Lidl ønsker at støtte en mere klimavenlig produktion af bomuld, der normalt er kendetegnet ved et stort forbrug af pesticider, kemikalier og vand, som både har konsekvenser for naturen og bønderne.
”I Lidl er vi opmærksomme på det aftryk, vi sætter. Derfor ønsker vi også at sætte et eksempel i anvendelsen af Fairtrade-bomuld, som både gavner producenterne bag og vores butiksansatte, der får uniformer af høj kvalitet og mere bæredygtigt materiale. Forhåbentlig kan vi inspirere andre til at gøre det samme, næste gang de skal have nye uniformer,” fortæller Zita Szlavikovics, der er salgsdirektør i Lidl Danmark og dermed har ansvaret for butiksmedarbejderne.
“Lidl er med til at synliggøre, at dette er vejen frem”
Fairtrade er en international certificerings- og mærkningsordning, der arbejder for at sikre, at verdens udsatte bønder får en fair pris for deres råvarer og ordentlige arbejdsvilkår. Fairtrade uddanner også bønder i klimatilpasning, miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder og samarbejder med bomuldsbønder om at minimere miljøudfordringer og forbedre arbejdsvilkår, som ofte er forbundet med produktionen og sikre bedre gennemsigtighed i forsyningskæderne fra mark til forbruger.
”Udfordringerne i bomuldsproduktionen er store, og derfor gør det en stor forskel for bomuldsbønderne, når de sælger deres bomuld på Fairtrade-vilkår. Når virksomheder som Lidl træffer en så vigtig strategisk beslutning, gør det både en konkret forskel for bønderne og er med til at synliggøre over for andre virksomheder, at dette er vejen frem,” siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
Fairtrades standarder for produktion af bomuld stiller krav til bomuldsbønderne om at producere bomulden mere ansvarligt. For at blive Fairtrade-certificeret skal bonden leve op til en lang række strenge krav til arbejdsforhold, og bønderne er garanteret en fast minimumspris og et premium-tillæg, når de sælger bomulden på Fairtrade-vilkår. Standerne stiller også krav om en mere klima- og miljøvenlig produktion.
Det Fairtrade-certificerede bomuld til Lidl Danmarks nye butiksuniformer købes hos indiske bomuldsbønder. Her betyder certificeringen blandt andet, at bomuldsmarkerne ’regnfodres’, så bomuldsdyrkningen fx ikke påvirker de lokale drikkevandsressourcer.
Om Lidls nye uniformer:
- Lidl er som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med at udskifte deres butiksansattes uniformer til Fairtrade-bomuld
- I alt bliver ca. 17.256 stykker Lidl-tøj i fremtiden produceret af Fairtrade-bomuld
- T-shirt, polo-trøjer og chinos er af 100% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld, mens bukserne er af 98% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld og 2% Elasthan, og dette er eksklusiv lynlåsen.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.
Vigtig kundeinformation: Opdateret d. 28.03.2524.3.2025 15:11:07 CET | Pressemeddelelse
Flæskesvær med BBQ-smag af mærket Snack Day, 100g tilbagekaldes grundet risiko for salmonella.
Bornholmsk sennep fra Lidl vinder prestigefyldt europæisk pris24.3.2025 12:40:00 CET | Pressemeddelelse
Lidl Danmark kan igen i år fejre international hæder, efter at kædens klassiske sennep fra Bornholms Oliemølle, som er en del af den populære En Bid af Danmark-serie, har vundet European Private Label Awards 2025 i kategorien ‘Sauces and Condiments’.
Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum