Lidl går all-in på Fairtrade-mærket bomuld til kædens butiksuniformer
![Fairtrade-mærket på butiksmedarbejderens venstre ærme symboliserer, at Lidls butiksuniform er lavet af Fairtrade-bomuld. Bukserne er også en del af Lidls butiksuniform og derned også Fairtrade-mærket.](/data/images/00588/93e630ab-37a2-4f96-a317-1aa870b6c161-w_720.jpg)
Lidls næsten 3.000 butiksansatte kan trække i arbejdstøjet med endnu bedre samvittighed. Lidl er nemlig som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med løbende at udskifte alle arbejdsuniformer i butikkerne, og de nye kommer nu til at være 100 % produceret af økologisk Fairtrade-bomuld.
Initiativet sker på baggrund af, at Lidl ønsker at støtte en mere klimavenlig produktion af bomuld, der normalt er kendetegnet ved et stort forbrug af pesticider, kemikalier og vand, som både har konsekvenser for naturen og bønderne.
”I Lidl er vi opmærksomme på det aftryk, vi sætter. Derfor ønsker vi også at sætte et eksempel i anvendelsen af Fairtrade-bomuld, som både gavner producenterne bag og vores butiksansatte, der får uniformer af høj kvalitet og mere bæredygtigt materiale. Forhåbentlig kan vi inspirere andre til at gøre det samme, næste gang de skal have nye uniformer,” fortæller Zita Szlavikovics, der er salgsdirektør i Lidl Danmark og dermed har ansvaret for butiksmedarbejderne.
“Lidl er med til at synliggøre, at dette er vejen frem”
Fairtrade er en international certificerings- og mærkningsordning, der arbejder for at sikre, at verdens udsatte bønder får en fair pris for deres råvarer og ordentlige arbejdsvilkår. Fairtrade uddanner også bønder i klimatilpasning, miljøbeskyttelse og i at udvikle og forbedre dyrkningsmetoder og samarbejder med bomuldsbønder om at minimere miljøudfordringer og forbedre arbejdsvilkår, som ofte er forbundet med produktionen og sikre bedre gennemsigtighed i forsyningskæderne fra mark til forbruger.
”Udfordringerne i bomuldsproduktionen er store, og derfor gør det en stor forskel for bomuldsbønderne, når de sælger deres bomuld på Fairtrade-vilkår. Når virksomheder som Lidl træffer en så vigtig strategisk beslutning, gør det både en konkret forskel for bønderne og er med til at synliggøre over for andre virksomheder, at dette er vejen frem,” siger Fairtrade-mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
Fairtrades standarder for produktion af bomuld stiller krav til bomuldsbønderne om at producere bomulden mere ansvarligt. For at blive Fairtrade-certificeret skal bonden leve op til en lang række strenge krav til arbejdsforhold, og bønderne er garanteret en fast minimumspris og et premium-tillæg, når de sælger bomulden på Fairtrade-vilkår. Standerne stiller også krav om en mere klima- og miljøvenlig produktion.
Det Fairtrade-certificerede bomuld til Lidl Danmarks nye butiksuniformer købes hos indiske bomuldsbønder. Her betyder certificeringen blandt andet, at bomuldsmarkerne ’regnfodres’, så bomuldsdyrkningen fx ikke påvirker de lokale drikkevandsressourcer.
Om Lidls nye uniformer:
- Lidl er som den første dagligvarekæde i Danmark i gang med at udskifte deres butiksansattes uniformer til Fairtrade-bomuld
- I alt bliver ca. 17.256 stykker Lidl-tøj i fremtiden produceret af Fairtrade-bomuld
- T-shirt, polo-trøjer og chinos er af 100% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld, mens bukserne er af 98% GOTS og Fairtrade-mærket bomuld og 2% Elasthan, og dette er eksklusiv lynlåsen.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
![Fairtrade-mærket på butiksmedarbejderens venstre ærme symboliserer, at Lidls butiksuniform er lavet af Fairtrade-bomuld. Bukserne er også en del af Lidls butiksuniform og derned også Fairtrade-mærket.](/data/images/00588/93e630ab-37a2-4f96-a317-1aa870b6c161-w_240.jpg)
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 160 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Præstø har fået sin første Lidl18.7.2024 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen stod kunderne i kø for at besøge Præstøs nyeste butik, da dagligvarekæden Lidl åbnede dørene på Næbvej 1. Efter at have fået smurte sandwich og frisk kaffe kunne de strømme ind i butikken, få smagsprøver på Lidls produkter og gå på opdagelse i dagens gode tilbud.
Præstøeren Annika tager tøjlerne som butikschef i hjembyens første Lidl4.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl er nu parat med åbningsdagen for dagligvarekædens første butik i Præstø. Torsdag d.18. juli klokken 8 kan kunderne således udforske butikkens mange gode tilbud og hilse på et velkendt ansigt. Butikschef Annika Eid har nemlig boet i Præstø siden hun var 14 år og er nu opsat på at give den bedste indkøbsoplevelse i byen.
Vigtig kundeinformation vedrørende ”Farofa 400 g”3.7.2024 18:49:47 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder Farofa 400 g med Bedst før 07.10.2024 batch nr. PL 158, da produktet er harsk.
Første Lidl Innovate produkt er allerede på hylderne3.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I december lancerede dagligvarekæden Lidl i samarbejde med Food & Bio Cluster Lidl Innovate. Formålet er at støtte danske iværksættere og små virksomheder med innovative fødevareprodukter og give dem hyldeplads. Nu kommer de første produkter fra forløbet på hylderne. Det er produkterne fra det danske startup BRØL, som brygger øl af overskudsbrød.
Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab27.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum