Lidl Danmark

Lidl får tre hjerter på egen økologisk mælkeserie som første dagligvarekæde i Danmark

Del

Lidl tager endnu et tiltag mod bedre dyrevelfærd, når de fire økologiske mælk i Lidls danske Engvang-mærke går fra to til tre hjerter. Dermed er Lidl den første dagligvarekæde i Danmark med udelukkede trehjertede, økologiske mælk i eget mærke, og det er endnu et skridt i Lidls kamp for bedre dyrevelfærd.

De fire mælkevariater i Lidls ØKO Engvang-serie har alle tre hjerter fra uge 24 - som den første private label-mælkeserie i Danmark. Foto: Lidl PR
De fire mælkevariater i Lidls ØKO Engvang-serie har alle tre hjerter fra uge 24 - som den første private label-mælkeserie i Danmark. Foto: Lidl PR

Lidl tager endnu et skridt mod bedre dyrevelfærd, når hele kædens serie af ØKO-basismælk i eget mærke senest fra uge 24 vil have den højeste dyrevelfærdsmærkning: tre hjerter. Det drejer sig om de fire økologiske Engvang-varianter: skummet-, mini-, let- og sødmælk, der bliver produceret af Lidls mangeårige mælkeleverandør, Naturmælk.

Dermed sætter dagligvarekæden sig i førersædet for tre-hjertet mælk i Danmark, da al Lidls økologiske basismælk i eget mærke nu er på tre hjerter – som den første dagligvarekæde i Danmark.

Endnu et skridt på vejen mod bedre dyrevelfærd

Det er Fødevarestyrelsen (Miljø- og Fødevareministeriet), der står bag Dyrevelfærdsmærket sammen med en række aktører i hele fødevarekæden, heriblandt Lidl. Dyrevelfærdsmærket består af tre niveauer: et, to og tre hjerter, og Lidls Engvang-serie havde i forvejen to hjerter. Forskellen mellem niveau to og tre er: arealkrav, ko og kalv-tid sammen efter kælvning, mælkefodring af kalvene samt adgang til græsareal.

”Det er første gang, en dagligvarekæde udelukkende har mælk med tre hjerter i eget mærke i basissortiment, og vi er glade for at gå forrest for dyrevelfærden igen, ligesom vi har gjort flere gange tidligere. Dette er endnu et skridt i vores samlede indsats og konstante fokus på bedre dyrevelfærd. Samtidig støtter det op om vores generelle mål om at udbygge vores økologiske sortiment. Vores kunder viser med deres indkøb, at de går op i både dyrevelfærd og økologi, og det er en spændende udvikling, som vi konstant arbejder på at støtte op om,” siger indkøbsdirektør i Lidl, Rasmus Pape.

Samarbejde om høj kvalitet og dyrevelfærd

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Lidl, som virkelig viser, hvor gode produkter, man kan opnå, når både producent, detailhandel og forbrugere har samme ønske, nemlig øget dyrevelfærd og høj kvalitet. Vi har fremsynede landmænd, som godt vil være med til at hæve barren og løfte kvaliteten for den mælk, vi producerer, og derfor er vi er glade for at arbejde sammen med en partner som Lidl, som har samme mål. Dermed kan vi i fællesskab producere produkter til forbrugerne, hvor dyrevelfærd, kvalitet og pris hænger sammen,” siger direktør i Naturmælk, Leif Friis Jørgensen.

Udover ØKO-mælken arbejdes der i samarbejde med Naturmælk videre på også at få de tre hjerter på endnu flere økologiske mejeriprodukter, ligesom der arbejdes på det inden for økologiske oste.

Fakta: Lidls vedvarende fokus på øget dyrevelfærd

Valget om at gå fra to til tre hjerter ligger godt i forlængelse af Lidls generelle tiltag for bedre dyrevelfærd:

  • I 2020 blev Lidl den første dagligvarekæde i Danmark, der helt udfasede konventionelle, ferske kyllinger, så man nu kun kan finde fersk kylling med minimum et hjerte i Lidls kølediske.
  • I 2015 var Lidl den første discountkæde som helt udfasede buræg fra sortimentet.

Fakta, Dyrevelfærdsmærket:

  • Er udviklet af Fødevarestyrelsen i samspil med interessenter fra hele fødevarekæden, heriblandt Lidl.
  • Dyrevelfærdsmærkets formål er at forbedre dyrevelfærden for flest mulige grise, slagtekyllinger og kvæg gennem forbrugernes indkøb.
  • Dyrevelfærdsmærket supplerer de to bestående statslige mærker under Miljø- og Fødevareministeriet: Ø-mærket for økologi og Nøglehullet for et sundere valg, når man køber ind.
  • Læs mere på: https://bedre-dyrevelfaerd.dk/om-dyrevelfaerdsmaerket/

Nøgleord

Kontakter

Billeder

De fire mælkevariater i Lidls ØKO Engvang-serie har alle tre hjerter fra uge 24 - som den første private label-mælkeserie i Danmark. Foto: Lidl PR
De fire mælkevariater i Lidls ØKO Engvang-serie har alle tre hjerter fra uge 24 - som den første private label-mælkeserie i Danmark. Foto: Lidl PR
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Profilvej 9
6000 Kolding

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 134 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik17.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Borgmesteren lagde grundstenen til Lidls nye hovedkontor i hjertet af Aarhus10.9.2021 12:55:04 CEST | Pressemeddelelse

Byggeriet af Lidls danske hovedkvarter på Godsbaneområdet i midten af Aarhus skrider hastigt frem, og fundament er nu på plads. Det markerede borgmester Jacob Bundsgaard (S) og Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann, torsdag d. 9. september ved at nedlægge en grundsten. Samtidig deponeredes en tidskapsel med eksempler på, hvad aarhusianerne satte på middagsbordet i 2021.

Lidl lancerer ny Fairtrade-mærket chokoladebar9.9.2021 09:07:16 CEST | Pressemeddelelse

Dagligvarekæden Lidl har netop lanceret sin egen Fairtrade-mærkede chokoladebar, ’Way to Go!’. Kakaoen er fra bæredygtig dyrkning i Ghana og er Fairtrade-certificeret, som sikrer kakaobonden en fair og stabil pris. Samtidig bidrager Way to Go!-chokoladen også til Fairtrade Premium – et ekstra tillæg til bønderne, som i fællesskab kan bestemme i hvilken retning, de vil udvikle deres produktion og lokalsamfund.

Lidl lancerer efterspurgt kollektion: Hypede Lidl-sneakers lander nu i Danmark – udsolgt på få timer over hele Europa24.8.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidls nye fashionkollektion, der består af sneakers, badesandaler, strømper og indkøbsnet, har oplevet kæmpe succes i store europæiske Lidl-lande som Storbritannien, Italien, Tyskland og Belgien. Her har produkterne, der bærer Lidls logo, været så populære, at de er blevet udsolgt på få timer. Den 26. august lander kollektionen i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum